آغاز به کار چهارمین همایش اقتصاد دریامحور ایران با حضور فعالان حوزه حمل و نقل؛ روزنامه دریایی سرآمد گزارش می‌دهد

تحقق برنامه‌های کلان کشور در گروی توسعه دریامحور

شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب راه افتاد
توسعه کریدور شمال-جنوب نیازمند تقویت جدی ناوگان کشتیرانی در دریای خزر و تکمیل خطوط راه‌آهن است
​​​​​​​گروه ترانزیت – امید عباسی - نخستین روز از چهارمین همایش اقتصاد دریا محور ایران، کریدور شمال- جنوب در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد. 
به گزارش روزنامه دریایی سرآمد، این همایش پیرو ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریا محور توسط مقام معظم رهبری و اجرای آن به ویژه بندهای ۲ – ۳ – ۷ و ۸ و همچنین تبیین راهبردهای لازم برای افزایش تعاملات اقتصادی بین‌المللی و منطقه‌ای و بهره‌گیری از ظرفیت‌های ارتباطی دریایی و زمینی کشور، «چهارمین همایش بین‌المللی اقتصاد دریامحور ایران» با محوریت کریدور شمال – جنوب توسط انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران و شرکت همایش سازان پایا کیش و با همکاری سازمان‌های بنادر و دریانوردی، توسعه تجارت ایران و اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما آغاز به کار کرد.
براساس این گزارش، عناوین این همایش دور روزه عبارتند از: کریدور شمال جنوب و نقش آن در تسهیل تجارت بین الملل و افزایش کارایی حمل و نقل ترکیبی و بین وجهی منطقه ای و فرامنطقه ای - سرمایه‌گذاری‌های مشترک و همکاری‌های منطقه‌ای در قالب عملکرد کریدور شمال جنوب با بهره گیری از ظرفیت های سازمان همكاري اقتصادي اكو و سازمان همکاری های شانگهای و گروه بریکس - حمل و نقل ریلی، زمینه ساز تنوع و توسعه مبادلات تجاری در کریدور شمال جنوب - حمل و نقل جاده‌ای، نقطه قوت کریدور شمال جنوب - بندر چابهار دروازه ای جدید برای توسعه خدمات چند وجهی کریدور شمال جنوب - بنادر؛ پيشران ارزش افزوده زنجیره تامین و افزایش سهم ایران در حمل و نقل دریایی و ترانزیت در شبکه حمل و نقل ترکیبی کریدور شمال جنوب - نقش دولت ها در حکمرانی برای توسعه پایدار اقتصادی، تنظيم گری قوانين، تسهیل گری و مانع زدایی از فعالیت‌های لجستیکی در کریدور شمال جنوب.
همزمان با برگزاری همایش، نمایشگاه جانبی با حضور شرکت‌های فعال در صنعت حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک کالا در حال برگزاری است.

اگر توسعه دریامحور به اجرا نرسد، سایر شقوق توسعه
 اجرایی نمی‌شود
بر اساس گزارش اقتصادسرآمد، علی آقامحمدی رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری در این همایش گفت: در مقطعی برای راه اندازی قطار پرسرعت با شرکت اسپانیایی وارد مذاکره شدیم تا با سایپا همکاری در ساخت قطار سریع‌السیر داشته باشیم اما در آن زمان راه‌آهن اعلام کرد که زیر ساخت قطارهای سریع‌السیر را ندارد.
وی با بیان اینکه ایران یک کشور منطقه‌ای است و همه لوازم برای توسعه در برنامه چشم انداز تعریف و دیده شده‌ است، اظهار داشت: بخشی از این برنامه و سیاست‌ها سامان یافته اما از بخشی از آن عقب ماندیم که این عقب ماندگی‌ها در حوزه اقتصاد است.
وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم در اقتصاد، موضوع اقتصاد دریامحور است و در همه دنیا کشورهای بزرگ و صاحب تولید در کنار دریا تشکیل شده و جوار دریا واقع شده‌ است. اخیرا در نمایشگاه دهم بهمن ماه که با حضور رهبری برگزار شد به اهمیت توسعه دریا محور تاکید شد.
رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری گفت: برای ارتباط با دریای مدیترانه از طریق عراق، لبنان و سوریه ورود کنیم که این کشورها از همسایگان استراتژیک ما هستند و دسترس قرار دادن امکانات ایران برای کل منطقه است. همچنین برای رسیدن به دریای سیاه به ترکیه، گرجستان و جمهوری آذربایجان نیاز داریم. از عمان و یمن هم به دریای عمان می‌رسیم از این رو این ارتباط کلیدی و استراتژیک است. 
آقامحمدی تاکید کرد: وقتی درباره ارتباط با هند، روسیه و سایر کشورها صحبت می‌کنیم، توسعه منطقه اجتناب ناپذیر است و اگر توسعه نباشد منطقه ناامن می‌شود و غرب هم به همین دلیل به دنبال کشیده شدن تنش در منطقه است.
وی گفت: همکاری‌های ایران و قطر در درباره گاز مشخص است از این رو روابط بین ایران و قطر حایز اهمیت است و باید از تنش دور باشد.

اجرای برنامه‌های توسعه کشور در گروی توسعه دریامحور است
رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه وقتی از اقتصاد دریامحور حرف می‌زنیم از یک نقشه کلان و بزرگ می‌گوییم، ادامه داد: اگر توسعه دریامحور به اجرا نرسد، سایر برنامه‌های توسعه به اجرا نمی‌رسد و اقتصاد دریا محور لازمه رشد و توسعه منطقه است.
آقامحمدی با بیان اینکه برای اجرای اقتصاد دریامحور نیاز به زیرساخت‌های انواع شقوق حمل و نقل داریم و نمی‌توان با این سرعت قطار تقاضاهای ایجاد شده را پاسخ داد، گفت: در مقطعی برای راه اندازی قطار پرسرعت با شرکت اسپانیایی وارد مذاکره شدیم تا با سایپا همکاری در ساخت قطار سریع‌السیر داشته باشیم اما در آن زمان راه‌آهن اعلام کرد که زیر ساخت قطارهای سریع‌السیر را ندارد.
رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه امروز در مسیر دمام-جده قطار پرسرعت ایجاد شده، ادامه داد: باید برای هر تقاضا عرضه مناسبی داشته باشیم و اگر نیاز به قطار پرسرعت باشد باید زیرساخت آن فراهم شود. نمی‌توان در کشورمان کشتی سازی داشته باشیم اما ورق و رنگ مناسب به آن را در کشورمان نداشته باشیم و حتما باید صنایع مرتبط با آن را در کشور داشته باشیم.
وی با بیان اینکه برای تحقق توسعه دریامحور باید بین ایران و کشورهای همسایه همکاری‌های منطقه‌ای شکل بگیرد، اظهار داشت: باید اقدامات علمی به صورت مشخص انجام شود نه توسط کسانی که مقاله می‌نویسند البته که تهیه موضوعات پروژه‌ی و مطالعاتی مهم است اما باید این مطالعات به اجرا برسند و نیاز به سیاست‌‌گذاری‌های یکپارچه دریایی و تقسیم کار ملی و چابک سازی و در نهایت به یک شبکه با محوریت بخش خصوصی نیاز داریم.
رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه باید دولت بر این اقدامات نظارت کند و واگذاری مدیریت باید انجام بگیرد، ادامه داد: برنامه‌ریزی‌ها باید دقیق و با جزییات باشد و نظارت بر اقدامات باید مبتنی بر اصول انجام شود و این امور برای احراز جایگاه شایسته در جهان و رسیدن به رتبه اول منطقه باید انجام شود.
وی گفت: در منطقه کشورهای حاضر اقداماتی انجام داده‌اند که ما به دنبال حذف آنها نیستیم بلکه باید کارهایی که آنها انجام داده‌اند را ببینیم و مکمل آنها باشیم و نیاز به همکاری‌های کارآمد با کشورهای همسایه داریم.

اقتصاد دریامحور باید دو برابر نرخ رشد اقتصادی رشد داشته باشد
آقامحمدی قطب‌های دریایی پیشران توسعه اقتصادی هستند، ادامه داد:اقتصاد دریامحور باید دو برابر نرخ رشد اقتصادی رشد داشته باشد و باید سالانه به رشد اقتصادی ١۶ درصد در اقتصاد دریامحور برسیم. وقتی درباره اقتصاد دریا محور حرف می‌زنیم درباره نقشه‌های بزرگ صحبت می‌کنیم که شامل تسهیل و توسعه سرمایه‌گذاری، مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی ، توسعه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و مسائل حقوقی و امنیتی می‌شود و باید بستر این موضوعات را فراهم کنیم.وی با بیان اینکه در مباحث مرتبط با ابلاغ سیاست‌های دریامحور با عقب ماندگی مواجه هستیم، گفت: باید در این حوزه سرعت کار افزایش پیدا کند.
آقامحمدی تاکید کرد: در حوزه اقتصاد دریا محور به طور قطع محیط زیست روش‌های خود را تغییر دهد چراکه نمی‌تواند درباره تمام مسائل «نه» بگوید و کار توسعه کشور را عقب بیندازد.
کمبود نیروی انسانی در حوزه‌های دریایی
رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به کمبود نیروی انسانی در حوزه‌های دریایی تاکید کرد: چند روز گذشته در استان هرمزگان حضور داشتم و شاهد کاهش دانشجوهای دانشگاه دریایی بودیم و اصلا در این دانشگاه رشته‌های مرتبط با توسعه دریامحور وجود نداشت در حالی که نیاز به نیروی انسانی کارآمد، علمی، جوان و تازه نفس داریم. از این رو دانشگاه‌های معتبر باید پردیس‌های خود را در این مناطق متمرکز کنند.

تا زمانی که اقدامات چهارچوب دار مشخص نشود، اتفاقی 
در حوزه دریا رخ نمی‌دهد
وی با بیان اینکه با کشورهای همسایه باید تقسیم کار داشته باشیم، گفت: هر چقدر هم که درباره هند و بندر چابهار صحبت کنیم اما تا زمانی که اقدامات چهارچوب دار مشخص نشود، اتفاقی در این حوزه رخ نمی‌دهد و با پاکستان هم درباره گوادر باید  تقسیم کار داشته باشیم.

باید از ظرفیت دریا محور برای بیمه کشتی‌ها استفاده شود
آقامحمدی درباره اهمیت بیمه کشتی‌های تجاری تاکید کرد: امروز در بیمه مرکزی میلیاردها دلار پول وجود دارد که فقط برای حفاظت از بیمه‌ها نگهداری می‌شود اما باید از این ظرفیت برای بیمه کشتی‌ها استفاده شود کما اینکه در سال ٨٨ بیمه مرکزی یک میلیارد دلار صرف بیمه کشتی‌ها کرد و کشتیرانی به راه افتاد بدون اینکه دلاری از این بیمه خرج شود.
وی با اشاره به ظرفیت تولید داروهای گیاهی در استان هرمزگان گفت: امروز دانش تولید انواع دارو به سمت گیاهان دارویی است و نه تولیدات شیمیایی و این ظرفیت در استان هرمزگان وجود دارد که از جلبک‌های این منطقه برای تولید انواع دارو استفاده کرد.

می‌توان پروژه‌های اقتصاد دریامحور را با نرخ رشد ١۶ درصد 
در مدت ١٠ سال جلو برد
آقامحمدی با بیان اینکه با کمک بانک‌ها و صندوق توسعه ملی و یا ایجاد بانک توسعه دریایی باید در این حوزه تامین مالی انجام شود، اظهار داشت: می‌توان پروژه‌های اقتصاد دریامحور را با نرخ رشد ١۶ درصد در مدت ١٠ سال جلو برد و برای تحقق آن نیاز به برقراری روابط مستحکم با کشورهای همسایه داریم.

عبدالملکی: اقتصاد دریا، فراتر از اقتصاد بندر است
حجت عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی در این مراسم با بیان اینکه حوزه اقتصاد دریامحور کاری که باید و شاید را انجام ندادیم، گفت: با وجود اینکه در حوزه سیاست‌ها تحول اساسی به سمت اقتصاد دریامحور داریم، اما در عمل کمتر همراه بودیم و بر ریل اقتصادی قبل از انقلاب حرکت کردیم.
وی با اشاره به اینکه امروز از اولین روز ششمین سال گام دوم انقلاب اسلامی است، گفت: ما در ۴۰ ساله دوم انقلاب اسلامی هستیم و افق ۱۴۳۷ افق شکل‌گیری تمدن اسلامی و اتفاق بزرگ در جامعه بشری خواهد بود. بعد اقتصادی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، اقتصاد مقاومتی نامیده شده است، اقتصادی که بتواند با وجود همه مشکلات به هدف خودش برسد.
وی ادامه داد: همه نظام‌های اقتصادی در عالم اهدافی دارند و همه با مشکلاتی مواجه هستند و اقتصادی مقاومتی نامیده می‌شود که با وجود همه مشکلات به هدف خودش برسد. با این نگاه، همه دنیا به‌دنبال این هستند که اقتصاد خود را مقاومتی کنند. ایجاد اقتصاد مقاومتی از سه بخش شناخت ظرفیت‌ها، شناخت موانع و طراحی نظامی مبتنی بر ظرفیت‌ها و موانع تشکیل شده است.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه یکی‌از این ظرفیت‌ها اقتصاد دریا است، گفت: ما در ایران ۵۸۰۰ کیلومتر دریا در شمال و جنوب داریم، به آب‌های آزاد دسترسی داریم و عمق آب در ساحل‌های ما برای پهلوگیری کشتی‌ها مناسب است و ایران ما، یکی‌از دیرینه‌ترین کشورها به شمار می‌رود که در حوزه تجارت بین‌المللی دریا پیشگام بوده است.

اقتصاد دریا، فراتر از اقتصاد بندر است
عبدالملکی با بیان اینکه ما باید بین اقتصاد دریامحور و بندرمحور تفاوت قائل شویم، گفت: اقتصاد دریا، فراتر از اقتصاد بندر است. در اقتصاد دریا چهار بخش سواحل، بستر و کف دریا، متن دریا و سطح دریا مورد مطالعه قرار می‌گیرد. در بخش سواحل کشتیرانی، در بستر دریا استخراج نفت و گاز و ترانزیت، در متن دریا بهره‌برداری از آبزیان، در سطح دریا موضوع حمل‌ونقل مطرح است.
وی با بیان اینکه در دوره قبل از انقلاب، کمترین اهمیت به حوزه اقتصاد دریایی کشور داده می‌شد، افزود: دوره استعمار ایران از ۱۳۱۰ تا ۱۳۵۷ بوده که انگلیسی‌ها، آمریکایی‌ها ‌و فرانسوی‌ها در ایران بودند و الگوی اقتصادی ما دریاگریز بوده است؛ به همین‌ دلیل جمعیت بسیار کمی را در حاشیه دریا می‌بینیم. همین حالا هم هزاران کیلومتر در حاشیه دریا بدون جمعیت باقی مانده که ناشی از نوع نگاه غربی‌ها برای جلوگیری از به فعلیت رساندن استفاده از ظرفیت‌های دریا بوده است.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی خاطرنشان کرد: با وجود این در سال‌های پس از انقلاب، ظرفیت بنادر ما در حوزه نفتی ۱۴ برابر شده، ظرفیت کانتینری حدود ۱۰۰ برابر شده، از نظر مسافری ظرفیت ما حدود ۵۰ برابر شده است، در حوزه کشتیرانی الان نفت‌کش و کشتی‌ می‌سازیم و به‌طور کلی رویکرد ما به سمت اقتصاد دریامحور بیشتر جلب شده است.
در حوزه اقتصاد دریا محور کاری که باید و شاید را انجام ندادیم
عبدالملکی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های‌ کلی اقتصادی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری بیان کرد: در حوزه اقتصاد دریا محور کاری که باید و شاید را انجام ندادیم. در واقع با وجود اینکه در حوزه سیاست‌ها تحول اساسی به سمت اقتصاد دریامحور داریم، اما در عمل کمتر همراه بودیم و بر ریل اقتصادی قبل از انقلاب حرکت کردیم. یکی‌از این محورها حمل و نقل است و ما ظرفیت‌های بسیار زیادی برای کشورهای پیرامون خود داریم. سال‌هاست که کریدور شمال - جنوب مطرح شده، اما سرعت ما کم است.

48 منقطه آزاد ویژه اقتصادی فعال داریم که بخش زیادی
 در مرزها و سواحل مستقر
وی با بیان اینکه در مناطق آزاد هم نقش کمی در کریدور شمال - جنوب داریم، گفت: ۴۸ منقطه آزاد ویژه اقتصادی فعال داریم که بخش زیادی در مرزها و سواحل مستقر هستند. در شمال کشور منطقه آزاد انزلی، امیرآباد و نوشهر را داریم. درجنوب شرق کشور منطقه آزاد چابهار را داریم که راهبردی‌ترین بندر است، منطقه ویژه شهید رجایی، منطقه آزاد بوشهر هم جزو مناطق جدید است. دو منطقه آزاد قشم و کیش هم در جنوب وجود دارد.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی ادامه داد: بنادر منطقه آزاد قشم به دلیل سرعت خوب جریان آب که لایروبی طبیعی دارد، منطقه بسیار خوبی برای ایجاد بندر است. با اتصال جزیره قشم با استفاده از پل خلیج فارس طی سال‌های آتی انتظار داریم ظرفیت بندری این جزیره به ۴۰ میلیون تن برسد.

پروژه رشت - کاسپین در روزهای آینده به اتمام می‌رسد
عبدالملکی با بیان اینکه طی روزهای آینده پروژه ریلی منطقه آزاد رشت- کاسپین در منطقه کاسپین به اتمام می‌رسد، گفت: بخشی از این پروژه در رشت مانده که در روزهای گذشته به‌دلیل بارندگی با توقف مواجه شده بود اما به‌کلی سرعت مطلوبی دارد و ظرف هفته‌های آینده اتصال ریلی دریای خزر از بندر کاسپین به خلیج فارس را خواهیم داشت.
وی با اشاره به ظرفیت بالای بندر و منطقه آزاد چابهار در تقویت کریدور شمال-جنوب، خاطرنشان کرد: بندر چابهار هشت میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری دارد، در این بندر هم از چابهار تا خاش یک بخش ریلی مفقوده است که با تکمیل ریل چابهار تا خاش، ظرفیت جدیدی به حوزه کریدور شمال جنوب اضافه خواهد شد. از این رو تلاش می‌کنیم این بخش‌ها را نیز تکمیل کنیم.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه ما مهم‌ترین مشتری کریدورها هستیم، افزود: به نوبه خود سعی می‌کنیم زیرساختی که در محدوده قانونی ما هست را فراهم کنیم. اما نباید اهمیت کریدور شمال جنوب را برای بخش‌های تولیدی فراموش کرد. در کنار ظرفیت ترانزیت بار از جنوب کشور، امکان توسعه حمل‌ونقل در داخل کشور برای صنایع خودمان هم فراهم می‌شود. بنابراین لازم است نیم‌نگاهی به اثر تکمیل کریدور شمال جنوب در بخش‌های اقتصادی داخل کشور هم داشته باشید.

مطالعات پل خلیج فارس انجام شده است
عبدالملکی همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای پروژه پل خلیج فارس گفت: همه مطالعات برای ساخت پل خلیج فارس که منطقه آزاد قشم را به سرزمین اصلی متصل می‌کند، انجام شده‌ است. این پروژه حتما باید به اجرا برسد، هر کسی هم که در اصل پروژه تصمیم ایجاد می‌کند یا منافع ملی را نمی‌شناسد یا اینکه نیا دیگری دارد.
وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که تمام پروژه‌های حمل و نقل در جنوب کشور به ویژه در خلیج فارس به دلیل اینکه برخی از بنادر جنوبی دریای جنوب خلیج فارس را از رونق خارج می‌کند، احتمال کارشکنی در این پروژه‌ها وجود دارد از این رو باید مراقب باشیم.

تکمیل پل خلیج فارس با پیمانکار چینی
دبیر شورای عالی مناطق آزاد درباره نحوه منابع تامین این پروژه توضیح داد: بخشی از منابع را منطقه آزاد قشم تامین می‌کند و رئیس جمهوری دستور تامین منابع از بودجه عمومی و از محل تهاتر نفت را داده است. تلاش داریم ظرف سه سال آینده این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم. مذاکراتی هم با پیمانکاران چینی داشتیم و قرار بر این است که این پروژه جزو پروژه‌های فاینانس و خط اعتباری ایران و چین باشد. البته قرارگاه خاتم‌الانبیا هم همچنان حضور دارد.
عبدالملکی با بیان اینکه این پروژه حتما باید به اجرا برسد، ادامه داد: هر کسی که در اصل پروژه تصمیم ایجاد می‌کند یا منافع ملی را نمی‌شناسد یا اینکه نیات دیگری دارد، باید توجه داشته باشیم که تمام پروژه‌های حمل و نقل در جنوب کشور به ویژه در خلیج فارس به دلیل اینکه برخی از بنادر جنوبی دریای جنوب خلیج فارس را از رونق خارج می‌کند، احتمال کارشکنی در این پروژه‌ها وجود دارد از این رو باید مراقب باشیم.
وی درباره میزان منابع مورد نیاز برای ساخت پل خلیج فارس گفت: تقریبا ٧٠٠ میلیون دلار برای تمام پروژه با تکمیل ریل و بزرگراه‌ها مورد نیاز است اما منافع آن برای کشور بسیار بالا است. در حال حاضر این پروژه حدود ١٨ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ساخت پروژه متوقف نشده‌است اما باید منابع دولتی به کمک این پروژه بیاید و معاون اول رییس جمهوری دستور داد که در بودجه ١۴٠٣ هم ردیف بودجه این پروژه تقویت شود.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درباره میزان جذب سرمایه‌ خارجی در مناطق آزاد توضیح داد: از ابتدای دولت سیزدهم تا به امروز ٣٠٠ میلیون دلار سرمایه خارجی در مناطق آزاد محقق شده و به ساختمان و کارخانه تبدیل شده‌است. البته از ابتدای امسال تا کنون ٣.١ میلیارد یورو تقاضای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد را داشتیم که ۶٠٠ میلیون یورو آن به قرارداد تبدیل شده که به تدریج بر زمین خواهد نشست.
عبدالملکی در پاسخ به اینکه آیا ایجاد منطقه آزاد دیگری در دستور کار است؟ گفت: در حال حاضر ١٨ منطقه آزاد مصوب در داخل کشور وجود دارد و ایجاد هیچ منطقه آزاد جدیدی در دستور کار قرار ندارد. اما با شش کشور خارجی ترکیه، عراق، سوریه، ازبکستان، عمان و قرقیزستان منطقه آزاد مشترک تاسیس خواهد شد که از این کشورها با سوریه نقطه مشترک هم مشخص و توافق شده در داخل خاک سوریه باشد.

صفایی: ظرفیت بنادر کشور به ۲۹۰ میلیون تن رسید
علی اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این همایش با اشاره به رتبه بالای ایران در بخش ناوگان دریایی دنیا، گفت: با توجه به ظرفیت ۲۹۰ میلیون تنی بنادر ایران، ‌ پتانسیل بسیار مناسبی در حوزه کشتیرانی، ایجاد شده است.
وی اظهار داشت: صحبت‌های خود را در سه محور حمل‌ونقل دریایی بین‌المللی، سیاست‌های کلی توسعه دریامحور و بخش خصوصی فعال در حوزه دریایی، مطرح می‌کنم و امیدوار هستم با مشارکت بخش خصوصی و حمایت و سیاستگذاری صحیح دولت، شاهد رونق اقتصادی کشور در حوزه حمل‌ونقل به ویژه توسعه دریامحور باشیم.

فعالیت بیش از ۸۰ هزار فروند کشتی در دنیا
وی ادامه داد: در بخش ناوگان بین المللی، بیش از ۸۰ هزار فروند کشتی در سطح دنیا فعالیت می‌کنند و شاهد و حمل و نقل بیش از ۱۱ میلیارد تن کالا هستیم که عامل اصلی یکپارچگی و جهانی شدن اقتصاد است، عنوان کرد: حمل‌ونقل دریایی ارزان، ایمن و دارای امنیت است و رشد بخش کانتینتری موجب شده تا شاهد اعتماد هرچه بیشتر بخش خصوصی باشیم و تجار بزرگ دنیا از حمل‌ونقل دریایی استفاده کنند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه بازارهایی که در خدمت حوزه دریایی هستند، وضعیت متفاوتی دارند، ‌ خاطرنشان کرد: در حوزه اجاره کشتی نرخ‌ها بالا است و در بخش کانتینری نیز وضعیت قیمت‌ها متفاوت شده و اتفاق رخ داده در باب‌المندب و حضور کشتیرانی‌های بزرگ باعث شده است، ظرفیت‌ها پاسخگوی عرضه نباشد و نرخ‌ها افزایش یابد.
صفایی با بیان اینکه کشتی‌سازی‌های بزرگ دنیا تا سال ۲۰۲۸ تقاضای ساخت کشتی را نمی‌پذیرند و تمامی ظرفیت آن‌ها برای ساخت کشتی پر شده است، گفت: باید بدانیم که وضعیت کشتیرانی در دنیا دستخوش تغییرات شده و باید بر اساس متغیرهای روز دنیا، حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه هنوز قیمت کشتی بالا است و کاهش نرخ حمل و نقل در بخش کانتینری نتوانسته تاثیر خود بر قیمت کشتی را بگذارد، اظهار داشت: همچنان فاصله قیمت با حوزه اسقاط بالا است و مالکان کشتی تلاش می‌کنند از این بازار به نحو مطلوب استفاده کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) در حوزه حمل و نقل دریایی بر کاهش شدید استفاده از سولفور در بخش سوخت کشتی‌ها تاکید دارد و شعار امروز آن کربن صفر است و تلاش می‌کند در بخش عملیات کشتی‌ها استفاده از سولفور کاهش چشمگیری داشته باشد، هرچند این مسئله فشار زیادی روی مالکان کشتی وارد می‌کند.
صفایی خاطرنشان کرد: در عین حال موتورها و ژنراتورهای بزرگی طراحی شده و در کشتی‌ها به کار گرفته می‌شود تا فعالیت کشتی‌ها به صورت الکترونیک انجام شود.

۳ مفهوم متفاوت توسعه دریامحور، اقتصاد دریامحور
 و اقتصاد کشتیرانی
وی در ادامه به مقوله توسعه دریامحور، اقتصاد دریامحور و اقتصاد کشتیرانی اشاره کرد و اظهار داشت: این مفاهیم با یکدیگر متفاوت است و مطالعات تبطیقی در سطح بین المللی انجام شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام، ‌ تلاش بسیاری در حوزه توسعه دریامحور داشته و در نهایت سیاست‌های کلی توسعه دریامحور در ۹ بند توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، ‌ عنوان کرد: مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی مسئله بسیار مهمی است و مطالعات بسیاری در حوزه تاثیرات ساحل و دریا انجام و این تاثیرات تا ۱۰ کیلومتر ثابت شده است.

منابع زنده و غیرزنده در توسعه دریامحور
صفایی با اشاره به اینکه در مورد منابع غیرزنده در مسیر تحقق توسعه دریامحور، می‌توان به نفت و گاز، مواد معدنی و فعالیت‌های پشتیبان اشاره کرد، گفت: در بخش منابع زنده؛ تولیدات اصلی آبزیان، فرآوری تولیدات آبزیان و توزیع فرآورده‌های آبزیان از جمله موارد اصلی به شمار می‌رود.
تردد سالانه ۱۴۰ هزار فروند کشتی به بنادر ایران
وی با بیان اینکه سالانه ۱۴۰ هزار فروند کشتی به بنادر ایران تردد می‌کنند، اعلام کرد: هر چند ناوگان بخش خصوصی با محدودیت تحریم روبرو هستند اما ناوگان دریایی ایران هم اکنون در بین ۲۰ تا ۱۰ کشور برتر در حوزه ناوگان دریایی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت ۲۹۰ میلیون تنی بنادر کشور، ‌ اظهار داشت: ظرفیت مناسبی در حوزه کشتیرانی با توجه به ظرفیت موجود بنادر کشور ایجاد شده است و نکته حائز اهمیت اینکه رشد تجارت دریابرد کشور طی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد افزایش یافته آن هم در حالی که رشد تجارت دریابرد برخی کشورها منفی، صفر یا یک تا دو درصد بوده است.
صفایی با تاکید بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه فعالیت‌های بین‌المللی آماده است، عنوان کرد: در حوزه اسکله‌ها و تجهیزات اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته و برخی موارد در دست ساخت است.

ایجاد قطب گردشگری دریایی در هرمزگان
وی در ادامه به ظرفیت بالای حمل‌ونقل مسافری دریایی اشاره و اعلام کرد: طی تعطیلات چند روزه منتهی به دهه فجر (۵ روز) تعداد قابل توجهی از مردم از بندر عباس، جزیره کیش، قشم و هرمز در استان هرمزگان بازدید کردند و در ایام نوروز میلیون‌ها مسافر دریایی در استان هرمزگان خواهیم داشت.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ایجاد مجتمع بزرگ گردشگری دریایی در استان هرمزگان، اظهار داشت: با فعالیت‌های صورت گرفته مجموعه هرمز، بندرگاه نخل ناخدا و بندر شهید حقانی به عنوان قطب سفرهای دریایی و گردشگری در کنار قشم، فعالیت خواهند کرد؛ در بندرگاه نخل ناخدا حدود ۴ کیلومتر به سمت دریا رفته ایم و حوضچه ایجاد کرده ایم و مجموعه طرح توسعه بندر حقانی را مدنظر قرار داده ایم و بندر هرمز نیز فعالیت ها با شیلات انجام شده و کل بندر تحویل سازمان بنادر است و ۵۰ درصد ما و ۵۰ درصد شیلات کار را پیش می برد تا شرایط سفرها به صورت کامل برای مردم مهیا می شود.

جزییات سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت و روبنا 
در بخش دریایی و بندری
صفایی با بیان اینکه بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایه گذاری با بخش خصوصی در روز حمل و نقل به امضا رسید، اظهار داشت: علاوه بر این ۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه توسط سازمان بنادر و دریانوردی با همت وزیر راه و شهرسازی و دولت تعریف شده و ۱۸ هزار میلیارد تومان پروژه به بهره‌برداری رسیده که بستر بسیار مناسبی برای بخش خصوصی است.
وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا در حوزه زیرساخت‌ها  بستر لازم را برای بخش خصوصی فراهم کند و فعالان اقتصادی بتوانند در حوزه روبنا به خوبی ورود کنند.

تسهیل فضای کسب و کار در حوزه دریایی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین با اشاره به اینکه این سازمان طی یکسال گذشته در حوزه فضای کسب و کار دریایی تحول‌آفرین ظاهر شده است، توضیح داد: در حوزه دریایی، فعالیت شرکت ها در ۱۲ رسته خلاصه شده و مجوزها به سختی ارائه می شد اما تسهیل صدور مجوز را در دستور کار قرار دادیم و رسته ها به ۳۱ مورد افزایش یافت و در شورای عالی ترابری هم مصوب شد تا شاهد توسعه گستره فعالیت دریایی شرکت ها، باشیم و این روند شرایط بسیار مناسبی را برای شرکت‌های مختلف فراهم می‌کند تا در حوزه دریایی و بندری اقدام کنند.

صالحی: بار‌های بین‌المللی را در اولویت مسیر‌های ریلی قرار داده‌ایم
سید میعاد صالحی،مدیرعامل شرکت راه‌آهن درادامه این همایش گفت: طبق توافق با روسیه، قزاقستان و ترکمنستان مقرر شد طی سه تا پنج روز، بار را از سرخس به بندرعباس برسانیم و بار‌های بین‌المللی را در اولویت مسیر‌های ریلی قرار داده‌ایم.

در مُد ترکیبی ریل-بندر و ترکیب حوزه ریلی و دریایی اصلاح خوبی
 صورت گرفته است
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری به لزوم توجه به حوزه ریلی و تقویت ترانزیت با حمل و نقل ریلی اشاره کردند، گفت: اکنون در مُد ترکیبی ریل-بندر و ترکیب حوزه ریلی و دریایی اصلاح خوبی صورت گرفته است. همچنین طبق توافق با روسیه، قزاقستان و ترکمنستان مقرر شد طی سه تا پنج روز، بار را از سرخس به بندرعباس برسانیم و برای بارهای بین‌المللی تخفیف قائل شده و بارهای بین‌المللی را در اولویت مسیرهای ریلی قرار داده‌ایم.

برنامه‌ریزی راه آهن برای حمل ریلی بار زغال سنگ از روسیه
 به هند در سال جاری
مدیرعامل شرکت راه‌آهن از برنامه‌ریزی برای حمل ریلی بار زغال سنگ از روسیه به هند در سال جاری خبر داد و با اشاره دو مرز ریلی مشترک با ترکمنستان بیان کرد: دو مرز سرخس و اینچه‌برون با گذر از کشورهای همسایه در نهایت به کشور چین متصل می‌شوند و از طرف دیگر نیز به همین ترتیب به روسیه متصل می‌شویم که در نتیجه می‌توان به‌صورت تمام ریلی بار را به بندر عباس رساند.

در شبانه‌روز ۳۰۰ لکوموتیو باری در کشور خدمت رسانی می‌کند
صالحی با اشاره به ارتقای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ریلی کشور در دولت سیزدهم گفت: در حال حاضر تعویض بوژی کمتر از یک روز زمان می‌برد و در شبانه‌روز ۳۰۰ لکوموتیو باری در کشور خدمت رسانی می‌کند که قابلیت برنامه ریزی برای اولویت بخشی به بارهای ترانزیتی را دارند. همچنین رهگیری واگن‌ها را برای برخی مشتریان فراهم کرده‌ایم و این خدمات برای سایرین نیز در دست اقدام قرار دارد.

بندر کاسپین در آینده نزدیک به ریل متصل می‌شود
‌وی با بیان اینکه کریدور شمال - جنوب شش محور ریلی دارد، گفت: دو کریدور در شرق، دو کریدور در غرب و دو کریدور به‌واسطه دریای خزر به ریل متصل هستند که دو کریدور ریلی واقع در شرق دریای خزر، هم اکنون عملیاتی هستند و بارهای حوزه خلیج فارس از بندر عباس به سرخس و اینچه‌برون به‌صورت ریلی حمل می‌شود. در غرب دریای خزر نیز، بندر امیر آباد به ریل متصل است و بندر کاسپین در آینده نزدیک به ریل متصل می‌شود. بسیاری از مشکلات اتصال ریل به بندر با تدابیر وزیر راه و شهرسازی و تلاش همکاران و کارکنان شرکت راه آهن و سازمان بنادر و دریانوردی رفع شده‌است.

برای استفاده از بندر کاسپین می‌رسد ما به اسکله رو-رو نیاز داریم
مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به‌ضرورت لجستیک ریل‌پایه تاکید کرد: انتظار می‌رود، سرعت تخلیه و بارگیری در بنادر روی ریل افزایش یابد و زیرساخت‌های لازم در بنادر فراهم شود. همچنین گمرکات انعطاف پذیری داشته‌باشند تا ماندگاری بار کاهش یابد و یک مسیر جذاب ترانزیتی ریلی-دریایی برای کشورهای مبادی بار فراهم شود. همان‌طور که ما در حوزه ریلی تلاش می‌کنیم برخی ناکارآمدی به ارث رسیده در بخش ریلی را برطرف کنیم، نیاز است در بنادر برای افزایش ظرفیت‌های لجستیکی تلاش شود. به‌طور مثال به‌زودی ریل به بندر کاسپین می‌رسد و ما به اسکله رو-رو نیاز داریم.
تحقق برنامه‌های کلان کشور در گروی توسعه دریامحور
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه