بررسی « اقتصادسرآمد» از علل افزایش ناگهانی قیمت تایرسنگین

دپوی تایرهای تاریخ گذشته در گمرک!

گروه راه - در شرایطی که رانندگان کامیون و وسایل حمل‌ونقل عمومی سنگین با مشکل کمبود لاستیک و گرانی آن دست و پنجه نرم می‌کنند، دبیرکانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور دلایل این وضعیت را تشریح کرد. کامیون‌داران و رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی سنگین مدتی است با مشکل کمبود لاستیک، گران بودن این کالای ضروری برای آن‌ها و حتی تحویل نگرفتن آن با نرخ دولتی با وجود داشتن حواله از سازمان راهداری دست و پنجه نرم می‌کنند که به گفته احمد کریمی - دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور این مشکلات ناشی از عوامل بسیاری است و اگر مدیریت نشود در پایان سال جاری با کمبود جدی لاستیک مواجه خواهیم شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، برخی از رانندگان وسایل حمل و نقل سنگین به دلیل حساسیت بالای شغل‌شان مانند نفت‌کش‌ها و اتوبوس‌ها (به ویژه برای چرخ‌های جلوی خودروشان) به لاستیکی با کیفیت بالا و از برندی خاص مانند میشلن فرانسه نیاز دارند اما واردات این لاستیک با مشکل مواجه شده و به دلیل ورود از طریق چند واسطه قیمتش تا هر جفت ۳۰ میلیون تومان هم افزایش یافته است در حالی که حداکثر باید قیمتی حدود نصف این نرخ را داشته باشد. اگر چنین مسائلی ادامه پیدا کند این نگرانی وجود دارد که تا پایان امسال با مشکل جدی کمبود لاستیک مواجه شویم و به نظر می‌رسد طرح و برنامه‌ای هم برای حل آن وجود ندارد. یکی دیگر از نکات جالب توجه این است که حتی اگر ارز نیمایی برای واردات لاستیک اختصاص پیدا کند، در بازار قیمتش بیشتر از لاستیک‌هایی است که به صورت غیر رسمی و اصطلاحا قاچاق وارد کشور می‌شود.
گرانی لاستیک و خطرات خرید
 تایرهای تاریخ گذشته
احمد کریمی، دبیرکانون کامیونداران در این رابطه به روزنامه اقتصادسرآمد گفت: لاستیک سنگین به حدی گران شده که رانندگان به سمت خرید لاستیک های تاریخ مصرف گذشته متمایل شده اند. وی درباره خرید لاستیک تاریخ مصرف گذشته از سوی کامیونداران گفت: به دلیل افزایش نرخ لاستیک در روزهای اخیر، کامیونداران مجبور به خرید لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته شده‌اند.
تایرهای سنگین تاریخ گذشته دپو شده
 در گمرک 
وی ادامه داد: لاستیک‌هایی که وارد گمرک شده ولی به دلیل مشکلات تأمین ارز، تاریخ مصرف آنها به اتمام رسیده است به مبدأ وارداتی که معمولاً اربیل عراق است برگشت داده شده و مجدداً از طرق غیررسمی وارد کشور می‌شود. کریمی افزود: بعد از اعلام انجمن تایر مبنی بر افزایش ۴۰ درصدی قیمت لاستیک و ممانعت آن از سوی سازمان حمایت، این اعلام افزایش تأثیر خود را در بازار گذاشت و قیمت لاستیک افزایش یافته است.
دبیر کانون سراسری کامیونداران گفت: حتی برخی تولید کنندگان داخلی لاستیک محصول خود را در سامانه کالا قرار داده و بلافاصله به فروشنده‌ها می‌گویند که از سامانه خرید کنند و با قیمت بالاتر در بازار به فروش برسانند.
علل افزایش ناگهانی قیمت تایرسنگین
این فعال صنفی صنعت حمل و نقل یادآور شد: زمانی که فروش لاستیک به صورت حواله‌ای و در سامانه سازمان راهداری با نرخ ارز ترجیحی عرضه می‌شد، بازار به تعادل رسیده است اما بعد از آنکه ارز لاستیک از ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی تغییر کرد و فعالیت سامانه فروش لاستیک سازمان راهداری متوقف شد، قیمت لاستیک افزایش ناگهانی پیدا کرد.کریمی بیان کرد: در حال حاضر لاستیک با برندهای چینی، کره‌ای، ژاپنی، اروپایی و تایلندی در بازار وجود دارد که دامنه قیمت متنوعی دارند اما پرمصرف‌ترین آنها لاستیک‌های چینی هستند که جفتی ۱۶ میلیون تومان به فروش می رسند در حالی که قیمت لاستیک تاریخ مصرف گذشته همین تایرهای چینی با حدود ۲ میلیون ارزان‌تر عرضه می‌شود.به گفته این فعال صنعت حمل و نقل، لاستیک‌های تولید داخل بعد از اعلام افزایش ۴۰ درصدی به ۱۱ میلیون در بازار برای هر جفت رسیده است. این اعلام افزایش قیمت، کار خود را کرد و لاستیک تولید داخل گران شد.اعلام شد که ارز ترجیحی لاستیک ایجاد رانت می‌کند در حالی که لاستیک تنها کالایی بود که به طور دقیق به مصرف کننده واقعی می‌رسید و ایجاد رانتی نکرده بود.اگرچه تصمیم انجمن صنفی صنعت تایر برای افزایش قیمت انواع لاستیک با وتوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مواجه شد اما تصمیم وتو شده انجمن، تأثیر خود را روی قیمت‌های بازار گذاشته و باعث رشد شدید قیمت شده است.۲۶ مهر ماه انجمن تولیدکنندگان تایر از افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی نرخ لاستیک‌های سنگین تولید داخل طی دو مرحله، مرحله اول از ۲۶ مهرماه و مرحله دوم از اول دی ماه سال جاری خبر داده بود. بر اساس اعلام این انجمن، قیمت گذاری لاستیک تولیدی از حیطه اختیارات ستاد تنظیم بازار خارج شده و در اختیار تشکل صنفی مربوطه (انجمن تولیدکنندگان تایر) قرار گرفته است.این اعلام با انتقاد برخی دست‌اندرکاران وزارت صمت، نمایندگان مجلس و رسانه‌ها مواجه شد که پس از آن سازمان حمایت از منتفی شدن این تصمیم انجمن تایر خبر داد. متأسفانه کشور به پارکینگ ناوگان فرسوده تبدیل شده و بخشی از مالکان ناوگان فرسوده باید قسمت مهمی از کرایه حمل هر بار جابجایی کالا را هزینه تعمیرات کنند. ناوگان چینی نیز به همین وضعیت دچار شده و ناوگان نوساز اگر چه کمتر با مشکل تعمیرات مواجه‌اند اما مسئله اصلی آن گرانی قطعات یدکی ناوگان نوساز است.
دپوی تایرهای تاریخ گذشته در گمرک!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه