بررسی« اقتصادسرآمد» از زمزمه‌های بازگشت خودروسازان به بازار ایران

بازگشت رنو و پژو به ایران منطقی نیست

گروه خودرو - فاطمه عباسی راد - زمزمه‌های بازگشت شرکت‌های خارجی به خصوص خودروسازان به بازار ایران در صورت احیای برجام و لغو تحریم‌ها، بیش از گذشته به گوش می‌رسد. در این میان به نظر می‌رسد عزم رنو برای برگشتن، جدی‌تر از دیگر شرکت‌ها باشد. در جلسه‌ای که چندی پیش بین سفیر فرانسه، نمایندگان شرکت‌های این کشور از جمله رنو و برخی قطعه‌سازان و طرف‌های ایرانی برگزار شده، طرفین بر سر فعالیت‌هایشان در ایران پساتحریم، بحث و گفتگو کرده‌اند.
به گزارش اقتصادسرآمد، در این بین، نماینده رنو تاکید کرده که تصمیم این شرکت برای بازگشت به ایران قطعی است. به گفته یک منبع آگاه، نماینده رنو در این جلسه عنوان کرده تنها مانع بازگشت این شرکت به ایران، بلاتکلیفی برجام و تحریم است و اگر برجام احیا و تحریم لغو شود، رنو بلافاصله باز خواهد گشت. در کنار رنو، برخی قطعه‌سازان فرانسوی نیز برای بازگشت به ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، منتها مشکل آنها نیز بلاتکلیفی برجام و تحریم است. در واقع اگر تحریم‌ها به واسطه احیای برجام کنار بروند، برخی قطعه‌سازان فرانسوی نیز فعالیت خود را در ایران از سر می‌گیرند.
در این بین اما آن طور که منبع آگاه حاضر در جلسه موردنظر می‌گوید، فعلا خبری از پژوسیتروئن و برنامه این شرکت در ایران در دوران پساتحریم نیست. ما عزم جدی رنو برای بازگشت به ایران در شرایطی است که این شرکت در دوران برجام نیز برنامه‌ای خاص و وسیع برای حضور در صنعت و بازار خودروی کشور داشت، با این حال موفق به اجرای آن نشد. رنو می‌خواست به صورت مستقل در ایران فعالیت کند و حتی قراردادی نیز با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و یکی از شرکت‌های بخش خصوصی منعقد کرد. رنو در این قرارداد دست بالا را داشت و از سهام اکثریت شرکت مشترک برخوردار بود، اما در نهایت نتوانست برنامه‌اش را در ایران عملی کند. یکسری کارشکنی‌ها و حاشیه‌سازی‌ها اجازه نداد رنوی مستقل در ایران شکل بگیرد و سرانجام نیز با اعمال تحریم‌های سختگیرانه آمریکا، رنویی‌ها مجبور به ترک کشور شدند، بی‌آنکه سرمایه خاصی از خود به جا گذاشته باشند.
شرط و شروط تازه برای بازگشت رنو و پژو 
به بازار ایران
مدتی است که با روی کار آمدن بایدن صحبت‌ها در خصوص بازگشت به برجام به شدت داغ شده است. هرچند که در این زمینه کشمکش‌های زیادی وجود دارد و هنوز هیچ چیز قطعی نیست. اما در خصوص بازگشت دو کمپانی مطرح و همیشه در صحنه فرانسوی گمانه‌ زنی‌های زیادی مطرح‌است و به تازگی نیز محمد رضا نجفی منش٬ رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو شرط و شروط تازه‌ای را برای بازگشت رنو و پژو به بازار ایران مطرح کرده ‌است.
بازگشت رنو و پژو به ایران منطقی نیست
وی دراینباره به روزنامه اتصادسرآمد، می‌گوید: بازگشت رنو و پژو به ایران منطقی نیست٬ پژو به دلیل ادغام با کمپانی آمریکایی فیات کرایسلر دارای محدودیت خواهد بود و رنو نیز با اخراج کارمندان دفتر ایران خود نشان داده که چندان تمایلی به ادامه حضور در بازار کشور ندارد.
رنو و پژو با جبران زیان های گذشته 
به ایران برگردند
حالا محمد رضا نجفی منش٬ رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو در این رابطه می‌گوید: «رنو و پژو با جبران زیان های گذشته به ایران برگردند.» این درحالیست که پس از دور قبلی تحریم‌ها نیز این دو شرکت عملا با همین شرط به کشور بازگشتند و برای مثال پژو با بخشیدن طلب‌های خود مربوط به حق استفاده از برند توانست نظر مدیران ایران‌خودرو را جلب کند.
بحران شیوع کرونا دامان رنو را گرفته‌است
به گفته وی، از سوی دیگر مشخص شده که بحران شیوع کرونا دامان رنو را گرفته‌است و این شرکت حالا حتی بیشتر از قبل به فروش مناسب در بازار ایران نیاز دارد٬‌ مشخصا شرایط مالی پژو نیز چندان چنگی به دل نمی‌زند و دلیل ادغام این شرکت با فیات کرایسلر نیز همین مساله بوده‌است. بنابراین پر واضح است که در شرایط فعلی٬ حتی علیرغم افزایش سنگین نرخ ارز٬‌ حداقل خودروسازان فرانسوی نسبت به بازگشت به بازار ایران روی خوش نشان خواهند داد.
با وجود این تجربه ناخوشایند اما رنو همچنان هوس حضور در ایران را دارد، مخصوصا اینکه فعلا و تا مدت‌ها احتمالا خبری از هموطنش پژوسیتروئن در کشور نخواهد بود و رنویی‌ها می‌توانند در مسیر تبدیل شدن به شریک استراتژیک و اصلی خودروسازی ایران قرار گیرند. گفته می‌شود رنو با وجود تجربه ناخوشایند در دوران برجام، باز هم قصد دارد به صورت مستقل در ایران فعالیت کند. در برنامه‌ریزی قبلی رنو، تبدیل ایران به هاب صادراتی منطقه‌ای این شرکت نیز جای داشت و گویا این بار نیز خودروساز فرانسوی این موضوع را در برنامه‌های خود گنجانده است.ظاهرا رنو در بازگشت قصد دارد وانتی مختص بازارهای منطقه تولید و آن را از مسیر ایران صادر کند، هرچند البته بازار داخل را نیز پوشش خواهد داد.
علاوه‌بر رنو برخی از قطعه‌سازان فرانسوی نیز برای بازگشت به کشورمان اعلام آمادگی کرده و مشتاق هستند تا فعالیت‌های گذشته خود را مجددا از سر بگیرند. البته تا زمانی که تحریم‌ها برداشته نشود خبری از شرکای فرانسوی در ایران نخواهد بود. جالب بدانید بعضی از کارشناسان اشتیاق رنو برای بازگشت به کشورمان را چندان جدی نمی‌گیرند چراکه معتقد هستند این شرکت فرانسوی در دوران برجام نیز برنامه‌های خاص و وسیعی برای پیاده‌سازی در کشورمان داشت که البته نتوانست هیچ‌کدام را به مرحله اجرا برساند.
 بازگشت رنو و پژو  به ایران منطقی نیست
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه