راهکارهای افزایش سطح انگیزه و شادابی  دانش آموزان بندر کنگ

 طاهره حمیدانی، عایشه عباس زاده، صدیقه برکات - پژوهش حاضر به صورت کیفی با عنوان «بررسی راهکارهای افزایش سطح انگیزه و شادابی دانش آموزان دبستان معراج بندر کنگ» انجام شده است.
چگونگی ایجاد فضای شاداب در مدارس 
در تبیین موضوع، شاداب سازی را از ابعاد مختلف می توان مورد بررسی قرار داد چرا که در ابتدا شاداب کردن محیط مدرسه در کلام به ایجاد فضای مناسب و فضاسازی ظاهری منتج می شود لیکن با نگاهی دقیق تر باید عنوان کرد که شاداب نمودن فقط جنبه ظاهری ندارد چون داشتن بهداشت روانی سالم نیازمند رعایت اصولی است که هم جنبه مادی و هم جنبه معنوی داشته باشد. در واقع شاداب سازی را باید در ابعاد ظاهری و ابعاد معنوی جستجو کرد که هر یک از این موارد سهمی است که باید در نظر گرفته شود که مطمئناً می توان روح و روان و جسم دانش آموز را شاد کند چراکه نوجوان ابتدا از درون وجودش باید احساس شادمانی داشته باشد و این حس همان ایجاد رضایت از زندگی است که باید در تمام ابعاد و خود وی رخنه کند. 
فضای سبز: با اقدامات انجام شده در خصوص فضای سبز و زیباسازی محیط مدرسه تاثیر بسیار زیادی در روحیه دانش آموزان گذاشته است و از جمله کارهای انجام شده که با کمک خود دانش آموزان و اولیا و معاونین و مدیر محترم آموزشگاه و معلمین انجام شده است کاشت گل، گیاه و درختان در حیاط مدرسه هم به زیبایی مدرسه کمک کرده و هم فضای مدرسه شاداب تر به نظر می رسد و با ایجاد فضای سبز در مدرسه حتی به اندازه یک گلدان کوچک که مسئولیت نگهداری و کاشت آن بر عهده خود دانش آموزان است حس مسئولیت پذیری بیشتر را در دانش آموز تقویت کرده است. فضای فیزیکی کلاسها و راهروها و دیوارها توانسته حاصل پیام به دانش آموزان باشد و روح و روان آنان را تحت تاثیر خود قرار دهد. تنها کلاس مرکز یادگیری نبوده بلکه راهروها نیز توانسته آموزش و یادگیری را از طریق نصب تابلو اعلانات و جذاب کردن آنها برای دانش آموزان و ارائه مطالب آموزنده را فراهم آورده است. تاثیراتی که گسترش فضای سبز در حیاط مدرسه توانسته است ایجاد کند و با کارهای صورت گرفته در حیاط مدرسه به عنوان مکان استراحت و تفریح برای دانش آموزان است باید قابلیت اجرای برنامه های ذیل را داشته باشد.
1. انرژی متراکم دانش آموزان به نحو مطلوب صرفه می شود با آنان با آمادگی ذهنی به کلاس بازمی‌گردند. 
2.بوئین در میان گلهای خوشبو ذهن داش آموزان از فعالیت‌های تدریس زنگ قبل آماده کرده و وی را بری تدریس زنگ بعد محیا میکند.
3.دانش آموزان گیاهان حیاط مدرسه را دوست دارند و با حضور در کنار آن مشغول مراقبت از آنها هستند. 
4.ایجاد مکان مناسبی برای تجمع دانش آموزان در حیاط مدرسه و بازی های گروهی شده است. 
5.تبدیل حیاط مدرسه به فضای سرسبز و دارای و  باغچه و محل و گیاه و درخت.  
6.با کاشت درختانی که در سال قبل رشد کرده‌اند. دانش آموزان در زیر سایه آن استراحت می کنند. پس برای گسترش این فضا تصمیم گرفتیم نهالهای بیشتری را با کمک دانش آموزان بکاریم. 
فعالیت های شاداب سازی: برای اینکه سلامت جسمانی و روانی دانش آموزان و همکاران حفظ شود سعی کردیم با شناسایی عوامل موثر و شادی، موجبات تقویت عوامل متعدد و تقلیل عوامل منفی موثر بر شادی را فراهم کنیم. انسان های شاداب پویا و پرتحرک به زندگی امیدوارند برای این هدف خود سرسختانه تلاش می‌کنند و با نگرش و نگاه نو مربیان مدرسه در خصوص مدرسه با نشاط و فعالیت های شاداب تاثیر زیادی در برنامه ریزی آموزشی و پیشرفت تحصیلی و روحیه دانش آموزان و معلمان گذاشته است.
 تجربه نشان داده هر جا اولیا با آگاهی و مشارکت فکری و فرهنگی مادی خود در مدرسه مشارکت کرده‌اند روند پیشرفت تحصیلی و فعالیت های شاداب در مدرسه و برنامه ریزی آموزشی از جایگاه مطلوب تری برخوردار شده است. در مدرسه با ایجاد فضای سرشار از صمیمیت موجبات افزایش روحیه روحی، گروهی اعتمادسازی، ایجاد جو عاطفی، دوستان و شاد را فراهم آوریم و مدیر مدرسه توانسته است با ایجاد روحیه مشارکت پذیری در دانش آموزان و معلمان و اولیای دانش آموزان در اداره مدرسه جو عاطفی و شاد ایجاد کند. 
1. سعی شده همکاران با تبسم و خوش رویی بیشتر با دانش آموزان برخورد کنند. 
2.رفتارهای منبت دانش آموزان را برجسته و به آنها توجه و اشاره کنیم. 
3.شناسایی علت های به جای توبیخ ها و جلوگیری از رفتارهایی که بنیاد ناراحتی در دانش آموز می گردند.  
4.برگزاری مراسم های مذهبی و باستانی از جمله: مراسم هفته وحدت، جشن یلدا، ایام الله دهه فجر، صبحانه سالم، غذای صمیمیت، اردوهای درون مدرسه و برگزاری کارگاه های خود مراقبتی و پیشگیری از اعتیاد. 
5.زیباسازی نمازخانه و خوشبو کردن آن در هنگام نماز جماعت کلاسی. 
6.استفاده از قاریان دانش آموزی با صوت و لحن زیبا در مراسم صبحگاه مدرسه. 
7. استفاده از روش های نوین و فعال تدریس برای مشارکت بیشتر دانش آموزان در کلاس تقویتی شادابی و نشاط آنان. 
8.حضور فعال آموزگاران همراه با نژاد و آراستگی و فرم لباس  با رنگ شاد در زنگ تفریح کنار دانش آموزان.
9.نصب عکس دانش آموزان ممتاز هر پایه در تابلو اعلانات مدرسه به صورت هفتگی.
10.زیبا و جذاب کردن فضای مدرسه با استفاده از رنگ ها و طرح های شادی آور 
فعالیت ها و مسابقات ورزشی: برای تقویت، گسترش و احیای نشاط در دانش آموزان برنامه های متنوع ورزشی را برنامه ریزی و اجرا گردید؛ رقابت در قالب تیمی و انفرادی در هر پای با حضور تماشاچی و تجلیل از نفرات برتر.
ترسیم بازی های بومی محلی در حیاط و روی دیوارهای مدرسه. تکمیلی زمین فوتبال و والیبال و ایجاد زمین بسکتبال آموزشگاه فعالیت‌های ورزشی توانست بر صبر و تحملی از جمله مواردی که در ورزش به افراد آموزش داده و باعث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان شده است. همچنین در بهبود افسردگی و اضطراب و پرخاشگری دانش آموز به آنها کمک بسزایی ‌کند. 
1.برگزاری رقابت بین دانش آموزان در زنگ تفریح در حیطه بازی های بومی محلی 
2.خط کشی زمین های ورزشی آموزشگاه توسط همکاران و دانش آموزان 
3.ایجاد زمین بسکتبال و مشارکت اولیا 
4.برگزاری مسابقات فوتبال و والیبال بین همکاران و دانش آموزان 
5.برگزاری مسابقات ورزشی متنوع در روز تربیت بدنی از جمله: دوچرخه سواری، طناب کشی، فوتبال بین همکاران و دانش آموزان، والیبال و بسکتبال
راهکارهای افزایش سطح انگیزه و شادابی  دانش آموزان بندر کنگ
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه