اقتصادسرآمد گزارش می‌دهد

پیش‌بینی ادامه اوضاع خاص بورس در هفته جاری

گروه بازارسرمایه - مسعود وطنخواه - بورس هفته گذشته را با اوضاع خاص به پایان رسانید پس از اینکه ایران به تجاوزات ارتش رژیم صهیونیستی در بامداد روز یکشنبه با حملات پهپادی و موشکی سپاه پاسداران و هدف قرار گرفتن پایگاه‌های نظامی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین پاسخ داد مدیریت بازار سرمایه برای جلوگیری از حرکت‌های احساسی و روانی تصمیم گرفت که بازه نوسانی قیمت‌ها در بورس تا پایان هفته به یک درصد کاهش یابد این اقدام که در نتیجه جلسه اضطراری هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اجرایی شد سبب کاهش حجم و ارزش معاملات به محدوده کمتر از 3همت (هزار میلیارد تومان) شد.
کاهش حجم و ارزش معاملات همراه با کاهش درصد نوسان به نوعی موجب تشکیل صف‌های خرید و فروش در بیشتر نمادهای بازار سرمایه شد پیش‌بینی می‌شود تجمیع این اوضاع خاص در بورس به شکل ادامه روند صف‌های خرید و فروش در نمادهای بورسی در هفته جاری نیز در صورت ادامه نوسان یک‌درصدی ادامه پیدا کند.
ارزش معاملات خرد روز شنبه گذشته 5.9همت بود که از روز دوم معاملات یعنی یکشنبه گذشته با کاهش به 2، دوشنبه به 2.7، سه‌شنبه به 4 و چهارشنبه 2.7همت شد. کاهش ارزش معاملات خرد در بازار سرمایه برای برای اولین بار در دو سال گذشته بود که به محدوده 2همت رسید که این کاهش قابل توجه خود گویای اوضاع خاص بورس در این روزها است.
نبود دورنمای روشن از وقایع سیاسی و نظامی در روزهای آتی سبب شد که فعالان بازار سرمایه از انجام معاملات هر روزه سربازنند و تصمیم بگیرند منتظر روزهای با پیش‌بینی پذیری شوند اگر از سبز شدن چند شرکت با سرمایه بزرگ چشم‌پوشی شود می‌توان گفت که بورس در هفته گذشته نتوانست انتظارات سرمایه‌گذاران خود را برآورده کند و بیشتر دادوستدکننده‌ها به جای خریدوفروش گزینه صبر کردن را انتخاب کردند.
معاملات خرد همان معاملات عادی هستند که توسط سهام‌داران خرد صورت می‌گیرد. این نوع از معاملات شامل محدودیت‌های قیمتی و حجمی هستند. این امر بر خلاف معاملات بلوکی است که هیچ‌گونه محدودیتی در رابطه ‌با قیمت و حجم نداشتند. سرمایه‌گذارانی که به‌صورت حرفه‌ای در این بازار مشغول هستند در فرایند انتخاب بهترین سهام از ارزش معاملات خرد برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند، زیرا حجم و ارزش معاملات خرد در بورس میزان نقدشوندگی روزانه‌ی این بازار را مشخص می‌کند و اطلاعاتی را در رابطه ‌با خریدوفروش سهام به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. در واقع می‌توان گفت در یک روز معاملاتی سهام هر نماد بورسی با قیمت‌های مختلف و حجم‌های متفاوت به فروش می‌رسد. توجه به همین اطلاعات حائز اهمیت است.

کاهش 60هزار واحدی شاخص کل بورس
شاخص کل بورس با توجه به اوضاع خاص هفته گذشته کاهش 60هزار واحدی را تجربه کرد و در تراز 2میلیون و 201هزار واحدی ایستاد. سطحی که یکی از سطوح حمایت مهم پیش‌روی شاخص کل بورس است و در صورت از دست دادن این حمایت باید منتظر بیشتر کاهش شاخص کل بود.
سطح حمایت محدوده‌ای از قیمت یک دارایی است که از ریزش بیشتر قیمت در یک روند نزولی جلوگیری می‌کند. سطح مقاومت محدوده‌ای از قیمت است که از افزایش بیشتر قیمت در یک روند صعودی جلوگیری می‌کند. معمولاً زمانی که قیمت یک دارایی در حال کاهش باشد، با رسیدن به یک «سطح حمایت» (Support Level) حرکت نزولی آن متوقف می‌شود.

مجمع عمومی غدیر
هفته گذشته مجمع عمومی سالیانه غدیر برگزار شد با توجه به ماهیت هلدینگی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر که در زمینه سیمان، پالایش، پتروشیمی و... فعالیت دارد اخبار این گونه مجامع از سوی فعالان بازار سرمایه دنبال می‌شود.
یکی از سوال‌های سهامداران درباره وضع نهایی قیمت سوخت در صنایع پالایشی بود که نقش مهمی در مقدار سود یا زیان‌دهی این صنعت دارد.
غلامرضا باقری مدیرعامل پالایشگاه تبریز در این باره پاسخ داد: فرمول قیمت گذاری را نابهنگام و ناعادلانه دادند و اعتراضات را انجام دادیم و دکتر مخبر دستور اصلاح نوشتند و در حال پیگیری هستیم هم از طریق انجمن و هم پالایشگاه و هم ارجاع دادیم به سلسله مراتب بالاتر که پارسیان است از آن مسیر نیز پیگیری شد. آیا اکتان بنزین حذف می شود؟ نه اکتان بنزین حذف نمی شود، در واقع کلمه منصفانه و غبطه که آوردن صحیح نبوده و یک ذره بحث قیمت گازوئیل شفاف نبوده که این را انجام بدهند مشکل حل می شود. در کل بر سود پالایشگاه تبریز بیشتر از ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان تاثیر ندارد بخاطر اینکه پالایشگاه تبریز به موقع تکالیف خود را انجام داده و تمام فرآورده هایش به یورو ۵ ارتقا یافته و فقط فرآورده نفت کوره مانده و اکتان بنزین سرجایش هست و باید باشد.
30 دی سال گذشته بود که بر اساس ابلاغیه جدید وزارت نفت قیمت خوراک پالایشگاه‌ها با دستور وزیر نفت تغییر پیدا کرد.
در آن ابلاغیه آمده بود: «با سلام به استناد جز «۱» بند «الف» ماده (۱) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) در اجرای ماده ماده (۵) آئین نامه ماده (۱) قانون نامبرده و با توجه به شرایط ویژه تحریم‌ها، نوسان شدید قیمت‌ها و روش‌های غیر متعارف حاکم بر فرآیندهای فروش صادراتی نفت و فرآورده‌های نفتی و با رعایت انصاف و غبطه دو طرف معامله دولت و شرکت‌های تابعه وزارت نفت به عنوان فروشنده خوراک و خریدار فرآورده‌های نفتی و شرکت‌های پالایش نفت و مجتمع‌های پتروشیمی به عنوان خریدار خوراک و فروشنده فرآورده‌های نفتی روش محاسبه قیمت خوراک تحویلی و فرآورده‌های نفتی دریافتی در تعاملات فیزیکی و مالی مابین شرکت‌های تابعه وزارت نفت با شرکت‌های پالایش نفت داخلی و مجتمع‌های پتروشیمی به شرح ذیل ابلاغ می‌گردد. این ابلاغیه از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا پایان سال ۱۴۰۴ معتبر است.»
11 بهمن گذشته خبر آمد که با دستور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری، «دستورالعمل نحوه محاسبه قیمت خوراک و فرآورده‌های نفتی پالایشگاه‌ها» با رویکرد حفظ قابلیت پیش‌بینی پذیری و حمایت از صنایع بورسی مورد بازنگری قرار می‌گیرد.
اسفندماه گذشته بود که وزیر اقتصاد از اصلاح دستورالعمل قیمت گذاری خوراک نفت پالایشگاه‌ها خبر داد.
احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی از اصلاح دستورالعمل قیمت‌گذاری خوراک نفت پالایشگاه‌ها خبر داده و اعلام کرده بود که این موضوع به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.
او ادامه داده بود: در رابطه با این موضوع، یک جلسه برگزار شد که وزیر محترم نفت نیز در آن حضور داشت و این دغدغه را منتقل کردیم. جلسه دوم به زودی برگزار می‌شود تا جمع‌بندی برای اصلاحیه بخش نامه را اطلاع‌رسانی کنیم.
اکنون در اردیبهشت ماه و چند ماه از وعده اصلاح نرخ پالایشی‌ها گذشته است اما هنوز سرمایه‌گذاران صنعت پالایشی از اصلاح شدن یا نشدن مصوبه قبلی دولت بی‌خبرند.
 پیش‌بینی ادامه اوضاع خاص بورس در هفته جاری
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه