بررسی« روزنامه دریایی سرآمد» از آخرین وضعیت  واردات LNG اروپا

افزایش واردات LNG جهان به بالاترین سطح 

افزایش صادرات LNG توسط قطر، امارات، مالزی، آنگولا و روسیه، کاهش صادرات نیجریه و مصر را جبران کرد
​​​​​​​گروه اقتصاددریا - توحید ورستان - براساس داده‌های رسمی، واردات جهانی LNG در مارس ۲۰۲۴ به بالاترین سطح خود رسید که عمدتاً ناشی از تقاضای بسیار بالاتر از منطقه آسیا و اقیانوسیه بود. این امر نشان می‌دهد که واردات جهانی گاز مایع در ماه گذشته به ۳۵.۳۲ میلیون تن افزایش یافت که بالاترین میزان در این ماه از سال بوده و افزایش ۲.۶ درصدی یا معادل ۰.۹۱ میلیون تن، نسبت ماه مشابه سال ۲۰۲۳ داشته است. این در حالی است که واردات LNG در اروپا شاهد کاهش قابل توجهی بود، اما تقاضای قوی از منطقه آسیا-اقیانوسیه و رشد خرید از سوی آمریکای لاتین و کارائیب، خاورمیانه و شمال آفریقا به افزایش جهانی کمک کرد.

واردات LNG جهانی در سه ماهه اول
به گزارش روزنامه دریایی سرآمد از بر اساس گزارش ماهانه مجمع کشورهای صادرکننده گاز در سال ۲۰۲۴، واردات جهانی گاز مایع در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به میزان ۳.۳ درصد معادل ۳.۴۵ میلیون تن در سال افزایش یافت و در مجموع به ۱۰۸.۰۵ میلیون تن در آوریل ۲۰۲۴ رسیده است. در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴، واردات گاز مایع آسیا-اقیانوسیه ۹.۲ درصد افزایش یافت و در مجموع به ۷۳.۰۱ میلیون تن رسید. دلیل افزایش واردات کشورهای آسیایی، افزایش مصرف گاز و کاهش قیمت لحظه‌ای گاز مایع است، زیرا چین، ژاپن، هند، تایلند و سنگاپور در مقایسه با کره جنوبی پیشتاز افزایش واردات از این منطقه بودند. سئول با ذخایر بالای خود شاهد ضعف در واردات بود. همچنین، واردات گاز مایع چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به ۲۰.۲۲ میلیون تن رسید که در مقایسه با ۱۸.۸۰ میلیون تن در مدت مشابه سال ۲۰۲۳، این کشور را در خط مقدم بزرگترین کشورهای واردکننده گاز مایع در سط جهانی قرار داد. در منطقه آمریکای لاتین و کارائیب، واردات گاز مایع با افزایش ۵۵ درصدی یا معادل ۱.۰۱ میلیون تن، به ۲.۸۳ میلیون تن در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ رسید. واردات منطقه نیز در ماه مارس حدود ۵۶ درصد افزایش یافت و به ۱.۱۹ میلیون تن رسید که بالاترین سطح خود از جولای ۲۰۲۳ است. واردات گاز مایع خاورمیانه و شمال آفریقا بین ژانویه تا مارس ۲۰۲۴ شاهد افزایش ۷۸ درصدی معادل ۰.۵۱ میلیون تن بود که مجموع آن را به ۱.۱۷ میلیون تن رساند و همچنین تنها در ماه گذشته حدود ۵۳ درصد افزایش یافت. کویت تنها واردکننده گاز مایع در منطقه بوده و واردات آن از قطر و ایالات متحده در مارس ۲۰۲۴ به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

آخرین وضعیت واردات LNG اروپا
واردات گاز مایع اروپا در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ با کاهش ۱۳ درصدی معادل ۴.۵۶ میلیون تن، در مجموع به ۳۰.۳۱ میلیون تن رسید، و این میزان در مارس ۲۰۲۴ شاهد کاهش ۲۰ درصدی بود و مجموع آن را به ۹.۱۴ میلیون تن رساند.
 هلند، ترکیه، بریتانیا و اسپانیا در صدر کشورهایی هستند که منجر به کاهش واردات گاز مایع اروپا شدند، در حالی که واردات فرانسه طی مارس ۲۰۲۴ افزایش یافت. فرانسه با حدود ۵.۳۲ میلیون تن در صدر فهرست بزرگترین کشورهای اروپایی واردکننده گاز مایع در سه ماهه اول قرار دارد و پس از آن اسپانیا با حدود ۴.۰۸ میلیون تن قرار دارد. باید توجه داشت که مصرف گاز در اتحادیه اروپا پس از رسیدن به کمترین میزان در ۱۰ سال گذشته، در سه ماهه نخست سال جاری (۲۰۲۴) کاهش یافت. بطوریکه  کل مصرف گاز اروپا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به حدود ۱۱۳ میلیارد متر مکعب رسید که کاهشی ۱.۷ درصدی در سال را نشان می‌دهد. همچنین در مارس ۲۰۲۴، مصرف گاز در اتحادیه اروپا نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد کاهش یافت و به حدود ۳۲ میلیارد متر مکعب رسید. اروپا شاهد هوای گرمی بوده که در این زمان از سال رکوردهای دمای بالا را شکست. این امر نیاز به گرمایش و در نتیجه مصرف گاز را کاهش داده است و انتظار می‌رود این روند طی ماه آینده ادامه یابد. در آلمان، ماه مارس ۲۰۲۴ شاهد کاهش چشمگیر مصرف گاز به میزان ۱۰ درصد بود که به ۷.۴ میلیارد مترمکعب رسید، اما در مجموع در سه ماهه اول سال جاری با ۰.۸ درصد افزایش به ۲۶ میلیارد متر مکعب رسید. کاهش مصرف گاز در اتحادیه اروپا طی ماه گذشته به فرانسه نیز کشیده شده که شاهد کاهش ۱۳ درصدی بوده و به ۳.۳ میلیارد متر مکعب رسیده است.
 به طور کلی، مصرف گاز طبیعی در فرانسه طی ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۴ با افزایش تولید انرژی هسته‌ای و برق آبی به ۹ درصد از مصرف کل ۱۲ میلیارد متر مکعب کاهش یافت. وضعیت در ایتالیا و اسپانیا نیز تفاوتی نداشت و مصرف گاز طی ماه مارس ۲۰۲۴ به ترتیب ۶ و ۷ درصد کاهش یافت و به ۵.۷ و ۲.۴ میلیارد متر مکعب رسید. در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، مصرف گاز در ایتالیا و اسپانیا ۳.۹ و ۴ درصد کاهش یافت و به ترتیب به ۲۰ و ۸ میلیارد مترمکعب رسیده است.در همین راستا، بریتانیا به کاهش ۱۲ درصدی مصرف گاز خود در ماه مارس ادامه داد و کل مصرف را به ۵.۹ میلیارد مترمکعب رساند. 
صادرات جهانی LNGدر سال ۲۰۲۴
همانند واردات جهانی LNG، میزان صادرات نیز در مارس ۲۰۲۴ به رکورد ۳۶.۳۱ میلیون تن رسید که ۲.۳ درصد یا ۰.۸۲ میلیون تن افزایش داشت. صادرات کشورهای عضو و ناظران مجمع کشورهای صادرکننده گاز با رشد سالانه ۱.۸ درصدی به ۱۷.۲۱ میلیون تن رسید که نشان دهنده بالاترین میزان صادرات در طول تاریخ برای ماه مارس است. افزایش صادرات LNG توسط قطر، امارات متحده عربی، مالزی، آنگولا و روسیه افزایش یافت و کاهش صادرات نیجریه و مصر را جبران کرد. 
گزارش ماهانه صادر شده توسط مجمع کشورهای صادرکننده گاز حاکی از افزایش ۵.۵ درصدی صادرات گاز مایع از کشورهای غیرعضو مجمع به میزان سالانه به ۱۹.۰۳ میلیون تن در ماه مارس ۲۰۲۴ است و همچنین در طول این مدت افزایش یافته و در سه ماهه اول سال با ۵.۶ درصد، به ۵۵.۷۵ میلیون تن رسیده است. ایالات متحده، کنگو برازاویل که در مارس ۲۰۲۴ به فهرست صادرکنندگان LNG ملحق شد، استرالیا و اندونزی، پیشگام افزایش صادرات گاز از کشورهای غیرعضو مجمع را بر عهده داشتند. مجمع کشورهای صادرکننده گاز شامل ۱۲ عضو اصلی؛ الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات و ونزوئلا، علاوه بر ۸ عضو ناظر (آنگولا، آذربایجان، عراق و مالزی، موزامبیک، نروژ، پرو و ​​موریتانی) است. بر اساس داده‌های OAPEC، صادرات جهانی گاز مایع در سال ۲۰۲۳ به ۴۰۹.۳ میلیون تن در مقایسه با ۳۹۵.۹ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ افزایش
 یافت.

افزایش واردات LNG جهان به بالاترین سطح 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه