مسعودزاده، عضو ادواری هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران به« اقتصادسرآمد» می گوید:

سازه های فولادی دریایی شایسته تقدیر و دیده شدن هستند

گروه مهندسی دریایی - امید اسماعیلی - دوازدهمین کنفرانس و نمایشگاه ملی سازه و فولاد و اولین کنفرانس ملی نوردکاران فولادی در روزهای ۲۰ تا ۲۲ آذرماه ۱۴۰۲ در مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل المپیک به همت انجمن سازه‌های فولادی ایران برگزار شد. این رویداد به‌عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین کنفرانس و نمایشگاه تخصصی حوزه سازه‌های فولادی با حضور و مشارکت بیش از ۱۱۵ شرکت و نهاد در بخش‌های مختلف صنعتی مرتبط در حوزه‌های تولیدکنندگان فولاد و صنایع معدنی، سازندگان سازه‌های فولادی، طراحان و مهندسان مشاور، تولیدکنندگان پیچ و مهره، تولیدکنندگان الکترود و صنایع جوش، تولیدکنندگان و واردکنندگان دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی مرتبط، تولیدکنندگان و پیمانکاران حوزه پوشش‌های ضد حریق، تولیدکنندگان و سازندگان جرثقیل‌های صنعتی و…  همچنین با حضور قابل‌ توجه اساتید، مشاوران برجسته داخلی، دانشجویان مرتبط و متخصصان صنعت سازه‌های فولادی برگزار شد.
در این دوره، همانند دوره های قبل، از طرح های برتر سازه های فولادی تقدیر شد. ارزیابی و تقدیر طرح ها در دو حوزه ساختمانی و غیرساختمانی انجام شد؛ حوزه ساختمانی به بخش های مسکونی، اداری و تجاری و خاص و حوزه غیرساختمانی، به بخش های صنعتی، پل و خاص دسته بندی می شود. برای اولین بار، با پیشنهاد انجمن مهندسی دریایی ایران، سازه شناور افراماکس نامزد این بررسی و ارزیابی شد و با دفاعی که در این همایش از این سازه به عمل آمد، به عنوان سازه برتر انتخاب و معرفی شد.
اعضای داوران مطابق با آیین نامه این کنفرانس، 10 نفر از افراد تأثیرگذار و به نام در حوزه سازه های فولادی به انتخاب هیأت مدیره انجمن سازه های فولادی ایران و 10 نفر از انجمن های دیگر با نظر  هیأت مدیره انجمن سازه های فولادی ایران هستند، که در سال جاری یکی از آن ها انجمن مهندسی دریایی ایران بوده است. انجمن های دیگری مانند انجمن مدیریت ایران، انجمن کنترل پروژه، انجمن انبوه سازان، انجمن سازه های دریایی و ... عضو هیأت داوران این کنفرانس و نمایشگاه سازه و فولاد بوده اند.
سازه های دریایی مورد استقبال شرکت کنندگان، اعضای هیأت دواران و برگزارکنندگان قرار گرفت که قابل مقایسه با سازه های ساختمانی چه از حیث طراحی و چه از حیث اجرا و کنترل های لازم نیست و در پایان این دوره مقرر گردید برای سازه های دریایی، یک بخش جداگانه ایجاد شود و هر سال طرح های دریایی معرفی، ارزیابی و طرح های برتر تقدیر شوند. ما در روزنامه دریایی اقتصادسرآمد، در همین رابطه گفت وگویی با پیمان مسعودزاده عضو ادواری هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران انجام شده است که مشروح آن شایسته توجه می باشد:

اقتصاد سرآمد: هدف انجمن مهندسی دریایی ایران از ورود به این همایش و نمایشگاه چه بوده است؟
پیمان مسعودزاده: با توجه به اینکه در آیین نامه انتخاب سازه های فولادی برتر، باید غیر از افرادی که هیأت مدیره انجمن سازه های فولادی ایران انتخاب می کنند، افرادی از انجمن های دیگر هم با نظر هیأت مدیره باید باشد که امسال برای اولین بار در این فرآیند ارزیابی دعوت شد تا یک نفر را به عنوان نماینده معرفی کند. ما از این طریق با این همایش آشنا شدیم و هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی بر این نظر بود که اگر قرار است یک سازه فولادی معرفی شود، بدنه کشتی هم یک سازه فولادی است و در این ارزیابی های همایش سازه های فولادی، باید از کشتی سازی ها هم پروژه هایی پیشنهاد شود.

اقتصاد سرآمد: چرا افراماکس برای این رقابت انتخاب شد و سازه های شاخص سایر کشتی سازان مانند ایزوایکو، اروندان و ... پیشنهاد نگردید؟
پیمان مسعودزاده: در 20 سال گذشته، پروژه های بسیار موفقی در حوزه سازه های دریایی هم از سوی هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی اجرا شده است. چه سازه های آلومینیومی مثل کاتاماران ها و چه سازه های فولادی مانند سمی ساب مرسی ول در شمال، کاسپین ها و شناورهایی که درایزوایکو ساخته شده، کانتینربر های که ساخته شده است و ... که پروژه های متعددی را شامل می شود. اما از آنجایی که بزرگترین سازه فولادی  که طی دو سال اخیر تحویل شده است، کشتی افراماکس بود و از طرفی این یک شناور صادراتی بود. ممکن است که کشتی های که برای داخل ساخته می شود با کلاس داخلی باشد ولی طراحی این شناور با کلاس بین المللی ساخته شده است و بزرگترین شناوری نوساخته ای است که مؤسسات رده بندی داخلی توانسته آن را کلاس بکند. برای همین، این سازه به این همایش پیشنهاد و مورد ارزیابی قرار گرفت.
نکته مهم این است که طبق آیین نامه همایش سازه های فولادی، سازه ها باید توسط شرکت سازنده پیشنهاد شود، یعنی مدارک بدهند و درخواست ارزیابی بکنند و این گونه نیست که کمیته بررسی نسبت به همه سازه ها اشراف داشته باشد و بررسی و انتخاب کنند. شرکت ها باید مدارک لازم را جمله کارفرما، مدت قرارداد، تاریخ شروع و پایان کار و ... ارائه کنند، حتماً باید از نظر سازه ای بیش از 70 درصد پیشرفت داشته باشد. ضمن اینکه اگر یکبار یک سازه ای معرفی شد و رأی نیاورد، دیگر امکان ارزیابی مجدد وجود ندارد و هر سازه فقط برای یک بار می تواند شرکت داشته باشد و مورد ارزیابی قرا بگیرد.

اقتصاد سرآمد: با توجه به برگزاری دوازدهمین دوره این نمایشگاه و همایش، چرا ورود صنایع دریایی به این همایش این همه دیر و با تأخیر شد، علیرغم آن که افراماکس در سطح بین المللی یک سازه زبانزد بوده است و مسائل تحریم ساخت این کشتی پهن پیکر را برجسته تر کرد و در سطح دنیا آن را مطرح کرده است، اما چنین سازه مهمی در همایش سازه های فولادی در داخل کشور مورد توجه قرار نگرفته بود؟
پیمان مسعودزاده: درباره این سؤال دو توضیح قابل ارائه است؛ اول اینکه در انجمن مهندسی دریایی ایران همیشه افراد و طرح های برتر انتخاب می شدند، اعم از دریانوردهای نمونه، پیشکسوت نمونه، پروژه برتر دریایی اجرا شده و... در حوزه های مختلف در سال های گذشته انتخاب می شدند و پروژه هایی منتخب انجمن مهندسی دریایی ایران در همایش صنایع دریایی که برگزار می شد، از این پروژه ها تقدیر به عمل می آمد. البته چند سالی است که به دلایلی مانند کرونا و مسائل داخلی انجمن این موضوع پیگیری نشده است. ولی به هر روی، نگاه انجمن مهندسی دریایی این بوده است که خود انجمن پروژه های دریایی را مورد بررسی قرار می داد و به عنوان یک موضوع داخلی به آن نگاه می کرد و در داخل اعضای انجمن اطلاع رسانی می شد.
از طرفی انجمن سازه های فولادی ایران، اکثراً از مهندسان عمران هستند و نگاه آن ها عمدتاً سازه های ساختمانی است، در 11 دوره قبل همایش سازه های فولادی با این رویکرد بیشتر همایش را برگزار کردند و اگر تقسیم بندی که برای جایز دارند را ببینید؛ دو رده عمده ساختمانی و غیرساختمانی است که در ساختمانی مسکونی، اداری و تجاری و خاص است و در غیرساختمانی پروژه های صنعتی، پل و خاص است. این نگاه بیشتر عمرانی است و به صنایع دریایی که فولاد بخش عمده ای از کار می باشد و اتفاقاً پیچیدگی های فنی  بالاتری نسبت به یک سازه استاتیک بر روی زمین دارد، توجهی نشده بود.
 اگر بخواهیم ریشه یابی کنیم، شاید ما جامعه دریایی نتوانستیم در جامعه تخصصی که ارتباط کاری هم وجود دارد، خودمان را نشان دهیم و دستاوردهای موفق را اطلاع رسانی کنیم، این شاید یک ضعف، اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و رسانه ای ما باشد.
در صورتی وقتی این شناور در همایش مطرح شد، ابتدا رأی گیری شد که آیا شناور جزء طرح ها بررسی شود یا خیر؟ با دفاعی که انجمن مهندسی دریایی انجام داد و توضیحاتی که درباره نحوه طراحی، نظارت های خاصی که براساس قوانین بین المللی بر روی شناور از زمان طراحی تا زمانی که شناور اسقاط می شود، ارائه شد، خیلی استقبال شد که مطرح شود و سازه شناور به عنوان یک سازه فولادی د رهمایش حضور داشته باشد. ضمن اینکه یک مصوبه در اختتامیه داشتند و اعلام عمومی کردند که از سال آینده آماده هستند سکوهای دریایی هم که ساخته می شود به عنوان یک سازه دریایی ارزیابی شود.
در همین فرصت از مخاطبان رروزنامه دریایی اقتصادسرآمد درخواست می کنم که در صورت تمایل در سال آینده، طرح های خود را به صورت مستند آماده کنند و در این ارزیابی و انتخاب طرح برتر شرکت کنند. مطمئنم سازه های زیادی در صنایع دریایی و فراساحل ساخته شده و یا در حال ساخت است که نسبت به بسیاری از طرح های منتخب 12 دوره همایش سازه های فولادی شاید پیچیدگی بیشتری داشته باشند و شاید ارزش علمی و سختی های اجرایی بیشتری داشته باشند که لیاقت تقدیر و انتخاب برای طرح برتر شدن و دیده شدن در سطح ملی را دارند. اگر کمکی از دست انجمن مهندسی دریایی ایران بر می آید می توانند از طریق انجمن مهندسی دریایی با انجمن سازه های فولادی ارتباط برقرار کنند و از قضا قرار شده است تا تفاهم نامه ای فی مابین نوشته شود و این خلأیی که طی این سال ها بوده است از طریق همکاری مشترک پر کنیم و برنامه ای گذاشته شد برای اینکه اعضای هیأت مدیره انجمن سازه های فولادی بازدید از صنایع دریایی داشته باشند و با بخش دریا بیشتر آشنا شده و همکاری داشته باشند.
علی رغم ضعف حوزه ارتباطات در بدنه هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران روزنامه دریایی اقتصادسرآمد برای اعتلای صنایع دریایی تمام تلاش خود را به کار خواهد بست. 
سازه های فولادی دریایی شایسته  تقدیر  و دیده شدن هستند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه