علل ناامیدی از جایگاه‌های سوخت در گفت گو با قلیزاده کارشناس اقتصادی

ورشکستگی در انتظار جایگاه‌های سوخت

گروه نفت و انرژی- اعظم زندیه - کارشناسان می گویند ظرف دو دهه آینده، شغل جایگاه پمپ بنزین رو به انقراض است و جریان اصلی و شکل متداول ظرف دو دهه آینده دیگر خودروهای بنزینی نخواهد بود. خوشبختانه حداقل دو تا سه دهه وقت دارند چون خودروهای بنزینی در حال تردد در دنیا یک شبه ناپدید نمی شوند. در حال حاضر نگرانی مردم از خرید خودروهای برقی این است که اگر باتری خودرو در میانه راه و مسیر در حال تمام شدن باشد، کجا می توانند باتری را شارژ کنند. اما سؤالی که باید در ذهن ها شکل بگیرد این است که اگر برای خودروی برقی برنامه نداشته باشید، در آینده نزدیک کجا می توانید جایگاه پمپ بنزین یا گازوئیل پیدا کنید.
به گزارش اقتصادسرآمد، دلیل آن هم این است که ظرف دو دهه آینده، شغل جایگاه پمپ بنزین رو به انقراض است و جریان اصلی و شکل متداول ظرف دو دهه آینده دیگر خودروهای بنزینی نخواهد بود. این واقعیت هم فقط به این دلیل نیست که حکومت ها قرار است فروش خودروهای بنزینی و گازوئیلی را تا سال 2030 ممنوع کنند.
برای روشن شدن موضوع تصور کنید که کار برعکس بود. یعنی خودروهای متداول و رایج، خودروهای برقی بودند و قرار بود خودروهای بنزینی و گازوئیلی و به طور کلی سوخت های فسیلی جایگزین شوند. در آن صورت برای ایجاد جایگاه های سوخت گیری لازم بود ارزیابی های ریسک انجام شود، سپس در دل زمین وسط شهرها، گودالی بزرگ برای مخزن ایجاد شده و در آن مخازن بزرگ جاسازی و با مقادیر معتنابهی مواد قابل اشتعال پر شود. بعد هم به این مخازن پمپ های قوی وصل شده و مردم به صورت تصادفی به شما مراجعه کنند و سوخت بخرند. یعنی خودروها با موتورهای داغ به جایگاه می آیند و پمپ های خیلی قوی، مواد قابل اشتعال مایع را به باک بنزین ها می ریزند. بدون هیچ نظارت خاصی هر روز تعداد زیادی از مردم به این جایگاه ها مراجعه می کنند و مقادیر زیادی مایع قابل اشتعال را به خودروهای خود منتقل می کنند. تا به حال فکر کردیده اید که این موضوع تا چه حد خطرناک است.
ورشکستگی در انتظار جایگاه‌های سوخت
همت قلیزاده کارشناس اقتصاد با تأکید بر اینکه در مقطع فعلی اگر اوضاع بر همین منوال باشد از آنجایی که اکثر جایگاه‌های سوخت شخصی هستند تاچند وقت دیگر ورشکسته و تعطیل خواهند شد، به روزنامه اقتصادسرآمد، می‌گوید: این معضل اما بعد از پایان دوران کرونا و افزایش مصرف سوخت باز هم مشکل ساز خواهد شد.
علل ناامیدی از جایگاه‌های سوخت
وی با اشاره به مشکلات و چالش‌های پیش روی جایگاه‌های سوخت که به اذعان وی منجربه کاهش بازدهی و ضرر و زیان آنان شده اظهار داشت: ثابت بودن کارمزد جایگاه داران، گرانی قطعات و تجهیزات در ماه‌های اخیر و کاهش مصرف سوخت به خاطر ویروس کرونا، شرایط سختی را برای جایگاه داران رقم زده است.
چشم بسته مسئولان، بر مشکلات
 جایگاه‌ها باز نشد
به گفته قلیزداه طبق آمار ارائه شده، این روزها و با شیوع کرونا در کشور مصرف بنزین حدود 50 درصد کاهش یافته است و به همین نسبت نیز میزان عرضه سوخت توسط جایگاه‌داران هم کاهش چشمگیری داشته است. این کاهش مصرف و عرضه اما این روزها تاثیر مستقیمی درآمد جایگاه‌داران داشته است، اما این تاثیر سو آنطور که باید مورد توجه مسئولین قرار نگرفته و روز به روز بر مشکلات جایگاه‌داران و کارگران افزوده می‌شود.
به اعتقاد وی و به گفته جایگاه داران تاکنون دولت حمایت خاصی از  این قشر نداشته است تا جایی که کارگران مشغول در جایگاه های سوخت وسایل ضدعفونی و ماسک  و دستکش خودشان را با هزینه شخصی می خرند و عده زیادی از  این کارگران که قرارداد سفت و محکمی نداشتند تعدیل شده‌اند؛ از سویی دیگر با پایین آمدن فروش بنزین، میزان ماندگاری این فراورده در مخازن افزایش یافته که این امر باعث تبخیر و زیان بیشتر شده است.
با رویکرد جدید جهان در استفاده از خودروهای برقی اما اینده جایگاه داران با ابهام بیشتری روبه روست چراکه، برق و الکتریسته اما با بنزین و گازوئیل فرق دارد و به طور کامل وارد محل زندگی مردم شده است. به زودی همه پارکینگ ها مجهز به پریزهای مخصوص شارژ خودرو می شوند. در برخی کشورها شرکتی به نام پادپوینت Pod Point می خواهد سیم کشی ها در کشورهای جهان را از نو طراحی کند طوری که خودروهای برقی هم بخشی از لوازم برقی باشند. اریک فیربایرن Erik Fairbain از کمپانی پادپوینت می گوید: «شما به نقطه ای می رسید که دیگر حتی فکر نمی کنید انرژی مورد نیاز خودروهای تان چه طوری جریان پیدا می کند. قطعا،همان طور که در ابتدای قرن بیستم و با گسترش موتورهای درون سوز، ساخت جایگاه های پمپ بنزین با رونق بسیار زیاد مواجه شد، از همین حالا می توان آن روزی را دید که جایگاه های شارژ خودرو در نقاط مختلف شهر رو به گسترش می گذارند. آنان که به آینده خودروهای برقی امیدوار و خوشبین هستند می گویند، به تدریج همه جا پر می شود از جایگاه شارژ خودرو، طوری که وقتی به خانه می رسید،‌ در گاراژ، وقتی به محل کار می رسید، در پارکینگ و وقتی به فروشگاه و سینما می روید،‌ خودروهای شما همواره در حال شارژ شدن است طوری که هیچ وقت دغدغه معطل شدن و در راه ماندن را نخواهید داشت. اما این سوال مطرح است ه آیا ایران با وضعیت فعلی جایگاه های خود به آینده ای که از آن یاد شد می تواند چشم
 داشته باشد؟؟.
 ورشکستگی در انتظار جایگاه‌های سوخت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه