گزارش «روزنامه دریایی سرآمد» از گام‌های توسعه در استان ساحلی هرمزگان؛

روز پرکارِ مرجع «توسعه دریامحور»  ایران 

از تحویل آمبولانس دریایی و شناور تفریحی تا کلنگ زنی مجتمع تولید کابل‌های زیر دریایی 
​​​​​​​گروه دریامحور – امید اسماعیلی – بندرعباس مرکز استان هرمزگان به عنوان مرجع توسعه دریامحور ایران روز پرکاری را پشت سرگذاشت. روز سه شنبه 25 اردیبهشت ماه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، فرمانده نیروی دریایی سپاه و جمعی از مسئولان استانی پس از تحویل شناورآمبولانس ایزوایکو به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، تحویل و بهره برداری از شناور تفریحی «گنجر»، کلنگ زنی مجتمع تولید کابل‌های زیر دریایی در مجتمع کشتی سازی فراساحل ایران، آغازعملیات ساخت سه فروند شناور در مجتمع کشتی‌سازی ایزوایکو، بهره برداری از پالایشگاه روغن سازی شرکت پالایش نفت پایا بندرعباس، کلنگ زنی عملیات ساخت سومین زیست پالایشگاه ایران در بندرعباس از عملیات اجرایی مجتمع فولادسازی فرا طرح آلیاژ بازدید به عمل آمد.
به گزارش روزنامه دریایی اقتصادسرآمد، اهم برنامه سفر وزیر صمت در استان به «مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) اختصاص یافت. مجتمع ایزوایکو یک منطقه ویژه اقتصادی در محدوده ای به مساحت یکهزار و ۱۰۰ هکتار در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس و در ساحل خلیج فارس ایجاد شده است.
ایجاد این مجموعه باتوجه به موقعیت طبیعی، جغرافیایی و برخورداری از حوضچه آرامش به مساحت ۳۸۰ هکتار و همچنین برخورداری از تسهیلات قانونی منطقه ویژه به منظور توسعه صنعت و تجارت در محدوده صنایع کشتی سازی و صنایع فراساحل و سازه‌های دریایی و همچنین صنایع پایین دستی و ایجاد کارخانه‌های مرتبط با حوزه کشتی‌سازی و تامین منافع اقتصادی، اجتماعی، منطقه‌ای، ملی و استفاده از آخرین فنآوری های مرتبط در راستای افزایش تولید و اشتغال پایدار بوده است.»

شناور تفریحی «گنجر»
بر اساس این گزارش، مجتمع کشتی سازی و فراساحل ایران (ایزوایکو) شناور تفریحی «گنجر» را ساخته است و ضمن ارائه خدمات درمانی به جزایر استان در صورت لزوم، بیماران را به بندرعباس مرکز استان اعزام کند.
شناور تفریحی «گنجر» با ظرفیت ۳۰۰ نفر به سرمایه گذار تحویل داده شد، این کشتی تفریحی با طول ۳۸ متر و عرض ۱۲ متر توسط مجتمع ایزوایکو ساخته شده است.این شناور گنجایش ۱۶ نفر سرنشین و چهار برانکارد با تجهیزات کامل پزشکی را برای بیماران اورژانسی دارد.

آغازعملیات ساخت سه فروند شناور 
در ادامه برنامه‌ها با حضور عباس علی آبادی، عملیات ساخت سه فروند شناور نیز در مجتمع کشتی سازی فراساحل ایران آغاز شد که به همین منظور علی آبادی با حضور در سوله‌های تولیدی مجتمع کشتی‌سازی ایزوایکو فرمان ساخت سه شناور در این مجتمع را صادر کرد.
 بنا است شناور ۹۵ تنی در مدت ۱۲ ماه، شناور یدک کش ۳۰۰ تنی در مدت ۱۸ ماه و شناور ۲ هزار و ۵۰۰ تنی نیز در مدت زمان ۲۴ ماهه توسط ایزوایکو ساخته شود.

آغاز عملیات اجرایی احداث نخستین واحد تولید کابل‌های زیر دریایی خاورمیانه 
در این سفر و درجریان حضور وزیر صمت، استاندارهرمزگان، عملیات اجرایی احداث نخستین واحد تولید کابل‌های زیر دریایی خاورمیانه در مجتمع فراساحل ایزوایکو در بندرعباس آغاز شد.این مجموعه تولیدی که کشور را از واردات کابل‌های زیر دریایی بی نیاز خواهد کرد دارای ظرفیت اسمی تولید سالانه ۳۵۰ کیلومتر کابل قدرت و ترکیبی است.وزیر صمت پیش از حضور در آئین کلنگ‌زنی این مجموعه از عملیات اجرایی مجتمع فولادسازی فرا طرح آلیاژ نیز بازدید به عمل آورد.
این مجتمع فولادسازی با هدف بومی‌سازی صنعت تولید فولادهای کیفی و جلوگیری از واردات فولادهای دریایی و زنگ نزن در مجتمع فراساحل در حال احداث است و در فاز اول ظرفیت تولید ۸۶۴ هزار تن از انواع فولادهای کیفی را خواهد داشت.این پروژه برای ۶۰۰ نفر اشتغال مستقیم و برای ۴ هزار و ۸۰۰ نفر اشتغال غیر مستقیم در پی دارد.
همچنین در جریان این سفر عملیات اجرایی سومین زیست پالایشگاه ایران در بندرعباس آغاز شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت کلنگ احداث نخستین واحد تولید کابل‌های زیر دریایی خاورمیانه را در بندرعباس بر زمین زد.

افتتاح پالایشگاه نفت پایا در بندرعباس 
پالایشگاه نفت پایا، حاصل همکاری بخش خصوصی و دولت در مسیر فعالیت‌های دانش‌بنیان است.
 وزیر صنعت، معدن و تجارت، پالایشگاه نفت پایا را پایه‌ای برای توسعه صنعت در استان هرمزگان دانست و گفت: این پالایشگاه به عنوان نخستین کارخانه تولید روغن پایه تصفیه اول استان هرمزگان، حاصل همکاری بخش خصوصی و دولت در مسیرفعالیت‌های دانش بنیان است. 
عباس علی آبادی در حاشیه افتتاح پالایشگاه روغن سازی شرکت پالایش نفت پایا بندرعباس در جمع خبرنگاران افزود: روغن یکی از کالاهای راهبردی در صنعت است و به نظرم هیچ صنعتی را نمی‌توانید پیدا کنید که از روغن‌ها استفاده‌ای نداشته باشد.وی بیان کرد: جذابیت پروژه پالایشگاه نفت پایا، اهتمام و اشتراک مساعی بخش خصوصی و دولت است که موجب شده یک کار دانش‌بنیان در استان هرمزگان شکل بگیرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: واحد روغن‌ سازی را پایه اول برای تحولات آینده در استان هرمزگان می‌دانم که از محل اشتراک توانایی‌های داخلی ایجاد شده و بدون شک برای توسعه این مجموعه برنامه‌هایی پیش‌بینی خواهد شد.

لزوم تعریف فرآورده‌های جدید در زنجیره ارزش نفت
استاندار هرمزگان نیز در این آیین با تاکید بر لزوم تعریف فرآورده‌های جدید در زنجیره ارزش نفت اظهار کرد: در این شرکت، ترکیب فرآورده‌های تولیدی با کمک شرکت‌های دانش بنیان انجام می‌شود که سبب افزایش ارزش افزوده و افزایش قیمت محصولات به‌ویژه محصولات صادراتی خواهد شد.
مهدی دوستی افزود: با تشکیل زنجیره نفتی علاوه بر افزایش وزنی، به افزایش قیمت فرآورده نیز می‌رسیم و با افزایش عمق دانش، آینده خوبی را می‌توان برای صنعت نفت استان متصور شد.وی بیان کرد: در توسعه زنجیره نفت نگاه حجمی نداریم بلکه همین که این پالایشگاه‌ها در زنجیره ارزش حرکت کنند و ارزش افزوده بیشتری خلق کنند، برای‌مان حائز اهمیت است.شرکت پالایشگاه نفت پایا با تکیه بر توان داخلی در ناحیه صنعتی فرآورده‌های نفتی بندرعباس و با با سرمایه گذاری ۱۷ هزار میلیارد ریال( ۴۰ میلیون دلار)، با مساحت سه هکتار و ظرفیت ۲ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز افتتاح شد؛ محصولات تولیدی کارخانه پالایش نفت پایا، پارافین، اسلاک واکس و انواع روغن تصفیه آول با ظرفیت ۲۳۷ هزار و ۲۰۰ تن در سال است. این پالایشگاه ظرفیت فرآوری ۲۵۰۰ بشکه ماده اولیه را در روز دارد که در زمینی به مساحت ۳.۸ هکتار با سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیون دلار احداث شده است و برای ۲۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.روغن پایه، اسلک وکس و انواع روغن‌های صنعتی از تولیدات این مجموعه است.این پالایشگاه تماماً ایرانی است و بسیاری از تجهیزات و فناوری‌های آن به دست متخصصان ایرانی ساخته شده است‌.

آغاز عملیات اجرایی سومین زیست پالایشگاه کشور در بندرعباس 
براساس این گزارش، عملیات اجرایی سومین زیست پالایشگاه ایران با حضور وزیر صمت در بندرعباس آغاز شد.این طرح بزرگ با سرمایه‌گذاری ارزی ۲۰ میلیون یورو و ۲۵ میلیارد ریال در پس کرانه مجتمع فراساحل ایران اجرا خواهد شد.
با بهره‌برداری از سومین زیست پالایشگاه کشور در بندرعباس، سالانه ۶۶ میلیون لیتر بی و اتانول سوختی، ۶۶ هزار تن کنجاله تخمیری خوراک دام و ۵۰ هزار تن گاز کربنیک سبز به سبد تولیدات کشور اضافه
 خواهد شد.

روز پرکارِ مرجع «توسعه دریامحور»  ایران 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه