تيلاپيلا مضر است  یا ماهی قرمز؟ 


ایرج گلشنی- حتما در خبرها درباره حاشیه سازی تیلاپیلا شنیده اید، ماهی که هم غذا مي‌سازد و هم شغل ایجاد می کند. این ماهی بیشتر از اینکه موافق داشته باشد مخالف دارد مخالفانی که فقط مخالفت می کنند. همین!
با بررسي تمامي گفتارهاي كارشناسان موافق و مخالف و نگاه به تجارب كشورهاي ديگر، نتيجه اين مي‌شود كه كشت و پرورش تيلاپيلا هم اقتصادي است، هم اشتغال‌زاست و هم مورد اقبال مردم ايران است. اين است كه دليلي براي مخالفت با آن وجود ندارد. ضمن اين كه اگر مشكلي هست، و نگراني براي ورود اين ماهي به آب‌هاي آزاد ايران وجود دارد؛ راهكارش حذف اين ماهي از اقتصاد و سبد غذايي مردم نيست؛ بلكه مديريت قوي براي نظارت و مراقبت است. 
جالب است بدانید در کشورما كه در برخي استان‌ها، مشكل جدي آب داريم، پرورش ماهي تيلاپيلا كه به چرخش اندك آب نياز دارد، بسيار اقتصادي و معقول است. افزايش گوشت سفيد در سبد خانوارهاي ايراني نيز اولويت و اهميت دارد.  در استان‌هاي كم آب، استان‌هايي كه به آب‌هاي آزاد دسترسي ندارند، بهترين گزينه همان پرورش تيلاپيلاست كه هم غذا مي‌سازد و هم شغل ايجاد مي‌كند. 
نكته جالب اين است كه اين ماهي، در سرما زنده نمي‌ماند. ماهي آب‌هاي گرم است. در ايران فصل زمستان در همه استان‌ها –به جز چند استان- به معناي واقعي وجود دارد؛ بنابراين اين ماهي نمي‌تواند در آب‌هاي آزاد استان‌هاي سردسير زنده بماند. بسيار ساده است:‌ماهي تيلاپيلا را در استخرهاي محافظت شده در استان‌هاي سردسير پرورش دهيد و به سراغ استان‌هاي گرم(مانند خوزستان) نرويد.  وقتي همه چيز در كنترل باشد، هيچ مشكلي براي زيست بوم ايران پيش نمي‌آيد.
سال هاست که در روزنامه دریایی اقتصادسرآمد درباره مضرات ماهی قرمز می نویسیم و منتشر می کنیم. این ماهی دشمن طبیعت و محیط زیست است. اگر راست مي‌گوييد؟ با ماهي قرمز مخالفت كنيد كه بحران زاست
اگر راست مي‌گوييد و نگران محيط زيست ايران هستيد، با ماهي قرمز مخالفت كنيد كه در همه جا بحران ايجاد كرده است. ماهي كه هيچ نفعي – جز براي  عده‌اي خاص ندارد. اين در حالي است كه تيلا پيلا در سبد غذايي ايرانيان قرار گرفته است و قشر بزرگي را به اشتغال رسانده است. سازمان‌هاي جهاني هم پرورش آن را تاييد و تاكيد و توصيه كرده‌اند. اين بساط مخالفت كه گاهي ضررهاي ماهي تيلاپيلا را هم تبليغ مي‌كنند، حسادت كساني است كه تيلاپيلا دست‌شان را از گران‌فروشي قطع كرده است.
تيلاپيلا مضر است  یا ماهی قرمز؟ 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه