بررسی چالش های حوزه‌ مدیریت انرژی در گفتگوی یک کارشناس ارشد انرژی با « اقتصادسرآمد»

دغدغه تامین پایدار به صرفه و امن «انرژی»

گروه نفت و انرژی -   در تجارت بین‌الملل از دیرباز «مکانیزم پرداخت» از اهمیتی وافر برخوردار بوده است؛ از زمان تهاتر کالایی تا عصر کنونی و پیدایش دارایی‌‌‌های دیجیتال. گروه ۲۰ که حجم عظیمی از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده، ارتقای کیفیت پرداخت‌‌‌های برون‌‌‌مرزی را به عنوان یک اولویت مهم در دستورکار خود قرار داده تا در فرآیند تجارت از طریق انجام پرداخت‌‌‌هایی «شفاف‌‌‌تر»، «سریع‌‌‌تر»، «کم‌‌‌هزینه‌‌‌تر»، «فراگیرتر» و «امن‌‌‌تر»به تسهیل تجارت بین‌الملل و توسعه نظام مالی جهانی کمک کند. در نشست وزرای دارایی و روسای بانک مرکزی گروه ۲۰، نقشه‌‌‌راه ارتقای پرداخت‌‌‌های برون‌‌‌مرزی که بر پایه‌‌ ۱۹ بنیان اساسی توسط هیات ثبات مالی (FSB) تدوین شده بود، مورد تایید قرار گرفت. از این موارد بنیادی، ۵ مورد در حوزه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم بود و به طور طبیعی هدایت این بخش را FATF به عهده گرفت. تمرکز این موارد بر تعیین بخش‌‌‌هایی است که تفاوت در مقررات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم  یا اجرای آن ها منجر به حساسیت‌‌‌هایی در حوزه پرداخت شده است. تامین مالی خارجی پروژه های انرژی محور یکی از مهم ترین اقدامات برای اجرا طرح های عمرانی و زیربنایی کشور محسوب می شود. هر چند تامین مالی خارجی نکات مثبتی دارد اما برای آن می توان آسیب ها و ملاحظاتی را ذکر کرد که باید مورد دقت قرار بگیرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، در پروسه‌ی توسعه کشور و اجرای پروژه‌های عمرانی تأثیرگذار در ارتقای زیرساخت‌های تولیدی، یکی از مهم‌ترین و حسّاسترین قسمت‌هایی که مورد تمرکز مدیران و سیاستگذاران نظام تولید قرار می‌گیرد، فراهم کردن و تأمین سرمایه اوّلیه است. یکی از روش‌ها از بین راه‌های مختلف تأمین مالی دولت جهت پیشبرد پروژهها، فراهم کردن زمینه برای تامین منابع مالی از خارج کشور است. موضوع ثابتی که در برنامه‌های بودجه سالیان قبل، قید شده و دولت موظّف به طرّاحی و ارتقای نظام تأمین مالی خارجی شده است. این مورد در سالیان اخیر باتوجّه به مشکلات پیشروی دولت در تأمین مالی پروژه‌های استراتژیک زنجیره صنایع مختلف، بیشتر مورد تمرکز و بحث قرارگرفته است. 
تامین پایدار، مقرون به صرفه و امن انرژی کلیدی‌ترین دغدغه کشورها
غلامحسین حسن‌تاش کارشناس ارشد انرژی و موسسه مطالعات انرژی در گفتگو با اقتصادسرآمد، گفت: امروزه، تامین پایدار، مقرون به صرفه و امن انرژی از کلیدی‌ترین دغدغه های کشورها به شمار می رود، افزود: برنامه ها و سیاستگذاری ها در این حوزه به نوعی بر امنیت ملی و جایگاه جهانی کشورها اثر می گذارد و حتی در طول تاریخ، جنگ های بسیاری بر سر تامین انرژی در گرفته است لذا برنامه ریزی و تدوین سیاست های جامع انرژی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه یک امر مهم قلمداد می شود.
تعیین بازارهای هدف خارجی و داخلی و سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها
به گفته او، راهبرد یا طرح ملی انرژی مجموعه ای از برنامه ها و اقداماتی است که در زمینه های مربوط به انواع منابع تولید انرژی ، گسترش و راه اندازی منابع جدید تولید انرژی، سامان دهی و بهینه سازی مصرف انرژی، تعیین بازارهای هدف خارجی و داخلی و سرمایه گذاری بر روی آنها، سرمایه گذاری های بلندمدت و کوتاه مدت در فناوری های پیشرفته و کم مصرف و خط مشی کشورها را شفاف می سازد.
انرژی یکی از پرچالش‌ترین حوزه‌های مدیریتی
حسن تاش تصریح کرد: در کشور ما یکی از پرچالش ترین حوزه های مدیریتی، سیاستگذاری جامع برای انرژی کشور است. مشکلات بسیاری از قبیل بالابودن شدت انرژی در کشور در مقایسه با متوسط جهانی ، بهینه نبودن مصرف سوخت، بی توجهی به برنامه ریزی برای سرمایه گذاری در توسعه ظرفیت های تولید انرژی و فناوری های مختلف در بخش های نفت، گاز، برق، انرژی اتمی ، انرژی های نو، تعیین نرخ حامل های انرژی مانند قیمت بنزین در سطح جامعه و تعیین قیمت سوخت نیروگاه‌ها، عدم تعیین قیمت نفت خام و میعانات گازی به عنوان خوراک پالایشگاه ها و... حوزه انرژی کشور را تحت تاثیر قرار داده است.
محدودیت ایجاد و حفظ روابط
 کارگزاری بانکی
کارشناس ارشد انرژی و موسسه مطالعات انرژی معتقد است: به کارگیری رویکردهای متفاوت ریسک‌‌‌زدایی در شناسایی ‌‌‌مشتری (KYCC)، ناسازگاری در نحوه عمل کشورها درخصوص انتقال پول یا ارزش، الزامات متفاوت ملی درخصوص به کارگیری دقت مضاعف در شناسایی مشتریان (EDD) برای حوزه‌‌‌های پرریسک، در روابط کارگزاری بانک‌ها و ارائه دهندگان خدمات مالی محدودیت ایجاد کرده است. در مواردی نیز سازگاری میان سیستم‌‌‌های تسویه بین‌المللی و داخلی وجود ندارد. 
 دغدغه  تامین پایدار  به صرفه و امن «انرژی»
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه