مذاکره با ترکمنستان جهت ذخیره  آب سد دوستی


رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی و حوضه‌های شرقی کشور گفت: مذاکره با ترکمنستان جهت استفاده نکردن از آب سد دوستی و ذخیره آن برای زمان پیک تابستان سال آینده از اقدامات خوبی است که در حال انجام است.
به گزارش اقتصادسرآمد، علی پوراحمد در جریان بازدید از طرح انتقال آب از هزار مسجد به مشهد در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا تهاتر نفت جهت همکاری با پیمانکاران و تامین بخشی از اعتبارات طرح‌ها از این محل امکان‌پذیر است، اظهار کرد: در سال گذشته تهاتر نفت برای طرح‌هایی که قرارگاه خاتم الانبیاء پیمانکار آن‌ها بود وجود داشت اما این موضوع در سال جاری در قانون بودجه پیش‌بینی نشده است.
وی افزود: یکی از اولویت‌های اصلی وزارت نیرو تامین آب شرب مشهد بوده و یکی از طرح‌های اضطراری و اولویت‌دار مشهد طرح انتقال آب از هزار مسجد به این شهر است. در این خصوص طرح‌های دیگری از جمله حفر چاه در اطراف مشهد و تامین آب شرب با تهاتر پساب از محل آب کشاورزی نیز از دیگر طرح‌های با اهمیت است که طی سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.
رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی و حوضه‌های شرقی کشور ادامه داد: همچنین سد شوریجه یکی دیگر از طرح‌های اولویت‌دار بوده که کل اعتبار آن از محل صندوق توسعه ملی با اذن مقام معظم رهبری تامین شده است. به طرح سد شوریجه حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده و برنامه داریم تا خردادماه سال آینده این سد آبگیری شود؛ با اجرای این طرح حدود ۲۰ میلیون متر مکعب آب شرب برای مشهد تامین خواهد شد.
پوراحمد تصریح کرد: همچنین مذاکره با ترکمنستان جهت استفاده نکردن از آب سد دوستی و ذخیره آن برای زمان پیک تابستان سال آینده از اقدامات خوبی است که در حال انجام است.
وی اضافه کرد: تمام پتانسیل‌های وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های مرتبط به کار گرفته شده تا مانند تابستان سال جاری که قطعی آب نداشتیم، در سال آینده نیز قطعی نداشته باشیم.
در ادامه علیرضا الماسوندی، معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص طرح انتقال آب از هزار مسجد به مشهد اظهار کرد: با پیگیری‌های شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در حوزه تامین آب شرب، انتقال آب از هزار مسجد به مشهد یکی از طرح‌هایی است که از دهه ۹۰ مطرح شده اما توجهی به آن نشد. در دولت سیزدهم توجه خاصی به مسائل آب شرب مشهد و تامین آن برای افق‌های آتی وجود دارد.
مذاکره با ترکمنستان جهت ذخیره  آب سد دوستی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه