جدیدترین گزارش بانک جهانی از وضعیت اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا

پیش بینی رشد ۲.۱ درصدی اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۱

گروه بانک بیمه بورس - بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود رشد اقتصادی ۲.۱ درصدی را برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۱ پیش بینی کرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود از وضعیت اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا انتظار دارد اقتصاد ایران در سال 2021 وضعیت بهتری نسبت به سال 2020 داشته باشد.
بر اساس پیش بینی این نهاد بین المللی رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی به 2.1  درصد خواهد رسید. این در حالی است که ایران در سال 2020 رشد اقتصادی 1.7 درصدی را تجربه کرده بود.همچنین تراز حساب های جاری ایران که در سال 2020 منفی شده بود و به منفی 0.8 درصد تولید خالص داخلی رسیده بود در سال جاری دوباره مثبت خواهد شد و به مثبت 0.8 درصد تولید ناخالص داخلی ایران خواهد رسید.
بر اساس پیش بینی بانک جهانی اما وضعیت تراز مالی دولت به منفی 6.7 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش خواهد یافت. در سال پیش از آن تراز مالی دولت به منفی 6.3 درصد تولید ناخالص داخلی رسیده بود.  بر اساس این گزارش متوسط رشد اقتصادی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در سال 2021 به 2.2 درصد خواهد رسید. رشد کشورهای نفتی منطقه به 2.3 درصد خواهد رسید. قطر در این سال رشد 3 درصدی، امارات رشد 1.2 درصدی، کویت رشد 2.4 درصدی، بحرین رشد 3.3 درصدی و عربستان رشد 2.4 درصدی خواهند داشت.
خردادماه سالجاری نیز بانک جهانی با انتشار گزارشی دلیل اصلی رشد اقتصادی ایران در سال جاری کاهش مصارف داخلی و تحت فشار قرار گرفتن بخش خدمات از جمله صنعت گردشگری، خواهد بود؛ اتفاقی که تحت تاثیر پاندمی کرونا رخ داده است.
بانک جهانی با تاکید بر روند کاهشی تورم در خاورمیانه می‌نویسد: ایران یکی از کشورهایی است که نرخ تورم آن با روند نزولی، در ماه‌های اخیر در محدوده ۲۰ درصدی نوسان داشته است. کاهش تمایل سرمایه‌گذاران به انجام فعالیت‌های جدید در شرایط کنونی، بخش مالی کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال افریقا را تحت تاثیر قرار داده است.
اقتصاد ایران نیز از رکود جهانی، در امان نیست. رشد اقتصادی ایران در سال جاری منفی ۵.۳ درصد خواهد بود اما نکته مهم آن است که با وجود تمام چالش‌های سخت امسال، وضعیت اقتصاد ایران نسبت به سال گذشته بهتر است. بانک جهانی رشد سال ۲۰۱۹ اقتصاد ایران را منفی ۸.۲ درصد برآورد کرده بود.
گزارش بانک جهانی می‌افزاید پاندمی کووید-۱۹و قرنطینه ناشی از آن اقتصاد جهان را به هرج و مرج کشانده است و حتی با وجود اینکه کشورها در حال بازگشایی هستند، بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند که جهان در سال جاری عمیق‌ترین رکود خود را در ۸۰ سال اخیر تجربه کند.
پاندمی کرونا بیش از ۷ میلیون نفر را در سرتاسر جهان در دام خود گرفتار کرده است؛ موضوعی که کشورها را مجبور کرده تا از شهروندان خود بخواهند تا در خانه‌هایشان بمانند و کسب‌وکارها را نیز به حالت تعلیق درآورده است.
براساس گزارش بانک جهانی تولید ناخالص داخلی جهان گسترده‌ترین معیار برای اندازه‌گیری رشد اقتصادی، در سال جاری ۵.۲ درصد کاهش خواهد یافت و این در حالی است که کشورها و دولت‌های جهان از ابتدای پاندمی اقدام به رونمایی از بسته‌های محرک پولی و مالی اقتصادی کرده‌اند.
تریلیون‌ها دلار برای کمک به شرکت‌ها برای سرپا ماندن، حفظ نقدینگی در کیف پول مصرف‌کنندگان و فراهم آوردن شرایط به منظور فعالیت درست بازارهای مالی تزریق شده است. با این حال، اقتصادهای پیشرفته‌ای همچون آمریکا یا اروپا احتمالا با کاهش رشد ۷ درصدی مواجه خواهند شد. انتظار می‌رود اقتصاد آمریکا پیش از احیا در سال ۲۰۲۱ حدود ۶.۱ درصد کوچک شود.
زیان ۲۰۰ میلیارد دلاری کرونا به اقتصاد منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا
بانک جهانی در گزارشی اعلام کرد که هزینه ناشی از همه گیری کرونا برای اقتصاد خاورمیانه و شمال آفریقا تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۲۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.بانک جهانی در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر شد، اعلام کرد که هزینه ناشی از همه گیری کرونا برای اقتصاد خاورمیانه و شمال آفریقا تا پایان سال 2021 به 200 میلیارد دلار خواهد رسید و قدرت بهبود در آینده بستگی به قابلیت های سیستم بهداشتی هر کشور و افزایش قیمت کالاها دارد.فرید بلحاج، معاون بانک جهانی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) گفت: تاثیرات فلج کننده این بیماری همه گیر بر فعالیت های اقتصادی در این منطقه، به شکل دردناکی یادآوری می کند که توسعه اقتصادی و سلامت عمومی یک پیوند ناگسستنی با یکدیگر دارند.
وی افزود: همچنین این واقعیت تلخ وجود دارد که سیستم های بهداشتی منطقه منا، که نسبتاً توسعه یافته تلقی می شدند، تحت فشار این بحران دچار گسستگی شد.این مقام بانک جهانی در ادامه گفت: در آینده، باید تمرکز بیشتری بر ایجاد کارکردهای اصلی بخش سلامت عمومی و استفاده از اطلاعات و سیستم های بهداشتی پیشگیرانه صورت بگیرد تا بهبود (اقتصادی) این منطقه تسریع شود و آمادگی برای فوریت های بهداشت عمومی که ممکن است به دلیل همه گیری، بلایای طبیعی و حتی درگیری های اجتماعی در آینده ایجاد شود، صورت بگیرد.
بر اساس گزارش بانک جهانی، مجموع هزینه این بیماری همه گیر از نظر کاهش تولید برای این منطقه تا پایان سال جاری میلادی، نزدیک به 200 میلیارد دلار برآورد می شود.
این بانک هزینه ها را با مقایسه تولید ناخالص داخلی این منطقه در صورت عدم وقوع همه گیری محاسبه کرد. تولید ناخالص داخلی منطقه منا در سال 2020، 3.8 درصد کاهش یافته و پیش بینی می شود که در سال 2021، 2.8 درصد رشد کند.
پیش بینی می شود سرانه تولید ناخالص داخلی این منطقه که یک روش اندازه گیری استاندارد زندگی محسوب می شود، پس از کاهش 5.4 درصدی در سال 2020، 1.1 درصد در سال 2021 رشد کند.
بر اساس این گزارش، تا پایان سال 2021، سرانه تولید ناخالص داخلی این منطقه همچنان زیر سطح سال 2019 و 4.3 درصد خواهد بود.
 پیش بینی رشد ۲.۱ درصدی اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۱
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه