قاسم ساعدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

دولت باید همه اقتصاددانان را با هر گرایش فکری به کار بگیرد

گروه اقتصاد - محمد آیتی - کمتر از 20 روز دیگر تا دو سالگی دولت سیزدهم باقی مانده است و همچنان مسائل اقتصادی، پاشنه آشیل دولتی است که با وعده‌های پُر زرق و برق اقتصادی، موفق شد نظر اکثریت مردم را در خرداد 1400 کسب کند.اینکه چرا حال و روز اقتصاد خوب نیست و به تبع آن، معیشت مردم هم به مخاطره افتاده، مهمترین پرسش و دغدغه هر ایرانی است.
در این خصوص، قاسم ساعدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس و نماینده دشت‌آزادگان و هویزه به اقتصاد سرآمد گفت: مشکلات اقتصادی که امروز گریبان کشور و مردم را گرفته، هم پیچیده و هم برخی مولفه‌های آن، کاملاً شناخته شده و ساده است. به طور مثال، ایران، دهه‌هاست که گرفتار تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غرب است و همین اتفاقات، کار صادرات، واردات، تولید و معیشت مردم را به چالش کشیده است و حقیقتاً باز کردن چنین گره‌ای، کار سختی است و دیدیم که دولت‌ها با افکار مختلف، همه بدون استثناء در این باره، کارشان سخت پیگیری می‌شد.
وی افزود: در عین حال، ریشه برخی مشکلات اقتصادی کشور، مشخص و حل آن، کار ساده‌ای است. مثلاً همه می‌دانیم که ایران، در پیچ سخت اقتصادی قرار دارد و دشمنان نظام هم، تمام عیار علیه ما صف‌آرایی کردند. رهبر معظم انقلاب هم به واسطه این مشکلات و اهمیت دادن به موضوع، بیش از یک دهه است که شعارهای سال را اقتصادی می‌نامند. روشن است که اداره کشور در این شرایط، نیازمند حضور افراد نخبه، جریان‌ساز و متعهد است. اگر همین 10 سال اخیر را بررسی کنیم، می‌فهمیم که تیم اقتصادی دولت‌های یازدهم، دوازدهم و سیزدهم، با تیم آرمانی که بتواند این فضای تاریک اقتصادی را به نفع مردم تغییر دهند، فاصله زیادی داشته و دارند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: شخص رییس جمهور و معاون اول ایشان در قبال ترمیم کابینه، وظیفه کلیدی و مستقیمی دارند. توقع ما این است که پس از گذشت حدود دو سال از عمر دولت سیزدهم که بسیاری از مردم به آن دل بسته بودند، افراد تصمیم‌گیر به جد ارزیابی شوند و فارغ از مسائل جناحی به آن‌ها امتیاز دهند و افراد قوی و کاربلد، جایگزین کسانی شوند که کارشان خیلی توام با خروجی نبوده است.
رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان اظهار داشت: باید در دولت، کمیته‌ای باشد که هر چند ماه یک‌بار، برای مولفه‌هایی که اقتصاد را به چالش کشیدند، درصد معین کند. یعنی ما باید بدانیم تحریم چه سهمی در آشفتگی اقتصادی دارد و سوءمدیریت‌ها چند درصد این ماجرا شکل می‌دهند. وقتی سهم‌بندی شود، نقشه راه بهتر ترسیم و دولتمردان دنبال بهبود شرایط می‌روند. مثلاً اگر قیمت مسکن و اجاره بها، افزایش فزاینده‌ای داشته است، دولت موظف است انرژی به مراتب بیشتری را برای تولید مسکن بگذارد، نه اینکه شعار داده شود و با خروجی بسیار کم، مشکلات پابرجا
 باشد.

دولتمردان فراموش نكنند؛ خرداد 1400 مردم با هزار امید و آرزو به رئیسی رای دادند
 وی یادآور شد: دولتمردان نباید خرداد 1400 را که مردم با هزار امید و آرزو به آقای رئیسی رای دادند را از یاد ببرند. ما از وضع موجود آن زمان، بسیار گله‌مند بودیم و چاره کار را، روی کار آمدن دولت مردمی و جهادی می‌دانستیم و هنوز هم بر این باوریم که با تمام مشکلات بین‌المللی که حل آن، تنها در اختیار ما نیست، می‌توانیم روند بهتری از اداره کشور را برای مردم رقم بزنیم. مطمئن باشید هر جا مسئولی با زیرمجموعه‌اش، جهادی کار کردند، نتیجه گرفتیم. این روزها، کشور، هم نیازمند خوب کار کردن مسئولان است و هم کار خوب آن‌ها. یعنی باید روی کار موثر، زمان گذاشت. اگر غیر از این باشد، بی‌اعتمادی در جامعه بیشتر و پایگاه اجتماعی دولت هم تضعیف خواهد شد.

هیچ دولتمردی در هیچ دوره‌ای، حق ندارد کم‌کاری خودش را به گردن مدیران گذشته بیندازد
ساعدی افزود: مردم از مسئولان خروجی می‌خواهند و هیچ دولتمردی در هیچ دوره‌ای، حق ندارد کم‌کاری خودش را به گردن مدیران گذشته بیندازد. اگر بنا به این کار بود که دیگر چرا انتخابات برگزار می‌کنیم که مردم اصلح را برگزینند؛ این‌طوری هر فردی می‌تواند ادعای ریاست جمهوری داشته باشد.
دولت باید همه اقتصاددانان با هر گرایش
 فکری را به کار بگیرد
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اقتصاد، یک علم است. با این تعریف، دولت باید همه اقتصاددانان با هر گرایش فکری را به کار بگیرد. این‌جا دیگر جای خودی و غیرخودی کردن افراد نیست. بسیاری از کارشناسان می‌گویند ایران، کشوری با پتانسیل بالاست و اگر در مصارف از منابع، الگوی لازم را داشته باشیم، توزیع عدالت به سامان‌تر خواهد شد. یعنی بخشی از مشکلات کشور در حوزه اقتصاد، اسراف بی‌رویه است. حال باید پرسید تا چه زمانی قرار است حرف این موضوع زده شود، اما کار آموزشی و خروجی آن، بسیار اندک باشد؟
وی تصریح کرد: دولت و مجلس باید به هم احترام بگذارند. مثلاً وقتی قرار شده بود، قیمت‌ها در سال گذشته، به نرخ‌های مصوب شهریور 1400 برسد، باید اتفاق می‌افتاد. اگر بنا شده بود که به مردم کالابرگ داده شود تا تهیه اقلام اساسی برای آن‌ها آسان‌تر شود، باید رخ می‌داد. اینکه قانون تصویب کنیم، اما در میدان اجرا، خیلی خبری از رعایت قانون نباشد یا قول بدهیم و بعد صد جور توجیه برای نشدن آن بیاوریم، یعنی تضعیف نظام اسلامی که در سال 58، بیش از 98 درصد رای‌دهندگان به آن لبیک
 گفتند.

وقتی به حوزه انتخابیه می‌روم و مشکلات مردم را می‌بینم، شرمنده می‌شوم
رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان خاطرنشان کرد: وقتی به حوزه انتخابیه می‌روم و مشکلات مردم را می‌بینم، شرمنده می‌شوم. به عنوان یک نماینده سعی می‌کنم به رسالت خودم که قانون‌گذاری و نظارت است، عمل کنم و تا جایی که از دستم بربیاید، گره از کار مردم باز کنم و یا سنگ صبور آن‌ها باشم، ولی باید قبول کرد که حجم مشکلات خیلی بیشتر از این حرف‌ها است. دو سال از عمر دولت سیزدهم باقی مانده و می‌خواهم به آقای رئیسی بگویم، «ای که دستت می‌رسد کاری بکن، پیش از آن که از تو نیاید هیچ کار».
دولت باید همه اقتصاددانان را  با هر گرایش فکری  به کار بگیرد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه