آدمار بزرگترین تلسکوپ زیر آب اروپا؛ «روزنامه دریایی سرآمد »گزارش می‌دهد

اطلاعات مدیترانه زیر ذره بین سواحل پورتوپالو سیسیل

گروه دانش دریا – امید اسماعیلی - در این قسمت از اسمارت ریجن ما یک شیرجه عمیق در آزمایشگاه زیر آب های سیسیل انجام می دهیم که می‌تواند به ما در درک بهتر منشأ جهان خود کمک کند.

آنچه بزرگترین تلسکوپ زیر آب اروپا در مورد کیهان به ما می گوید
 به گزارش روزنامه دریایی سرآمد، آدمار بزرگترین تلسکوپ زیر آبی اروپا است که در سواحل پورتوپالو دی کاپو پاسرودر انتهای جنوبی سیسیل واقع شده استگره ها و حسگر‌های کروی زیر آب به آنچه در دریای مدیترانه روی می‌دهد نگاه می‌کنند و گوش می‌دهند و اطلاعات ارزشمندی را در زمان واقعی به محققان منتقل می کنند.
براساس گزارش ویدئویی یورو نیوز که در تحریریه روزنامه دریایی سرآمد ترجمه و تنظیم شده آمده است: کاتتون هماهنگ کننده علمی آدمار بیان میکند آدمار در ۱۰۰ کیلومتری اینجا به سمت شرق قرار دارد و از طریق این سیم در عمق ۳۵۰۰ متری اطلاعاتی در مورد ژئوفیزیک، آتشفشان‌شناسی زیست‌شناسی در اختیار ما قرار می‌دهد و مهمتر از همه به ما نشان می‌دهد که جهان چگونه ساخته شده است.
از دامنه کوه اتنا در شرق شهر کاتانیا ، موسسه فیزیک هسته ای ایتالیا این پروژه اروپایی را هماهنگ می کند. سیمون بیاگی از اعضای متعلق به تیم تحقیقاتی چند رشته‌ای این آزمایشگاه زیر آبی است که در 3.5 کیلومتری زیر سطح دریا، درست در جایی که قسمت جنوبی صفحه اروپایی با بخش شمالی صفحه آفریقا برخورد دارد قرار گرفته است . با آدمار می توانند از این ناحیه لرزه خیز عکسبرداری و نقشه برداری کنند.
اما محققان همچنین سعی دارند با مطالعه ذرات بنیادی کمیاب به نام نوترینو که در خشکی، دریا و فضا حرکت می کنند، به یک سوال بسیار گسترده تر در مورد جهان پاسخ دهند.

نوترینوها چیست؟
نوترینوها ذرات ریز و شبح مانند بدون بار و تقریباً بدون جرم هستند که تشخیص آنها را بسیار سخت می کند.
مطالعه آن‌ها به ما کمک می‌کند تا بفهمیم چگونه ماده از ذرات ساده به ترکیبات پیچیده‌تری از ذرات تبدیل شده و همه چیز را در اطراف ما ایجاد می‌کند.
سیمونی بیاگی به اسمارت ریجن می‌گوید 
نوترینوها مطمئناً می‌توانند پاسخ بسیار مهمی برای درک منشاء پرتوهای کیهانی ارائه دهند. پرتوهای کیهانی از ذراتی می‌آیند که ما را بمباران می‌کنند، که زمین را بمباران می‌کنند. و ما هنوز نمی‌دانیم این پرتوهای کیهانی از کجا می‌آیند. اگر ما شروع به اندازه‌گیری و دیدن نوترینوهایی که از کیهان می‌آیند کنیم واقعاً به نوعی توضیح می‌دهد که ما از کجاآمده‌ایم

بودجه آدمارچگونه تامین می شود؟
کل بودجه 40 میلیون یورو است که 19 میلیون یورو آن از سیاست انسجام اتحادیه اروپا و 1 میلیون یورو از منطقه سیسیل تامین می‌شود.
شرکای این پروژه شامل مؤسسه ملی فیزیک هسته‌ای، آزمایشگاه‌های ملی جنوب در کاتانیا (با مشارکت مؤسسه ملی ژئوفیزیک و آتشفشان‌شناسی در پالرمو و مسینا) و مؤسسه مطالعات تأثیرات انسانی و پایداری است.

بنابراین، آنها با مطالعه زمزمه دریا در چنین اعماق بزرگی چه چیزی را کشف کردند؟
هر کره دارای یک هیدروفون است دستگاهی زیر آب که صداهای اقیانوس را از همه جهات شناسایی و ضبط می‌کند.جوزپینا لاروسا بیان می‌کند: ما فکر می‌کردیم که دیگر نهنگی در مدیترانه وجود ندارد، فقط نهنگ‌های اسپرمی وجود دارد.
با این حال با کمک آدمار، ما متوجه شدیم که آن‌ها در حال حرکت هستند، اما در اعماق بیشتر. به لطف صدا، ما می‌دانیم که آن‌ها کجا هستند و در چه مسیری حرکت می‌کنند.
 اطلاعات  مدیترانه زیر ذره بین  سواحل پورتوپالو سیسیل
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه