دومين نشست تخصصي اقتصاد سرآمد برگزارشد

بررسی اهمیت کشتی و کشتی سازی ایران با حضور کارشناسان

گروه دانش دریا – امید اسماعیلی- سلسله نشست‌هاي تخصصي همت جمعي اهالي درياست براي تضارب انديشه و توليد فكر كه خوراك فكري دولت و مجلس و ساير علاقه‌مندان را در حد خود فراهم كند. اين نيز يك اقدام كوچك است كه در كنار ساير اقدامات، بزرگ و اثربخش می شود. 
به گزارش اقتصادسرآمد، پیش تر در خبری اعلام شد که دومين نشست، با هدف تكميل نشست قبلي (اسفندماه 1401)، با موضوع «كشتي و اقتصاد دریا» با حضور دو كارشناس پژوهشگر در سه‌شنبه، 22 فروردين1402 طبق زمان و مكان گفته شده، برگزار خواهد شد که به جهت قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان به وقت دیگری موکول شد.

دومین نشست تخصصی
 دوم خردادماه 1402
 در همین رابطه و در راستای هم‌انديشي و تضارب آراء و انديشه‌ها و در ادامه برگزاری سلسله نشست‌هاي تخصصي حوزه اقتصاددریا محور، دومين نشست تخصصي اقتصاد سرآمد با موضوع اهمیت کشتی و کشتی سازی در ایران حضور محسن بحیرایی مدیرعامل سابق شرکت کشتی سازی شهید موسوی خوزستان و یاسر مغربی عضو هیات علمی و مدیر دفتر تولید و ساخت داخل شورای عالی صنایع دریایی کشور در محل انجمن کشتیرانی و صنایع وابسته ایران برگزار شد.
مشروح این نشست در شماره بعدی روزنامه اقتصادسرآمد منتشر خواهد شد.
در باره سلسله نشست‌هاي تخصصي اقتصاد دريامحور چند نكته يادآور مي‌شويم:
 سلسله نشست‌ها برنامه‌اي منظم و ادامه‌دار است. 
با محور اقتصاد دريامحور برگزار مي‌شود.
موضوع‌ها و كارشناسان هر نشست، حداقل دو هفته قبل از برگزاري مشخص و اعلام مي‌شوند تا فرصت انسجام‌بخشي به مطالعات و انديشه‌هاي خود براي بيان دقيق در نشست وجود داشته باشد. 
نشست‌ها همواره روزهاي سه شنبه – حداقل هر دو هفته يك بار- از ساعت 15 برگزار مي‌شود؛ با اين توضيح كه برگزاري نشست در ساير نهادهاي حوزه دريا، با هماهنگي قبلي امكان‌پذير است و گردش علمي مناسبي با گردش در نهادها و انجمن‌هايي دريايي ممكن مي‌كند. 
نتايج نشست‌ها علاوه بر رسانه‌ها در قالب يك كتاب منتشر مي‌شود. كتاب مذكور شامل بخش‌هايي خواهد بود كه هر بخش به موضوع معيني خواهد پرداخت. براي مثال، موضوع كشتي و اقتصاد دريامحور، يك بخش از كتاب است كه مباحث مربوط به موضوع را در خود جاي می دهد.
موافق و مخالف يك موضوع مي توانند در نهايت رفاقت، صميمانه كنار هم قرار گرفته و به بيان انديشه خود بپردازند.
اين نشست‌ها كه به ابتكار روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد شروع شده، با حمايت جمعي از فعالان و ارگان های دریایی حوزه دريا روبرو شده است كه عبارتند از: انجمن كشتيراني و خدمات وابسته ايران، دبيرخانه شوراي عالي صنايع دريايي كشور، دفتر صنايع ريلي و دريايي وزارت صمت، موسسه رده‌بندي ايرانيان، انجمن صنعت بانكرينگ ايران ، انجمن صنفي كارگري دريانوردان تجاري ايران، شرکت شتابدهنده ایده بان، شركت كشتيراني پارس عبور، گروه کاسپین طلایی، سایت خبری مارین نیوز  و سی نیوز. 
اعلام حمايت‌ها همچنان ادامه دارد و انتظار مي‌رود با هم‌گرايي جمعي فعالان دريا، زمينه برگزاري سمينارهاي داخلي و كنفرانس‌هاي بين‌المللي فراهم شود.

بررسی ابعاد متعدد اقتصاد دريامحور
موضوعات پيشنهادي كه در برنامه سال 1402 گنجانده شده‌اند سعي دارد ابعاد متعددي از اقتصاد دريامحور را در بر بگيرد، از جمله: گردش‌گري دريايي، صنعت بانكرينگ، رده‌بندي و مميزي، دريانوردي، اسكله و بندر،  حمل و نقل دريايي، آبراهه شمال جنوب، منابع علمي‌ دريايي، خليج فارس، قوانين و مقررات دريايي و... فعالان و پژوهشگران حوزه دريا مي‌توانند هم موضوع پيشنهاد كنند و هم كارشناس. به بيان ديگر، سلسله نشست‌هاي تخصصي از آن تمامي اهالي درياست و هر كس كه فعال دريايي است و قادر به بيان كارشناسي مسائل است، مي‌تواند در اين نشست‌ها در كنار ساير پيشكسوتان و بزرگان علم و تجربه دريايي قرار گيرد. 
ما به دريا جان مي‌دهيم
واقعيت اين است كه نه فقط دركشور ما بلكه در تمامي كشورها، اين بخش خصوصي است كه جلودار اقتصاد است و بخش دولتي، همان دنياي سياست و بروكراسي است كه بوده، هست و خواهد بود. اين نكته به معناي مجادله يا مخالفت با هيچ دولتي نيست؛ بلكه براي تاكيد دوباره بر كارآيي بخش خصوصي است كه مي‌تواند و بايد جلودار اقتصاد و صنعت يك كشور باشد. در ايران امروز هم اميد اول به بخش خصوصي است؛ بخشي كه كننده‌كار است و از دولت جز حمايت نبايد انتظار بيشتري داشت. دولت مي‌تواند حامي خوبي باشد؛ و بخش خصوصي مي‌تواند جلودار و پيش‌تاز و پيش‌ران خوبي باشد. وجود هر دو كنار هم لازم است؛ اما كارآيي را بايد و بايد سهم بخش خصوصي دانست و اثربخشي را از دولت انتظار داشت. اين تقسيم كار منصفانه‌ و موثري است. 

با تلاش جمعي باید دولت را مجاب به رويكرد دريايي كنيم
با اين توضيح، ما با تلاش جمعي از همه جهات علمي، رسانه‌اي و صنعتي و تجاري بايد به سمت دريا رو كنيم، دولت را مجاب به رويكرد دريايي كنيم، به جاي نفد خالي پيشنهادات پر بدهيم، اقدام كنيم و از نظر فكري و عملي جامعه را به سمت دريا هدايت كنيم، به دريا جان ببخشيم تا دريا به ما اقتصاد هديه كند. 
بررسی اهمیت کشتی و کشتی سازی ایران  با حضور کارشناسان
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه