بحران ورشکستگی در انتظار نیروگاه‌های تجدیدپذیر

همدستی توتال و عراق علیه ایران

گروه نفت و انرژی - میناسادات حسینی -  بحران ورشکستگی نیروگاه داران تجدیدپذیر در حالی به دولت سیزدهم به ارث رسید که رویکرد وزیر جدید نیرو نیز این بحران را تشدید و صدای اعتراض نیروگاه داران این بخش را بلند کرده است. چندی پیش توتال به عنوان غول نفتی و انرژی فرانسوی در عراق قراردادی معادل ۲۸ میلیارد دلار امضا کرد و در پی آن درصدد است واردات گاز از ایران را محدود کند. پیمان حسین قلمبر با هشدار نسبت به این اقدام توتال، فرصت ایران برای افزایش صادرات برق از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر را گوشزد می‌کند و معتقد است کشور نباید این فرصت را از دست بدهد.
آغاز همکاری عراق و غول فرانسوی
به گزارش اقتصادسرآمد، یک نیروگاه دار تجدیدپذیر در این رابطه به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: عراق و غول نفتی فرانسوی توتال سرگرم مذاکره برای همکاری مشترک روی پروژه‌های نیروگاه‌های خورشیدی و استخراج گاز هستند.
پیمان حسین قلمبر افزود: وزارت نفت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور و توتال براساس قراردادی که در ۲۷ ژانویه به امضا رسانیده اند، قرار است در پروژه‌های جمع آوری گاز از میدان نفتی رتاوی در جنوب، دیاله در شرق و انبار در جنوب شرقی عراق همکاری کنند.
وقتی توتال ایران را کنار می‌گذارد
مدیرعامل شرکت آریانا انرژی و عضو انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران با بیان اینکه عراق و توتال بر سر پروژه‌های توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در استان‌های مرکزی و جنوبی این کشور گفتگو کردند، گفت: این گفتگو‌ها درباره حمایت احتمالی و فاینانس پروژه‌های زیرساخت نفت توسط توتال در عراق است.
قلمبر با بیان اینکه عراق تحت فشار آمریکا، در تلاش برای کاهش وابستگی به واردات گاز و برق ایران است، گفت: از زمانی که آمریکا صنعت انرژی ایران را در سال ۲۰۱۸ هدف تحریم قرار داد، عراق معافیت‌های متعددی از واشنگتن برای ادامه واردات انرژی از ایران دریافت کرد.
عراق به برق ایران نیاز دارد
این فعال بخش خصوصی در حوزه نیروگاه‌های تجدیدپذیر گفت: عراق برای جلوگیری از کمبود شدید برق به ویژه در ماه‌های گرم تابستان که دمای هوا در جنوب این کشور به ۵۰ درجه می‌رسد، به واردات انرژی ایران نیاز دارد.
قلمبر با بیان اینکه گازی که در عراق تولید می‌شود، عمدتا به همراه نفت استخراج می‌شود که در حال حاضر تولیدش به دلیل مشارکت عراق در توافق کاهش تولید اوپک پلاس محدود شده، گفت: به این ترتیب میزان گاز مورد نیاز برای تولید برق در این کشور کمتر شده است. عراق همچنین قصد دارد مشعل سوزی را کاهش دهد. طبق گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۹، عراق پس از روسیه، دومین رکورددار مشعل سوزی در جهان است.
غفلت ایران در استفاده از مخازن مشترک
مدیرعامل شرکت آریانا انرژی و عضو انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران با تاکید بر اینکه عراق قصد دارد از عربستان سعودی، کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس، ترکیه و اردن برق وارد کند، گفت: این کشور در حال بررسی پروژه‌های انرژی خورشیدی برای کمک به رفع کمبود برق است. بر اساس گزارش پلاتس، توتال در مقایسه با سایر غول‌های نفتی مانند اکسون موبیل، انی و بریتیش پترولیوم، فعالیت‌های محدودی در عراق دارد. این شرکت فرانسوی در میدان حلفیه در استان میسان در جنوب عراق ۲۲.۵ درصد و در بلوک اکتشافی سارسنگ در منطقه کردستان ۱۸ درصد سهم دارد.
قلمبر ادامه داد: توتال به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش گازی عراق و ایجاد زیرساخت از طریق صرفه جویی در خرید گاز و برق از ایران است.
آیا قطر و اماراتی جدید در راه است؟
وی با بیان اینکه نتایج مثبت کشور‌های خلیج فارس و غفلت ایران در استفاده از مخازن مشترک حالا کشور جنگ زده عراق را محفل غول‌های انرژی دنیا کرده است، گفت: این روز‌ها شرکت فرانسوی توتال، چهار قرارداد بزرگ به ارزش ۲۷ میلیارد دلار با دولت عراق منعقد کرده که در فاز اول توسعه میدان نفتی رتاوی در جنوب عراق؛ ساخت پالایشگاه مرکزی، جداسازی و پالایش گاز طبیعی تولیدشده در پنج میدان جنوبی آن کشور و تزریق آب خلیج فارس به میدان‌های نفتی برای حفظ سطح استخراج و تولید و ساخت نیروگاه انرژی خورشیدی یک‌ هزار مگاواتی بوده است.
تبعات قطع صادرات برق ایران به عراق
مدیرعامل شرکت آریانا انرژی گفت: عراق برای تامین سوخت نیروگاه‌های برقش به توسعه فوری منابع گازش نیازمند است، چون به‌شدت به واردات گاز و برق ایران وابسته است و آن هم در ماه‌های اخیر به دلیل بدهی‌های پرداخت نشده و بالا رفتن مصرف در داخل ایران، نامنظم بود.
قلمبر با بیان اینکه تحریم صادرات گاز ایران به عراق از سوی آمریکا معافیت دارد، اما به دلیل تحریم‌های بانکی پول آن قابل پرداخت به ایران نیست، گفت: عراق در حال حاضر برای تامین نیاز داخلی‌اش به گاز باید دو میلیارد فوت مکعب گاز وارد کند و به همین دلیل درصدد است ظرفیت تولید گازش را تا سال ۲۰۲۵ به سه میلیارد فوت مکعب برساند.
قطع واردات گاز از ایران در دستور کار
 عراق است
مدیرعامل شرکت آریانا انرژی گفت: عراق روزانه ۱۶میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را سر چاه‌های استخراج نفت می‌سوزاند و میلیون‌ها دلار درآمدش را از دست می‌دهد، اما حالا توتال با یک پالایشگاه مرکزی به جدا کردن و پالایش گاز استخراج‌شده به‌همراه نفت در میدان‌های نفتی جنوبی عراق کمک می‌کند.
قلمبر ادامه داد: عراق می‌خواهد در دو تا سه سال آینده، سوزاندن گاز در میدان‌های نفتی را به صفر برساند و گاز تولید شده و برای سوخت نیروگاه‌های برق استفاده کند و گاز تولیدی در جنوب عراق هم کمک می‌کند که واردات گاز عراق از ایران را قطع کند.
وی ادامه داد: قیمت گاز وارداتی عراق از ایران حدود هشت دلار برای هر یک میلیون بی‌تی‌یو (۲۹۳ کیلووات ساعت) است در حالی که به گفته وزیر نفت عراق، قیمت گاز تولیدی در پروژه‌های توتال، ۱/۵ دلار برای این حجم از انرژی است.
مخالفت وزیر نیرو با خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر
مدیرعامل شرکت آریانا انرژی در مورد رویکرد دولت سیزدهم و نگاه وزیر جدید نیرو به ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاران در بخش انرژی‌های خورشیدی به اقتصاد ۲۴ گفت: در سال ۹۹ بود که هشدار خروج سرمایه‌گذاران از صنعت ساخت نیروگاه خورشیدی را داده بودیم و امروز شاهد مرگ این جسم بی جان هستیم.
پیمان حسین قلمبر می‌افزاید: به دستور علی اکبر محرابیان وزیر جدید نیرو، خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر از یک مهرماه ۱۴۰۰ متوقف شد. ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی ایران) با همکاری توانیر به عنوان ضابط اجرایی قرارداد‌های تجدیدپذیر در کشور این اطلاعیه را به تمام شرکت‌های توزیع نیروی برق سراسر کشور ارسال کرده و از آن‌ها خواسته شده است تا اطلاع ثانوی از عقد قرارداد‌های خرید تضمینی جلوگیری کنند. علی اکبر محرابیان که با طرح ایجاد ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر طی ۴ سال توانسته بود نظر مثبت نمایندگان مجلس را جلب کند و رای اعتماد بگیرد در اولین قدم با خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر مخالفت کرد.
وی ادامه داد: وزیر سابق نیرو در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ ابلاغ کرد ۴۰ درصد به قیمت‌های پایه خرید تضمینی برق انرژی‌های تجدیدپذیر اضافه شود، اما در کمال تعجب ۳۰ تا ۴۰ درصد در ابتدای سال‌های هشتم، دوازدهم و شانزدهم از قرارداد‌ها کم کرد! طوری که مجموع درآمد یک نیروگاه خورشیدی با ابلاغیه قدیم بیشتر از مجموع درآمد همان نیروگاه با ابلاغیه جدیدی که ۴۰ درصد قیمت‌های پایه را افزایش داده بود، می‌شود.
مهاجرت نیروگاه داران تجدیدپذیر از ایران
مدیرعامل شرکت آریانا انرژی گفت: در ایران با تغییر دولت‌ها و شیوه‌های مدیریتی و به دور از پیروی از استاندارد‌های جهانی و الگوبرداری از کشور‌های موفق در حوزه تجدیدپذیر‌ها هنوز هم تصمیمات یک شبه و کارشناسی نشده ایران را به جایی با ریسک سرمایه‌گذاری بالا تبدیل کرده که نه تنها سرمایه‌گذاران خارجی، بلکه سرمایه‌گذاران داخلی را هم فراری داده است.
 همدستی توتال و عراق علیه ایران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه