نظام بانکی زیر بار «پرداخت ارزان پول» نمی‌رود،« اقتصادسرآمد» بررسی می کند

بانک هاعملا میلی به پرداخت تسهیلات مسکن ندارند

گروه بانک بیمه بورس - وام مسکن یک میلیارد تومانی که برای جوانان مطرح است به صورت پانزده ساله تعیین شده و گفته شده این وام به کسانی تعلق می‌گیرد که برای ۱۵ سال بعد احتیاج به مسکن خواهند داشت، اما ۱۵ سال انتظار برای دریافت وام یک میلیارد تومانی مسکن زمان زیادی است. ضمن آنکه گفته می‌شود میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در تهران حدود ۳۱ میلیون تومان است پس با یک میلیارد تومان در حال حاضر می‌توان ۳۲ متر خانه در مناطق ارزان تهران خرید. اما سوالی که مطرح می‌شود، این است که با میانگین تورمی که در کشور وجود دارد، این میزان وام در سال ۱۴۱۵ چقدر ارزش خواهد داشت و چند متر آپارتمان می‌توان خرید؟.
به گزارش اقتصادسرآمد، در حال حاضر اشکال مختلفی از پرداخت وام مسکن در کشور‌های مختلف اجرایی می‌شود که حداقل می‌توان از آن‌ها الگوبرداری کرد. با این حال سد بزرگ برای پرداخت این‌گونه وام‌ها در ایران، تورم مزمن است. تورم در ایران طی ۴۰ سال گذشته وجود داشته و دارد و نظام بانکی زیر بار «پرداخت ارزان پول» نمی‌رود. تورم موجب شده که «پول» در ایران «گران» تمام شود و تزریق منابع به بخش مسکن که بزرگ‌ترین چالش مردم است؛ همواره در پس دستورالعمل‌های سفت و سخت قرار بگیرد.
جو روانی بازار و شکاندن قیمت‌ها هم
 در میان است
عطاالله آیت‌اللهی، عضو جامعه مهندسان مشاور ایران در خصوص پرداخت وام یک میلیارد تومانی صندوق جوانان پس از ۱۵سال معتقد است؛ این‌گونه طرح‌ها تنها در صورت مهار تورم منطقی است در غیر این صورت ارزش یک میلیارد تومان در این پانزده سال به شدت افت خواهد کرد به روزنامه اقتصادسرامد، گفت: یکی از این اهداف این است که بحث پس‌انداز برای جوانان مطرح است و این‌که پول‌های خرد را جمع کنند تا در آینده به صورت پس‌اندازی برایشان بماند ضمن آنکه موضوع جو روانی بازار و شکاندن قیمت‌ها هم در میان است.
برای این فرصت‌ها تغییر ارزش پول ملی 
ملاک است
این کارشناس بازار مسکن در ادامه با بیان این‌که تنها ارزش پول ملی برای این فرصت‌ها ملاک است گفت: در صورتی که ارزش پول ملی در این سال‌ها حفظ شود یک میلیارد تومان پس از ۱۵ سال شاید ارزش این یک میلیارد تومان را نداشته باشد، اما ممکن است ارزشش ۸۰۰ میلیون تومان امروز باشد، اما در صورتی که ارزش پول ملی همانند سال‌های گذشته نزولی شود طبیعی است که این میزان ارزش با احتساب این تورم بین ۶۰ تا ۶۵ میلیون تومان در آن زمان باشد که مسلما کار خاصی با این مبلغ نمی‌توان انجام داد.
این کارشناس بازار مسکن با اشاره به این مطلب که، در عین حال گاهی تولید محدود می‌شود و متقاضی مسکن هم بالا می‌رود و در این زمان مردم به هر طریقی سعی می‌کنند تا خرید کنند، افزود: یکی از موضوعاتی که مدت‌هاست مطرح است، این است که اقتصاد مسکن بخشی از اقتصاد کلان کشور است و اصول اقتصادی که در همه حوزه‌ها وجود دارد در بخش مسکن نیز حاکم است و مهم‌ترین مساله در این میان بحث عرضه و تقاضاست هر چند گاهی برخی تحلیلگران بر این باورند که تنها با عرضه مسکن اوضاع روبه‌راه می‌شود، اما باید گفت امروز نیز با مسکن خالی مواجه هستیم و عرضه هم می‌شود، اما با وجود اعلام قیمت‌های غیرمنطقی خریداری وجود ندارد.
بانک‌های کشور تاکنون چندین بار تحت آزمون قرار گرفته‌اند
عضو جامعه مهندسان مشاور ایران با بیان این‌که بانک‌های کشور نیز تاکنون چندین بار تحت آزمون قرار گرفته‌اند، افزود: این‌که امروز گفته می‌شود بانک‌های ما ناکارآمد هستند و ترازنامه‌شان مشکل دارد و موضوع اصلاح نظام بانکی مطرح است به دلیل همین سیاست‌ها بوده است. ضمن آن که بانک‌ها دیگر، عملا اشتیاق و میل چندانی به پرداخت تسهیلات مسکن ندارند و بخش قابل‌توجهی از بانک‌ها اساسا وام مسکن پرداخت نمی‌کنند.
کارشناسان حوزه مسکن معتقد هستند، در شرایطی که این تسهیلات بر ساخت مسکن متمرکز شده و زمینه تحریک توامان عرضه و تقاضا را فراهم کند، می‌تواند منجر به بهبود شرایط بازار شود. بر این اساس، در شرایطی که تسهیلات مسکن جوانان مطابق سال‌های گذشته بر تسهیلات خرید مسکن متمرکز شود، تنها منجر به تحریک سمت تقاضا بدون توجه به سمت عرضه شده و همین مسئله می‌تواند زمینه افزایش قیمت مسکن را به وجود بیاورد. از سوی دیگر، بخشی از کارشناسان معتقد هستند، میزان تسهیلات مسکن جوانان باید در انتهای بازه زمانی سپرده‌گذاری به صورت بخشی از هزینه ساخت یا خرید یک واحد مسکونی اعلام شود. برای مثال به جای اعلام سقف عدد مشخص ریالی 1 میلیارد تومان، اعلام شود در انتهای بازه زمانی سپرده‌گذاری معادل 60 درصد از هزینه ساخت یا خرید مسکن توسط بانک در قالب تسهیلات به متقاضی ارائه خواهد شد.
پیگیری ها از بخش تسهیلات بانک مسکن نشان می دهد که برای دریافت وام مسکن یک میلیارد تومانی، فردی که امسال افتتاح حساب را انجام داده است بعد ۱۵ سال شرایط دریافت وام یک میلیاردی را در تهران خواهد داشت. در این وام تاهل فرد وام گیرنده تاثیرگذار نیست، وضعیت اقساط وام یک میلیاردی به گونه‌ای است که در ۵ سال اول ماهیانه ۲۸۸ هزار، در ۵ سال دوم ۴۰۰ هزار و ۵ سال سوم ماهیانه ۶۵۰ هزار تومان باید پرداخت شود و این وام بعد ۱۵ سال قابل استفاده خواهد بود.
همچنین برای گرفتن وام ۴۰۰ میلیون تومانی مسکن جوانان بعد از ۵ سال، باید ماهیانه یک میلیون و ۳۱۲ هزار تومان واریز شود که این مقدار برای شهر‌های دیگر متفاوت است. مبلغ این وام برای شهر‌های بزگ ۳۵۰ میلیون و برای سایر شهر‌ها ۳۰۰ میلیون تومان است. لازم به ذکر است که جداول مربوط به اقساط این وام ها، هفته آینده بر سایت بانک مسکن بارگذاری خواهد شد.
 بانک هاعملا میلی به پرداخت تسهیلات مسکن ندارند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه