اقتصادسرآمد بررسی می کند؛ همایش توسعه پایدار دریا محور چه اهدافی را دنبال می کند؟

رویه تصميم‌‌سازي كلان، خلاف توسعه اقتصاد درياپايه

گروه اقتصاددریاپایه - ایرج گلشنی - وقتي سخن از رابطه صنعت و دانشگاه مي‌شود، انتظار اين است كه علاوه بر آورده‌هاي فني و مهندسي، داشته‌هاي براي تصميم‌‌سازي، تصميم‌گيري و برنامه‌ريزي خلق شوند. ما در بستر جامعه و در حدود تصميم‌سازان و تصميم‌گيران كلان، خلاف توسعه اقتصاد درياپايه را شاهد هستيم. همين چندي پيش، سازمان برنامه و بودجه تمامي مفاد اقتصاددرياپايه را از برنامه هفتم توسعه حذف كرد. دليلش غرض‌ورزي كه نيست؛ حتما اطلاعات و دانش آن‌ها در باره اقتصاد درياپايه و اهميت آن كم بوده است. با توجه به اين كه برنامه هفتم توسعه، مساله محور است، ممكن است به اين تشخيص نرسيده باشند كه اقتصاددرياپايه هم يك مساله و البته يك مساله مهم است. اين دانسته‌ها از كجا بايد بيايد و چگونه بايد به كساني مانند سازمان برنامه و بودجه‌اي‌ها برسد؟

صرف برگزاري ملاك نيست
اين كه ما فعاليت‌هاي علمي دريايي را برگزار كنيم و روند اثربخشي آن را دنبال نكنيم، نمي‌تواند مقرون به فايده باشد. يك دبيرخانه فعال مي‌خواهد كه هم آموزش‌دهنده باشد، هم ترغيب‌كننده باشد و هم مطالبه‌گر. 

مروری بر دومین همایش بین المللی توسعه 
پایدار دریا محور
دومین همایش بین المللی و چهارمین همایش ملی توسعه پایدار دریا محور که در آستانه برگزارس است، توسط دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر 10 الی 11 بهمن ماه 1402 در این دانشگاه برگزار می شود. کارشناسان و متخصصان با ارائه مقاله به این همایش می توانند از امتیازات علمی و پژوهشی آن بهره گیرند.
در خبرها آمده است: دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر به منظور بررسی ظرفیت‌‌ های توسعه پایدار در تمامی حوزه‌ های دریایی و نیل به اهداف، همایش 2 سالانه بین المللی و ملی با عنوان: «توسعه پایدار دریا محور» را در چارچوب ضوابط مندرج در «آیین‌ نامه نحوه برگزاری و ساماندهی همایش‌ های علمی» برنامه ریزی نموده و پس از برگزاری موفق اولین همایش بین المللی و سومین همایش ملی توسعه پایدار دریا محور در خرداد ماه سال 1400، دومین دوره بین المللی و چهارمین دوره ملی از این رویداد را جهت برگزاری در دهم لغایت یازدهم بهمن ماه 1402 در دستور کار قرار داده است.

اهداف همایش توسعه پایدار دریا محور
برگزارکنندگان، اهداف این همایش را اینگونه اغلام کرده اند: 1- ايجاد بستر مناسب برای مشاركت و تبادل نظر، دانش و اطلاعات بين‌ اساتيد، محققان و متخصصان عرصه‌ های علمی و صنعتی، 2- آشنايی و دستيابی به آخرين يافته‌ های علمی، دستاوردها و تكنولوژی روز در زمينه علوم دريايی، 3- ارزيابی ظرفيت‌ های توسعه‌ ای در زمينه‌ های مختلف علوم دريايی و 4- ايجاد همسويی و هماهنگی بين محققان و متخصصان در دو بخش دانشگاه و صنعت جهت گسترش همكاری و ارتباط بين دانشگاه‌ ها، موسسات تحقيقاتی و صنايع برای رشد و گسترش فرهنگ استفاده بهينه و پايدار از منابع دريايی می باشد. 
محورهای اصلی همایش نیز؛ علوم دریایی، منابع طبیعی دریا، اقتصاد و مدیریت دریا و مهندسی دریا هستند که هر کدام شامل چند زیر محور است. 
مهلت ارسال مقالات به این همایش از شنبه سوم خردادماه الی شنبه بیست و هفتم آبان 1402وهمچنین مهلت ثبت نام در این همایش از دهم دی ماه تا شانزدهم دی ماه 1402می باشد.
دبیرخانه دومین همایش بین المللی و چهارمین همایش ملی توسعه پایدار دریا محور موفق به اخذ مجوز نمایه شدن مقالات در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) شده است.بر این اساس، تمامی مقالات پذیرفته ‌شده در این کنفرانس در ISC با کد اختصاصی 20663-02230 نیز نمایه خواهند شد. پژوهشگران می‌‌ توانند، مقالات خود را در این کنفرانس ارائه نموده و از امتیازات علمی و پژوهشی آن بهره گیرند.

و اما اولين همايش چه بود و چه كرد؟
در حالي فعالان علمي دريا آماده مي‌شوند كه دومين همايش بين‌المللي و چهارمين همايش ملي توسعه پايدار دريامحور را برگزار كنند كه دو ابهام با خود به همراه دارند:
اول: اولين همايش بين‌المللي و سومين همايش ملي كه پيش‌تر انجام شده است، به چه نتايجي رسيدند؟ خروجي مثبت و عيني آن‌ها چه بوده است؟ ممكن است برخي مقالات به تاييد رسيده باشد و جوايزي نيز رد و بدل شده باشد؛ اما نتيجه عملي اين اقدام علمي كه به طور كلي مثبت و ارزشمند است، به طور اختصاصي براي تصميم‌سازان، تصميم‌گيران و فعالان موثر دريايي چه بوده‌ است؟
فرض كنيد در همايش‌ اول و سه همايش ملي ديگر، به اين نتيجه رسيده‌ايم كه اقتصاددريامحور مهم است و براي كشور حياتي است، اين فهم را چگونه بايد به ديگران منتقل كرد. ديگراني كه بودجه را در اختيار دارند و مي‌توانند موثر واقع شوند. 
آنان كه بودجه دارند، درك درستي از اقتصاددرياپايه ندارند و آنان كه درك دارند، بودجه ندارند؛ اين معماي لاينحل را بايد به كجا برد؟

منابع فقير دريايي ايران
به طور كلي، منابع قوي و قابل توجه در حوزه دريا با تاكيد بر اقتصاد درياپايه نداريم. ما كشوري هستيم با سه درياي بزرگ و قابل كشتيراني؛ اما دراقتصاد دريايي ناقص‌الخلقه و فقير هستيم و البته بخش مهمي از اين فقر به عدم توليد دانش لازم برمي‌گردد به نحوي كه اغلب مسئولان دريايي ما فاقد تخصص دريايي هستند. از خشكي آمده‌اند و انتظار داريم كه دريا را درك كنند كه كاملا غيرممكن است و در تخيل آن هم ممكن نيست.
دانشجويان ما نيز با منابع تكراري سروكار دارند. توليد دانش به آن نحوي كه مثلا در پزشكي داريم، در حوزه اقتصاددرياپايه نداريم؛ اين است كه اين گونه همايش‌ها از نظر توليد دانش بومي يا واردات دانش(ترجمه) حائز اهميت است. اين است كه بايد مورد توجه و حمايت همه فعالان دريايي قرار گيرد و ما نيز حامي اين برنامه خواهيم بود .

آرزوي موفقيت براي همايش‌ها
روزنامه اقتصاد سرآمد براي برگزاري موفق همايش‌ها- چه بين‌المللي و چه ملي- آرزوي شفاف و قلبي دارد. ما به عنوان تنها روزنامه دريايي كشور كه دغدغه اصلي خود را توسعه و ثبات اقتصاد درياپايه مي‌دانيم، حتما با اين برنامه‌ها با تمام قدرت همكاري مي‌كنيم؛ اما علاقه‌منديم كه آثار قدرتمند اين برنامه‌ها را در عمل ببينيم و آن زماني است كه فهم مناسب به مسئولان برسد و برنامه‌ريزان مجاب به برنامه‌ريزي و اختصاص بودجه كند. در غير اين صورت بود و نبود اين همايش‌ها يكي خواهد بود.
رویه  تصميم‌‌سازي كلان، خلاف توسعه اقتصاد  درياپايه
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه