شهر ساحلی نور، مستعد جذب گردشگر

آهنگ توسعه در ساحلی‌ترین شهر مازندران

گروه اقتصاددریا - باز شدن گره کور طرح‌های عمرانی متعدد در شهرستان ساحلی نور باعث رضایت‌مندی مردم این منطقه شد ، مردمی که به پاس خدمات صورت گرفته دولت در انتخابات ۲۸ خرداد ماه مشارکت ۸۹ درصدی داشتند تا رضایت‌مندی از خدمات هشت ساله دولت را به نظام پس دهند.
به گزارش اقتصادسرآمد، شهرستان نور که بیش از ۱۲۰ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است ، یکی از ساحلی ترین شهرستان های مازندران محسوب می شود و سالانه مسافران و گردشگران پرشماری به این منطقه وارد می شوند تا از مزایای جنگل و دریا به صورت همزمان بهره مند شوند . 
این شهرستان که دارای سه شهر نور ، چمستان و بلده است ، همواره کانون توجه مسافران و گردشگران به شمار می رود ، اما از همان حیث که میزبانی در جامعه ما پسندیده است اما شرایط میزبانی نیز باید فراهم باشد که از آن جمله زیر ساخت های خدماتی و رفاهی می باشد .
تلاش دولت در هشت ساله اخیر همچنان که معطوف به شهرستان های محروم ، دور افتاده و کوچک مازندران از جمله گلوگاه و میاندرود بود ، دیگر شهرستان ها را نیز بی نصیب نگذاشته و شهرستان هایی مانند نور هم از مسیر ریل گذاری دولت برای توسعه و ترقی خارج نبودند.
از جمله اقدامات انجام شده در شهرستان نور ، به پایان رساندن و احیای طرح هایی که بنا به گفته مسئولان این شهرستان سال ها بود در گوشه ای خاک می خورد و دولت با تزریق اعتبار و جبران کمبودهای مالی خاک رکود را از سر این پروژه ها پاک کرد ؛ مانند تکمیل استادیوم ناطق نوری با ۱۷ سال توقف ساخت و جذب سرمایه گذار برای کارخانه کمپوست زباله بعد از سه دهه و کارهایی از همین دست بود که توانست بارقه های امید را دل مردم این دیار مهمانپذیر روشن کند. 
راه ایمن در جلگه و کوهپایه  
رئیس اداره راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای نور هم به اجرای بیش از یکصد پروژه بهسازی و ایمنی راه‌های اصلی و فرعی در این شهرستان به عنوان بخشی از تلاش دولت در این سال ها برای خدمات رسانی به مردم اشاره کرد و گفت : برای اجرای این طرح ها بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است . 
سلیمان ایزدی روکش آسفالت و لکه گیری راه های فرعی به طول بیش از ۱۶۰ کیلومتر  و راه های روستایی به طول ۱۵۰ کیلومتر را از جمله اقدامات انجام شده در این سال ها معرفی کرد .
وی ادامه داد : پروژه روکش آسفالت و لکه گیری محور فرعی رویان - گلند رود به بلده به طول ۱۰ کیلومتر ، آسفالت مسیر فرعی جوربند به واز به طول سه کیلومتر ،‌ روکش آسفالت و لکه گیری راه روستایی تیرکده به سیاهرود به طول ۱.۵ کیلومتر ، آسفالت راه روستایی آهودشت - بهداشت به مرزند به طول ۱.۵ کیلومتر ، راه فرعی لاویچ به طول پنج کیلومتر  اجرایی شد که با بهره برداری از این طرح ها ۱۲ هزار خانوار ساکن در این مناطق از مزایای آن بهره مند شدند.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نور گفت :بیش از یکصد میلیار ریال اعتبار  تخصیصی برای ترمیم و تکمیل پل ها ، تثبیت مناطق رانشی ، تعمیر قرنیز پل ها ،‌احداث دیوارهای حفاظتی ، تعمیر و مرمت و نصب گاردریل ، تهیه علائمی ایمین راه ها و ترمیم نقاط حادثه دیده هزینه شد .
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نور به در حال اجرا بودن پنج پروژه راهداری با بیش از ۲۵ میلیارد ریال سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت :  این پروژه ها شامل لکه گیری و آسفالت محور رویان- گلندرود به بلده ، آسفالت گردنه لاوش، آسفالت محور چمستان به لاویج ، تکمیل پل سلیاکتی  و ایمن سازی محور های فرعی و روستایی با اعتبار ۲۱۵ میلیون تومان است.
وی ادامه داد : شهرستان نور به لحاظ شرایط آب و هوایی مناسب ، ساحلی بودن و وجود جنگل های انبوه ، روستاها و مناطق ییلاقی خوش آب و هوا  همواره یکی از نقاط مستعد جهت جذب گردشگر محسوب می شود و به همین دلیل می توان با ایجاد راه های روستایی ایمن و مناسب در شهرستان گردشگران زیادی را جذب منطقه کرد و به همین دلیل هم راهداری اقدامات بسیار گسترده و وسیعی را در زمینه ایمن سازی وبهسازی راه های تحت پوشش خود در دست اجرا دارد.
مهاجرت معکوس به روستاها
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان نهادی که به منظور تامین زیر ساخت های عمرانی و خدماتی اقداماتی نظیر اجرای طرح هادی و نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی روستایی را با مشارکت روستاییان و پرداخت تسهیلات انجام می دهد توانسته است در شهرستان نور گام های خوب و رضایتبخشی بردارد که بنا به گفته رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان با انجام این اقدامات ، مردم شهرستان شاهد مهاجرت معکوس شهرنشینان به مناطق روستایی هستند. 
رضا کاظمی گفت : با توجه به نزدیکی روستاها به شهر نور و گران بودن مسکن در شهر مشاهده می کنیم با توجه به ورود خدمات در روستاها کارکنان و شاغلان در مناطق شهری در این روستاها ساکن شده اند .
شهرستان نور دارای ۲۲۰ آبادی است که از این تعداد ۱۷۰ روستا دارای جمعیت بالای ۲۰ خانوار هستند که این روستاها در فرایند فعالیت و برنامه های بنیاد مسکن قرار دارند.
کاظمی ادامه داد : در سال های اخیر اجرای ۵۰ طرح هادی در روستاهای شهرستان انجام شد که این پروژه ها با مشارکت و خودیاری دهیاری و اهالی روستا و دولتی انجام شده است . 
وی افزود : هم اکنون پنج طرح هادی در روستاهای نور در حال اجرا است و اهالی ۱۰ روستای دیگر نیز آمادگی خود را برای اجرای طرح هادی اعلام کرده اند و در حال حاضر پروژه طرح هادی در ۷۰ روستای شهرستان اجرا شده است . .
رییس بنیاد مسکن نور همچنین به برنامه این نهاد برای بهسازی و مقاوم سازی منازل روستاییان اشاره و تصریح کرد : تاکنون ۱۱ هزار واحد مسکن روستایی از تسهیلات این بخش برخودار شدند که این تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریال با بازپرداخت ۱۲ ساله و کارمزد پنج درصد است.
 آهنگ توسعه در ساحلی‌ترین شهر  مازندران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه