چند نکته درباره مولدسازی 

فیروز اسماعیلی نژاد- مساله مولدسازی املاک و دارایی های دولت که با هدف تعیین تکلیف املاک راکد مطرح شد در ابتدا با هدف تامین بودجه کشور به سرعت در دستور کار سران قوای کشور قرار گرفت به طوری که پس از تشکیل جلسه سران قوا این تصمیم با قدرت و سرعت بیشتر به تصویب رسید و قرار است که با سرعت بیشتری اجرایی شود این بر عکس بسیاری از مصوبات قوای سه گانه است که برخی مواقع ماه ها به تعویق می افتاد. با نگاهی به این مصوبه در می بابیم که فرم و روش این مصوبه به شکلی است که نشان از سرعت برق آسای این مهم دارد به گونه ای که نقل محافل است و در این باره بسیاری از صاحبنظران و کارشناسان نکات مهمی را تذکر داده و در این باره هشدارهایی داده اند. بنا بر این اهمیت و حساسیت موضوع روز جامعه روزنامه اقتصاد سرآمد نیز ما نیز نکاتی را در همین زمینه مطرح و یادآوری می کند؛
اول: قوه مقننه - به نظر می رسد چنین مصوباتی باید از کانال خانه ملت بگذرد. مساله بزرگ و گستردگی ملی دارد. بحث میلیاردها تومان سرمایه مردم در میان است که معلوم نیست چگونه قرار است تعیین تکلیف شود؛ زیرا واگذاری اختیار تام با مصونیت قضایی، موضوع را شک برانگیز کرده و افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داده است.
حرکت این مصوبه مهم و جنجالی از مسیر مجلس شورای اسلامی، حداقل این اطمینان خاطر را به مردم می دهد که نظرگاه همه نمایندگانشان در آن لحاظ شده و به نوعی، ملت در باره اموال ملت تصمیم گرفته است. 
دوم: قوه قضاییه - قاضی القضات بی شک هم از قوانین باخبر است و بر آن ها تسلط دارد و هم از حساسیت های امروزین جامعه. دادن مصونیت قضایی در چنین شرایطی و موافقت با این بند حساس و حساسیت برانگیز، جای تامل دارد. هر چند ما به کارکرد قاضی القضات کشورمان اعتقاد داریم و برایشان ارزش و اعتبار قائل هستیم، اما افکار عمومی که طی چند ماه اخیر بسیار آزرده و حساس شده است، خاطره هایی به یاد می آورد که او را از مصونیت قضایی می ترساند. با خود می گویند: وقتی با وجود انبوه قوانین، نظارت های گسترده و چندلایه و نبود مصونیت قضایی، شخصی مانند طبری خلق می شود،  چگونه می توان انتظار داشت واگذاری اختیار تام بدون مصونیت قضایی، طبری و بلکه طبری های زیادی خلق نکند؟ 
سوم: قوه مجریه - رییس جمهور کسی است که با قلبش می خواهد کار کند. روح وجودی او عمل گرایی است و ترک کردن میز ریاست جمهوری و کنار گذاشتن تعیین سیاست های کلان و نظارت های کلان و رفتن به سفرهای استانی، نشان از این دارد که وی به جد مایل است در کشور کار بشود و کارها با سرعت به پیش بروند. این را به رغم نقدهایی که بر آن داریم، مثبت ارزیابی می کنیم و آن را به حساب تلاش همه جانبه رییس جمهور می گذاریم.
اما سرعت اجرا در تعیین تکلیف املاک و اموال دولتی با این رویه، جای تردید و سوال است که آیا برای همه مسائل مهم با چنین سرعتی تصمیم گرفته و اجرایی می کنید؟ 
نتیجه گیری: این که «املاک و اموالی که سال ها خاک خورده اند و بلا تکلیف مانده اند، تعیین تکلیف شوند» بسیار بسیار مهم و تصمیم در باره آن بسیار ارزشمند است و حتا می توان این تصمیم را در چارچوب «حرکت جهادی» تحت بررسی قرار داد. 
چند نکته درباره مولدسازی 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه