بررسی اقتصادسرآمد از ضرباهنگ شاخص کل معاملات هفته گذشته

واگرایی صعود شاخص کل با ارزش معاملات بورس

گروه بازارسرمایه - مسعود وطنخواه - شاخص کل در هفته گذشته حدود 49هزار پله صعود کرد و توانست از تراز 2153410 تا 2202657 را بالا بیاید. به عبارت دیگر، بازار سرمایه توانست بازدهی 2درصدی را پس از مدت‌ها تقدیم سرمایه‌گذاران کرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، ضرباهنگ شاخص کل در اولین روز معاملاتی هفته گذشته ابتدا نزولی، اما در ادامه چهار روز کاری صعودی بود.
صعود شاخص کل دور از انتظار کارشناسان و تحلیل‌گران نبود چراکه نزدیکی به سطح تاریخی مرداد سال 99، امیدها را برای ورود پول و نقدینگی افزایش داده بود.
برگشت روند صعودی شاخص کل در نیمه مرداد 1399 که بعدها به سقوط ۱۳۹۹ بورس تهران نیز معروف شد ویکی پدیا در این باره نوشته است: «شاخص کل این بورس در ابتدای سال ۵۰۸ هزار واحد بود، در ۱۹ مرداد از مرز ۲ میلیون واحد گذشت و رکورد تاریخی رقم زد ولی در ادامه وارد روند نزولی شد و در آخرین روز کاری اسفندماه شاخص کل بورس به سطح یک میلیون و ۳۰۷ هزار واحد رسید. بزرگ‌ترین ریزش بورس تا آن زمان با ۵۱ هزار واحد ریزش در دوشنبه ۲۸ مهر اتفاق افتاد که به دوشنبه سیاه معروف شد. در این سال سه مرتبه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تغییر کرد.»
علی‌رغم افزایش شاخص کل در هفته گذشته، همچنان ارزش معاملات در هفته گذشته نیز مانند هفته اول تیرماه کمتر از 10 همت بود.
همانطور که در مطلب منتشرشده 11 تیر در روزنامه سرآمد تحت عنوان « ارزش معاملات همچنان زیر ۱۰ همت است» به تفضیل به مقوله ارزش معاملات پرداخته شد و عنوان شد تا مادامی که ارزش معاملات تا مرزهای مهمی و حساس نرسد، نمی‌توان به رشد شاخص کل امیدوار بود.

ارزش کل معاملات
سرمایه‌گذاران همراه با رصد روند شاخص کل بورس، نگاه ویژه‌ای به ارزش معاملات نیز دارند.
در بازار بورس ارزش کل معاملات به عنوان یکی از مفاهیم مهم است. به عبارت دیگر،  ارزش کل معاملات در بازار سهام نشان‌دهنده حجم نقدینگی در بازار است.
ارزش معاملات در بورس همان میزان خرید و فروش‌های سهام در یک بازه زمانی مشخص است.
زمان‌های رونق یا رکود بازار بورس یکی از روش‌های آگاهی از میزان نقدینگی مقدار ارزش معاملات بازار سرمایه است. میزان خرید و فروش سهام هر شرکتی می‌تواند مصداقی برای ارزش کل معاملات است و میزان خرید و فروش سهام شرکت نشان‌دهنده وجود نقدینگی در سهام شرکت دارد و این موضوع با ارزش کل معاملات نیز رابطه مستقیمی دارد؛ به این معنا که ارزش بالای معاملات نشان دهنده افزایش میزان نقدینگی، افزایش خرید و فروش سهام و به تبع آن اوضاع مساعد سهام دارد.
تحلیل‌گر حرفه‌ای از ارزش معاملات برای رصد سیگنال‌های خرید و فروش استفاده کند. زمانی که ارزش معاملات مقدار مناسبی است، گویای این است که احتمالا زمان خرید سهم است.
 همچنین ارزش بالای معاملات در یک سهم مشخص می‌تواند نویدی برای آینده صعودی سهم باشد؛ وقتی خرید سهام به احتمال قوی با سود مثبت روبه‌رو می‌شود. از سوی دیگر، در مواقعی که ارزش معاملات در حال کاهش است با تحلیل‌های دقیق و حرفه‌ای اقدام به نوسان‌گیری می‌شود.

عرضه اولیه «غمایه» ۲۱ تیر
روز چهارشنبه ۲۱ تیر ماه، ۱۲ درصد از سهام شرکت «خمیر مایه رضوی» در فرابورس ایران عرضه خواهد شد. این عرضه اولیه صرفا برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام و مختلط خواهد بود.
تعداد کل سهام شرکت خمیر مایه رضوی ۲۴۰ میلیون سهم است. آستان قدس رضوی و سازمان اقتصادی رضوی متعهدان عرضه و شرکت تامین سرمایه دماوند متعهد خرید آن است. همچنین صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی فخر رضوی به‌عنوان بازارگردان ایفای نقش می‌کند.

هشتمین عرضه اولیه «ناما» مختص صندوق‌ها
چهارشنبه گذشته با عرضه اولیه ۱۲ درصد از سهام مخازن گاز طبیعی آسیا ناما به روش حراج، هشتمین شرکت جدید وارد بازار سهام شد.
12 درصد سهام مخازن گاز طبیعی آسیا ناما عرضه اولیه و طی آن 126 میلیون سهم با قیمت ارزش گذاری 9813 ریالی به صندوق‌ها اختصاص یافت.

پذیره‌نویسی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری فلزات اساسی بازار سرمایه
امروز شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۲ پذیره‌نویسی نخستین صندوق فلزات اساسی در بازار سرمایه با نماد «استیل» آغاز می‌شود. این صندوق از نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF است.
به گزارش اتصادسرآمد بر اساس گزارش سنا، صنعت فلزات اساسی با دارا بودن ۱۶.۲ درصد از ارزش کل بازار، دومین صنعت بزرگ بازار سرمایه است و شرکت‌های حاضر در این صنعت عمدتاً دارای سهام بنیادی و ارزنده‌ای هستند. این صنعت شامل ۲۶ نماد بورسی و ۲۳ نماد فرابورسی است.
طبق مقررات حداقل ۷۰ درصد از دارایی تحت مدیریت صندوق استیل مفید، به سهام و حق تقدم سهام موجود در صنعت فلزات اساسی و حداکثر ۳۰ درصد به سایر صنایع و مابقی به بخش‌های دیگری همچون طلا، اوراق بهادار، اوراق قرضه و… اختصاص دارد.
صندوق‌های بخشی یا Sector Funds نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که بر سهام متعلق به یک صنعت خاص تمرکز دارند.
با پذیره‌نویسی صندوق بخشی استیل، فعالان بازار سرمایه می‌توانند به صورت اختصاصی در زمینه فلزات اساسی سرمایه‌گذاری کنند.

تایید وزیر اقتصاد بر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها
پس‌لرزه‌های افزایش قیمت گاز همچنان در هفته گذشته نیز ادامه یافت، انتشار خبری از هیات وزیران که به تاریخ ۱۷ اردیبهشت۱۴۰۲، درباره افزایش قیمت گاز صنایع پتروشیمی، سیمان، فلزات و سایر صنایع است سبب اعتراض‌هایی گروهی از فعالان بازار سرمایه شد.
جهان صنعت نیوز در این باره نوشت: «شبهاتی در فضای مجازی مبنی بر تغییر این نرخ به دلیل هجمه‌ی سنگین رسانه‌ای و همچنین برخی شرکت‌های پتروشیمی مطرح شد.
سیّد احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در جلسه ا‌ی ضمن تایید نرخ ۷ هزار تومانی برای خوراک گاز پتروشیمی‌ها گفت: مسئولیت اطلاع‌رسانی و اخذ نظر صنعت پتروشیمی بر عهده وزارت نفت بود که به گفته وزیر نفت، این کار پیش از نهایی شدن مصوبه انجام شده بود.
 طبق اظهارات وزیر محترم نفت در جلسه هیات دولت، نشستی با حضور نمایندگان شرکت‌های پتروشیمی پیش از طرح مصوبه در دولت در سطح وزیر نفت برگزار شده بود و اخذ نظر شرکت‌ها صورت گرفته بود.
بنابراین به نظر می‌رسد اکنون فعلا خبری از تعدیل در نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها نیست و نرخ ثابت ۷هزار تومان در دستور کار قرار گرفته است.»
واگرایی صعود  شاخص کل با ارزش معاملات بورس
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه