نبود مشاوران املاک در ایام کرونا باعث شده که بازار سایت‌های خرید و فروش رونق پیدا کند« اقتصاد سرآمد» بررسی می کند

کوچ مشاوران املاک به مشاغل کاذب

شروع پیک جدید ویروس کرونا و تعطیلی تمامی مشاوران املاک باعث شده که این بازار به سمت افزایش قیمت اجاره‌ خانه و نابه سامانی هدایت شود. این روزها با تعطیل شدن چند روزه کلان شهر تهران و البرز بازار مسکن هم تحت تاثیر قرار گرفته و همین خود باعث شده قیمت‌ها در این بازار مسکن دچار جهش‌های در بخش اجاره شود.
نبود مشاوران املاک در این ایام باعث شده که بازار سایت‌های خرید و فروش رونق پیدا کند و ورود سوداگران به این سایت‌ها خود نرخ ها را به سمت افزایشی شدن هدایت کرده است و البته از سوی دیگر با توجه به شیوع ویروس کرونا بسیاری از مالکان به دلیل مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا سعی کرده اند قراردادهای خود را تمدید کنند که البته بسیاری از آن‌ها بیش از ۲۵ درصد اجاره را برای مستاجران خود تعیین کرده اند. در حالی که وزیر راه وشهرسازی و همچنین معاونت مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی از آرامش بازار اجاره و همچنین اجرا شدن تمامی مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا توسط مالکان خبر می‌دهند، اما گزارشات میدانی خلاف این مصوبات را نشان می دهد.
به رغم گفته های محمد اسلامی در ایام کرونا تا پیش از آغاز سال جدید 300 حکم تخلیه از سوی موجران به مرحله اجرا گذاشته شد اما به طوری که چندی پیش وزیر راه وشهرسازی در برنامه نگاه یک در رابطه با وضعیت بازار اجاره، گفته بود: ۱۳۰۰ شکایت به شورای حل اختلاف توسط مستاجران ارسال شده که از این تعداد تنها ۳۰۰ حکم تخلیه صادر شده و مابقی هم بین مالکان و موجران صلح ایجاد شده‌است.
تعطیلات کرونایی و ضرر مشاوران املاک 
رییس اتحادیه مشاوران املاک با انتقاد از دستورالعملهای ستاد کرونا مبنی بر تعطیلی و بازگشایی مکرر دفاتر املاک به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: در شرایطی که معاملات در رکود شدید به سر می‌برد تعطیلات کرونایی وضعیت معیشتی مشاوران املاک را بدتر کرده و بسیاری از همکاران ما به رانندگی تاکسی‌های اینترنتی، میوه‌فروشی و حتی دستفروشی رو آورده‌اند.
کوچ مشاوران املاک به مشاغل کاذب
او ادامه داد: این تعطیلات و بازگشایی‌های مکرر شدیدا در وضعیت معیشتی مشاوران املاک تاثیر می‌گذارد. حدود ۹۰ درصد همکاران ما طی یک سال اخیر راننده تاکسی‌های اینترنتی شده یا وارد مشاغل کاذب شده‌اند.
خسروی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ روز قبل برای چندمین بار در امسال دفاتر مشاور املاک به دستور ستاد ملی کرونا تعطیل شده، افزود: در سال گذشته هم باوضعیت  روبه رو بودیم و افراد شاغل در صنف ما با توجه به استفاده از تلفن و فناوری‌های جدید، کمترین ارتباط حضوری با متعاملین را دارند؛ در حالی که مشاغل دیگر که فضای کار آن‌ها بسیار شلوغ‌تر از دفاتر املاک است تعطیل نشده‌اند.
او با بیان اینکه اگر بخش دولتی به مهمترین وظیفه خود در تولید و عرضه مسکن بپردازد گرانی‌ها تا این حد در بازار مسکن ایجاد نمی‌شود گفت: دولتی‌ها در حال حاضر تنها به ۱۰ درصد وعده خود هم عمل کرده اند. بعد می‌آیند از مشاوران املاک انتقاد می‌کنند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک اظهار کرد: نه بازار مصالح، نه قیمت‌گذاری و نه سیاست‌گذاری، هیچ کدام در اختیار اتحادیه مشاوران املاک نیست. یک واقعیت این است که تعداد مسکن در شهر تهران، کمتر از تقاضا است که علت اصلی آن به کاهش ساخت و ساز ناشی از سیاست‌های اشتباه مسئولان برمی‌گردد.
وی افزود: با توجه به تعطیلی‌های این مدت و با توجه به آنکه در حال حاضر اوج جابه جایی ونقل و انتقال مستاجران است و با توجه به آنکه بسیاری از مشاوران املاک تعطیل هستند بنابراین درحال حاضر این بازار به دست سوداگران سایت‌ها افتاده است که این خود می‌تواند زنگ خطری برای خیزش دوباره قیمت‌ها در بازار اجاره باشد.
به آغاز فصل جا به جایی ها نزدیک می شویم .با توجه به افزایش قیمت ها بسیاری از مستاجران نگران پیشنهادات تازه مالکان برای تمدید قرار دادها هسند . سال گذشته ستاد ملی کرونا مصوبه ای داشت مبنی بر این که قرار دادهای اجاره با نرخ پیشنهادی ستاد ملی کرونا تمدید شوند . این مصوبه 3 ماه بعد از پایان همه گیری کرونا نیز اعتبار داشت . برخلاف تصور که گمان می شد همه گیری ویروس کرونا به سال دوم نرسد ، اما ادامه وضعیت بحرانی در کشور برای سال دوم باعث شد چند روز پیش تمدید این بخشنامه اعلام شود . بر اساس این بخشنامه مالکان نمی توانند مستاجران خود را مجبور به تخلیه خانه کنند و سیستم قضایی نیز هیچ حکم تخلیه صادر نمی کند.
یک سال دیگر بخشنامه ستاد ملی کرونا برای تمدید خودکار قرار دادهای اجاره و تعیین سقف افزایش اجاره بها تمدید شد ، بخشنامه ای که برخی از کارشناسان مسکن معتقدند تاثیری برمهار قیمت ها در این بازار نداشته است. اجرای این بخشنامه بیشتر به انصاف مشاور املاک و آگاهی مالکان بستگی دارد . برخی از مشاوران تلاش می کنند این مصوبه را به نفع مستاجران اجرایی کنند اما مالکانی که از راه های دور زدن این بخشنامه آگاهی دارند توجهی به آن نمی کنند.
 کوچ مشاوران املاک به مشاغل کاذب
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه