«اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

بورس عقلانی‌تر رفتار کرد

گروه بازارسرمایه – سمیه ملایی - بورس روز چهارم معاملات را عقلانی‌تر شروع کرد. پس از سه روز (شنبه تا دوشنبه) فروش‌های روانی که متاثر از ترس و احساس به دلیل جنگ رخ‌داده در باریکه غزه بود و گمانه‌زنی‌هایی ازگسترش این مناقشه به کشورهای اطراف از جمله ایران بود. اکنون که مشخص شده است کشورهای دیگر با خویشتنداری علاقه‌ای به ورود به جنگ ندارند و فقط به تهدید و بازدارندگی طرف مقابل اکتفا می‌کنند. فعالان بورس نیز دست به کار شدند و به نظر می‌رسد عقلانیت جای احساس را گرفته است.
در ساعت‌های اولیه وضع تقاضا بهتر از عرضه بود. سهام شرکت‌هایی که روزهای گذشته صف فروش و حتی تعدادی بدون خریدار بودند با شروع معاملات سه‌شنبه به تدریج به حالت عادی و حتی تعدادی سبز رنگ هم شدند. در میانه روز معاملات اندکی خریداران عقب‌نشینی کردند، اما دوباره و در ساعت پایانی افزایش تقاضا در بورس مشهود بود.
شاخص کل بورس نیز پس از سه روز کاهش، دیروز با صعود 8هزار و 469واحدی در تراز 2میلیون و 14هزار واحدی ایستاد. پس از اینکه شاخص کل بورس در هفته گذشته سطح 2میلیون و 50هزار واحدی را از دست داد گروهی از تکنیکالیست‌های بازار سرمایه پیش‌بینی کردند که احتمال شکسته‌شدن تراز 2میلیون واحدی وجود دارد.

برترین گروه‌های صنعت
گروه خودروسازی با ارزش معاملات 2.5همت ریال توانست رتبه اول برترین گروه صنعت را به خود اختصاص دهد و انبوه‌سازی با 2.3همت، فلزات اساسی با 1.6همت، شیمیایی با 1.3همت و مواد دارویی با 0.96همت ریال رتبه‌های بعدی را کسب کردند.
گروه انبوه‌سازی در حالی با 2.3همت ریال رتبه دوم را کسب کرد که ارزش بازار این گروه 514همت ریال است، این مقدار زمانی ملموس‌تر می‌شود که گروه پتروشیمی با ارزش بازاری حدود 17هزار همت ریال (یعنی 34برابر انبوه‎سازان) تنها 1.3همت ریال ارزش معاملات روز سه‌شنبه را به خود اختصاص داده است.
سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با هزار و 120 واحد، پالایش نفت اصفهان با هزار و 36 واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با 531 واحد و پتروشیمی پردیس با 461 واحد بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل داشتند و در مقابل شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 418 واحد، معدنی و صنعتی گل‌گهر با 282 واحد، میدکو با 57 واحد، بهساز کاشانه تهران با 40 واحد و ذوب آهن اصفهان با 38 واحد بیشترین نقش را در نزول شاخص کل بورس داشتند.

کاهش ارزش معاملات خرد
ارزش معاملات خرد روز سه‌شنبه با کاهش در مقایسه با روز دوشنبه به 3.5همت تومان رسید که این مقدار ارزش معاملات از رکود و نوعی ترس سرمایه‎گذاران حکایت می‌کند هر چند گروهی از شرکت‌ها با صف خرید همراه بودند اما دلیل این صف خرید می‌تواند جذابیت قیمتی به دلیل فروش در روزهای دیگر باشد. جذابیتی که خیلی قابل اعتماد نیست.
ارزش معاملات خرد یکی از معیارهای مورد استفاده فعالان بازار سرمایه است و با توجه به اینکه در روزهای رونق، ارزش معاملات خرد بورس بالای 10 همت است ارقام  3 تا 5همت به رکود تعبیر می‌شود.به مجموع ارزش کل معاملات انجام‌شده در یک روز کاری در بازار سرمایه، ارزش کل معاملات می‌گویند. حال اگر از ارزش کل معاملات، معاملات بلوکی صورت گرفته را کم کنید، ارزش معاملات خرد حاصل می‌شود. معاملات خرد به زبان ساده، همان معاملات عادی هستند که توسط سهامداران خرد و با محدودیت‌های قیمتی و حجمی انجام می‌شوند.

افزایش عرضه برق در بورس انرژی
سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان سهم معاملات برق نیروگاه‌ها در بورس انرژی افزایش می‌یابد. عرضه برق با قیمت واقعی یکی از خواسته‌های فعالان حوزه برق است چراکه معتقدند که قیمت پایین برق در کشور سبب هدر رفت منابع و نبود سرمایه برای جایگزینی می‌شود.
پیش‌بینی می‌شود با واقعی‌تر شدن قیمت برق این صنعت با اقبال سرمایه‌گذاران مواجه شود و در سال‌های آتی با قطع برق صنایع در روزهای اوج بار تابستان مواجه نشود. 
با موافقت نمایندگان، وزارت نیرو موظف است با لحاظ ارزش سوخت نیروگاه‌ها و افزایش سهم معاملات برق در بهابازار (بورس) انرژی به گونه‌ای عمل کند که با عرضه برق تولیدی نیروگاه‌های کشور تا پایان سال دوم اجرای برنامه، سهم معاملات مذکور را به حداقل ۳۰ درصد و در انتهای برنامه به حداقل ۶۰ درصد  از کل معاملات برساند.
در نشست علنی دوشنبه ۱۷ مهرماه، مجلس شورای اسلامی ادامه رسیدگی به جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه، نمایندگان با بندهای (الف) و (ب) ماده ۴۳ موافقت کردند.
در این ماده آمده است: نظام راهبری انرژی ماده ۴۳ در راستای بهبود نظام تصمیم‌گیری و ارتقای بهره‌وری اقدامات زیر انجام می‌شود:
بند (الف) : وزارتخانه‌های نفت و نیرو مکلفند با همکاری سازمان تا پایان سال اول اجرای برنامه، نسبت به اصلاح ساختار اداری و سازمانی ستادی، شرکت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه خود در حوزه برق، گاز و نفت با رویکرد تفکیک وظایف حاکمیتی از تصدی گری، اقدام نموده و پیشنهاد لازم را پس از تأیید شورای عالی اداری، برای طی تشریفات قانونی لازم، اقدام نماید.
بر اساس بند (ب): وزارت نیرو موظف است با لحاظ ارزش سوخت نیروگاه‌ها و افزایش سهم معاملات برق در بهابازار (بورس) انرژی به گونه ای عمل نماید که با عرضه برق تولیدی نیروگاه های کشور تا پایان سال دوم اجرای برنامه، سهم معاملات مذکور را به حداقل ۳۰ درصد و در انتهای برنامه به حداقل ۶۰ درصد از کل معاملات برساند و همچنین رابطه مالی وزارت نیرو و دولت را به گونه‌ای اصلاح نماید که ضمن ایجاد استقلال مالی صنعت برق و قطع وابستگی به بودجه عمومی دولت، ناترازی مالی صنعت برق، رفع و انگیزه اقتصادی کافی برای بهبود بازدهی نیروگاه ها و کاهش تلفات در شبکه فراهم شود.
آیین‌نامه اجرائی این بند با تأکید بر لزوم خرید برق از بها بازار (بورس) انرژی توسط شرکت‌های خرده فروش و مالک شبکه، تعیین نرخ سوخت و انتقال (ترانزیت) برق در شبکه انتقال و توزیع، تعیین سهم هر یک از ارکان صنعت برق (تولید، توزیع و انتقال) و سهم هر یک از منابع اولیه در تولید برق از جمله تجدیدپذیر و اتمی با پیشنهاد وزارت نیرو و همکاری وزارتخانه های نفت و امور اقتصادی و دارایی و سازمان، ظرف سه ماه از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه شده و به تأیید شورا اقتصاد و تصویب هیأت وزیران می رسد.
بورس عقلانی‌تر  رفتار کرد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه