سخنگوی صنعت آب:

نقشه راه آب در افق ۱۴۲۰ نیاز آبی  ۵۰ میلیون شغل را تأمین می‌کند


سخنگوی صنعت آب کشور گفت: بر اساس نقشه راه آب در افق ۱۴۲۰ در مجموع نیاز آبی بیش از ۵۰ میلیون شغل در بخش‌های خدمات، صنعت و کشاورزی تأمین می‌شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، عیسی بزرگ‌زاده نقشه راه آب را نقشه رفع ناترازی‌های آب دانست و افزود: نقشه راه آب، نقشه‌ای است که تضمین می‌کند محدودیت آب در آینده تبدیل به گلوگاه توسعه نشود.
وی ادامه داد: این نقشه معین می‌کند در هر یک از زیربخش‌های تأمین و مصرف در چه وضعیتی قرار داریم، در این راه به کجا خواهیم رسید و گام‌های میانی مسیر چه هستند.سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: در افق نقشه راه آب نسبت به وضعیت موجود، حجم اقتصاد می‌تواند در بخش خدمات ۲.۶ برابر، در بخش صنعت ۲.۲ برابر و در بخش کشاورزی ۱.۷ برابر شود.
بزرگ‌زاده گفت: همچنین، نیاز آب بخش صنعت به میزان ۴۵ درصد از طریق منابع آب متعارف و ۵۵ درصد از طریق منابع آبی نامتعارف شامل آب دریا و پساب تأمین خواهد شد و بهره‌برداری از آب دریا به بیش از ۵ برابر ارتقا پیدا می‌کند.
وی افزود: کاهش نسبت مصارف به منابع آب تجدیدپذیر از میزان ۹۰ درصد به ۶۵ درصد و همچنین افزایش سهم محیط‌زیست از ۱۰.۷ میلیارد مترمکعب در سال به حدود ۳ برابر، از جمله نتایج و رویکردهای قابل‌توجه نقشه راه آب است.
سخنگوی صنعت آب کشور ادامه داد: مطابق با نتایج نقشه راه آب کشور در افق ۱۴۲۰ در مقایسه با شرایط فعلی، حجم آب شرب و بهداشت از ۹ میلیارد مترمکعب به ۱۳.۵ میلیارد مترمکعب، حجم آب صنعت از ۳.۷ میلیارد مترمکعب به ۷.۸ میلیارد مترمکعب و حجم آب کشاورزی مطابق با سند دانش‌بنیان امنیت غذایی از ۸۲ میلیارد مترمکعب به ۵۱.۵ میلیارد مترمکعب خواهد رسید.بزرگ‌زاده خاطرنشان کرد: نقشه راه آب تلاش دارد توسعه پایدار و حفظ حقوق بین‌نسلی را برای آحاد جامعه و زیست‌مندان کشور نهادینه کند. همچنین در نقشه راه آب، برنامه باز توزیع منابع محدود آبی میان مصرف‌کنندگان مختلف یا تعیین سهم هر مصرف‌کننده از سبد تولید آب اعم از متعارف و نامتعارف است.
نقشه راه آب در افق ۱۴۲۰ نیاز آبی  ۵۰ میلیون شغل را تأمین می‌کند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه