عدم توازن در رشد اقتصادی میان شهر و روستا

قرار داشتن در آستانه روز ملی روستا و عشایر بهانه خوبی است تا یاد آور شویم که، یکی از مهمترین ارکان اقتصادی یک جامعه که در تکاپوی توسعه اقتصادی پایدار هست، اقتصاد روستایی آن می‌باشد.
در کشورهای اروپایی سال هاست که به دلایلی مانند مبارزه با تمرکز در شهرها و همچنین کاهش اختلاف طبقاتی و افزایش درآمد حاصل از بخش کشاورزی و دامداری و... از تولیدات روستایی خود حمایت نموده و سبب رشد متوازنی در بخش های روستایی و شهری خود شده است .
اهمیت توسعه روستایی و حمایت از فعالان اقتصاد روستایی از ابعاد انسانی، اقتصادی، محیطی، سیاسی و تکنولوژیکی قابل بررسی است .
یکی از مشکلاتی که ایران در سال های اخیر با آن مواجه بوده، مهاجرت از روستاها به شهر بوده که اغلب این مهاجرت توسط افراد «فعال» و «جویای کار» صورت می گیرد. 
به طوری که براساس آمارهای اشتغالزایی در سال 99 و 1400 ، نسبت به سال 84 ، بیش از 1 میلیون و 400 هزار نفر از آمار اشتغال روستایی کاهش یافته و این در حالی بوده که دولت هرساله با اعلام طرح های پر زرق و برق برای حمایت از شاغلان روستایی، تنها توجه مثبت مردم و منتقدان را به خود جلب می‌کند. 
ایجاد اشتغال در کشور به خصوص در سال های اخیر، هر چند ناکافی صورت گرفته اما افراط و تفریط در این مسئله نیز گریبان گیر اقتصاد و اشتغال مردم شده است؛ مطابق آخرین آمار منتشره در سایت مرکز آمار، از سال 84 تا 99 ، بیش از 4 میلیون و ششصد هزار نفر به جمعیت اشتغال شهری اضافه شده و در مقابل آن در روستا ها کمتر از 10 درصد از این آمار، ایجاد اشتغال داشته ایم و این نشان دهنده‌ی عملکرد بسیار نامتوازن و نامعقول در اشتغال زایی بوده؛ چراکه نسبت جمعیت روستاها به کل کشور حدود 25 درصد است و ایجاد اشتغال در روستاها نیز باید با همین نسبت جمعیتی پیش میرفت.
مطابق آن چه گفته شد، توسعه روستایی ، به ویژه از دیدگاه اقتصادی آن ، باید کی از اقدامات مهم دولت کنونی باشد تا شاید پس از چند دهه ، شاهد کاهش مهاجرت به شهرها و از بین رفتن عدم توازن روستایی و شهری در کشور باشیم .
کارشناسی ارشد کارآفرینی- دانشگاه تهران
عدم توازن در رشد اقتصادی میان شهر و روستا
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه