رئیس انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری:

عزم جدی انستیتو برای مشاركت همه جانبه در تدوین و اجرای طرح ملی توسعه دریا محور

نشست شورای تات استان گیلان با حضور دکتر صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی و روسای مراکز و پژوهشکده های زیرمجموعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان گیلان، در انستیتو برگزار شد. 
به گزارش اقتصادسرآمد از روابط عمومی مؤسسه انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری، در این نشست دکتر مژدهی رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان و دبیر دوره ای شورا، با  بیان این که 14 نفر از محققین سازمان تحقیقات، آموزش و کشاورزی در زمره 2 درصد دانشمندان برتر دنیا قرار دارند این موضوع را افتخاری برای سازمان دانست و با توجه به تاکیدات ریاست سازمان مذکور مبنی بر دانش بنیان کردن کشاورزی از نقش مؤثر مراکز و مؤسسات پژوهشی در انتقال دانش  فنی به مزارع کشاورزی سخن گفت.
دکتر سرپناه سرپرست انستیتو ضمن خیر مقدم به میهمانان خلاصه ای از مهمترین دستاوردهای انستیتو را برشمردند. وی با اشاره به تجربه سه دهه فعالیت پژوهشی در حوزه ماهیان خاویاری دریای خزر، تصریح کرد: با توجه به تاکیدات مقام عظمای ولایت و ابلاغ سیاست های کلی توسعه دریا محور، این انستیتو نیز عزم خود را جهت مشارکت مؤثر و همه جانبه در تدوین و اجرای این طرح ملی جزم نموده است. وی با بیان این که در 22 استان کشور فعالیت آبزی پروری ماهیان خاویاری انجام می شود افزودند با توجه به آمار سازمان شیلات ایران 206 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور وجود دارد که حدود 100 مزرعه در استان گیلان قرار دارد و انستیتو با تمام ظرفیت های موجود آماده پشتیبانی تخصصی و انتقال دانش فنی حاصل از یافته های تحقیقاتی به این مزارع است. 
دکتر سرپناه با اشاره به میزان تقاضای خاویار در بازارهای جهانی و میزان تولید کشور در این خصوص ابراز امیدواری کردند با تقویت زیرساخت های موجود در این صنعت بتوان در سال های آتی سهم ایران در تولید خاویار جهان را افزایش داد. رئیس انستیتو ادامه داد در سال جاری با کمک اعتبارات سفر ریاست جمهوری و استانی بخشی از زیرساخت های پژوهشی انستیتو در طی هشت ماهه نخست سال جاری بروز رسانی شد. دکتر محسنی معاون پژوهش و فناوری انستیتو با اشاره به اهمیت توسعه آبزی پروری پایدار ماهیان خاویاری آماری از مزارع موجود در کشور ارائه کرده نقش فعالیت های پژوهشی را در توسعه این صنعت تشریح نمودند. ایشان در سخنان خود آخرین دستاوردهای محققین انستیتو را برای حاضرین در نشست ارائه کردند. 
دکتر پژند نیز در این نشست به نمایندگی از شرکت های دانش بنیان  حوزه شیلات و آبزیان استان گیلان ضمن بیان اهمیت غذای زنده در آبزی پروری و میزان تقاضای کشور در این خصوص، طرح تولید انبوه کرم نرئیس را به عنوان یکی از جیره های غذایی ارزشمند و اقتصادی در صنعت آبزی پروری تشریح نمودند. 
دکتر صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی نیز با گرامیداشت یاد و خاطره رشادت های شهدای جان برکف انقلاب و جنگ تحمیلی، تفکر بسیجی را الگویی مناسب برای حل مشکلات جاری کشور دانستند. 
وی در سخنان خود ضمن تاکید به برگزاری منظم جلسات شورا با حضور روسای مراکز و ایستگاهای تحقیقاتی ، یکی از چالش های موجود در استان را ظرفیت های بلا استفاده بخش های تحقیقاتی و اجرایی عنوان کرد و افزود: به کار گیری از این ظرفیت ها در راستای افزایش تولید و مهار تورم یک تکلیف ملی است و این عرصه ها باید به منظور اجرای پروژه های اقتصادی و اشتغال آفرین در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار گیرد . 
عزم جدی انستیتو برای مشاركت همه جانبه  در تدوین و اجرای طرح ملی توسعه دریا محور
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه