رمزارزهای غیرمجاز با مصرف 2000مگاواتی برق ،« اقتصادسرآمد» بررسی می کند

اغما ساماندهی تولید رمزارزها در ایران

گروه بازار سرمایه - برق با قیمت تکلیفی از عوامل مهم استخراج غیرمجاز رمز ارز‌ها در کشور و راهکار بلندمدت آن را واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی است که می‌تواند سوءاستفاده از منابع کشور و آسیب رساندن به آحاد مردم و اقشار آسیب‌پذیر را به حداقل برساند.  قیمت تکلیفی و یارانه‌ای برق از مهم‌ترین علل گسترش پدیده استخراج غیرمجاز رمز ارز‌ها در کشور است که با ورود دستگاه‌های ماینر، برق نیز مانند گازوئیل و بنزین به یک کالای تبادل‌پذیر تبدیل شده است و لذا همانگونه که اختلاف قیمت در داخل و خارج از کشور به ایجاد پدیده قاچاق سوخت در مرز‌ها انجامید، اختلاف به‌شدت معنادار قیمت برق در ایران با کشور‌های دیگر نیز با معرفی تکنولوژی ماینینگ منجر به رواج پدیده استخراج غیرمجاز رمز ارز در ایران با استفاده از برق یارانه‌ای شده که ماهیت آن تفاوتی با قاچاق سوخت ندارد.
به گزارش اقتصادسرآمد، کاهش شدت مصرف انرژی، مانع زدایی از روند توسعه صنعت برق کشور و همچنین افزایش تولید و توسعه ظرفیت صنعت برق کشور از جمله مواردی هستند که در طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق کشور پیش بینی شده است. با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و نام‌گذاری امسال نیز براساس تأکید بر روند جهش تولید، در سالیان اخیر وضع تحریم‌های ظالمانه، عدم جذب سرمایه‌گذاری خارجی، اجرای نامناسب برخی قوانین، محدودیت در واردات کالاها و تجهیزات مورد نیاز برای بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی نفت و عدم توجه به داخلی‌سازی آنها، شرکت‌های تولیدکننده انرژی را در دوران گذار از حیات وابسته خود به خارج از مرزها به استفاده از ظرفیت داخلی قرار داده است.
در بخش استخراج غیرمجاز رمز ارز، متاسفانه تجهیزات مربوطه به شکل قاچاق وارد کشور می‌شود و از برق یارانه‌ای که یک بیستم تا یک هشتادم قیمت برق در سایر کشورهاست، به طور غیرقانونی برای استخراج رمز ارز و کسب ثروت نامشروع از محل یارانه‌های انرژی که متعلق به آحاد مردم جامعه است سوءاستفاده می‌کنند. علاوه بر آن به دلیل استفاده از انشعاب‌های غیرمجاز بدون رعایت اصول ایمنی، آتش سوزی و خطرات جانی را نیز می‌تواند در پی داشته باشد، همچنین در بعد ملی، بلعیدن برق به وسیله استخراج کنندگان رمز ارز باعث افزایش خاموشی‌های صنایع در فصول گرم و سرد سال شده که این مسئله شدت گرفتن تورم و بیکاری را به دنبال خواهد داشت.
در شرایط فعلی که امکان آزادسازی تعرفه‌ها وجود ندارد باید در بخش سیاست‌های سلبی، جریمه‌ها و مجازات‌های قانونی استخراج غیرمجاز رمز ارز تا حد زیادی افزایش یابد تا آن دسته از سودجویان که کمتر از یک درصد افراد جامعه هستند، انگیزه‌ای برای فعالیت غیرمجاز نداشته باشند. با این اتاق قطعا تحقق سال تنها برای بخشی افراد فرصت طلب به حقیقیت می‌پیوندد.
کاهش شدت مصرف انرژی، مانع زدایی از روند توسعه صنعت برق کشور
علی امامی‌میبدی کارشناس مسایل اقتصاد انرژی و استاد دانشگاه علامه در گفتگو با اقتصادسرآمد، گفت: مفهوم رمز ارز‌ها و پدیده بلاک چین در زمره پدیده‌های نوظهور در دنیا هستند که مانند هر تکنولوژی دیگری می‌تواند فرصت‌هایی را برای ایران و سایر کشور‌ها خلق کند، اما به جهت ساختار یارانه‌ای انرژی و محدودیت‌هایی که در تامین انرژی در کشور وجود دارد، ضروری است تا مراقبت کافی از سوی تمامی دستگاه‌های مربوطه به عمل آید تا خدشه‌ای به تامین انرژی مطمئن و پایدار اعم از برق و گاز وارد نشود.
ضرورت سامان بخشی به تولید رمزارز
وی ادامه داد: در همین راستا، مادامی که قوانین و مقررات کشور استخراج رمز ارز در کشور را مجاز می‌شمرند، یکی از موثرترین راهکار‌ها سوق دادن استخراج کنندگان رمز ارز به استفاده از مولد‌های تجدیدپذیر و پاک است به گونه‌ای که هم انرژی مورد نیاز مراکز قانونی فعال در این حوزه با قیمت مناسب تامین و هم محدودیت‌های کشور در تامین گاز و برق سایر مشترکان لحاظ شود.
فعالیت ۲۰۰۰ مگاواتی در حوزه استخراج غیرمجاز رمز ارزها
 رمز ارزهاوی با اشاره به برآورد فعالیت ۲۰۰۰ مگاواتی در حوزه استخراج غیرمجاز رمز ارزها، حدود ۲۰ درصد کسری برق در تابستان امسال و ۱۰ درصد کسری پیش‌بینی شده برای گاز در کل کشور در زمستان پیش‌رو را ناشی از فعالیت استخراج غیرمجاز رمز ارز در کشور دانست که به وسیله کمتر از یک درصد متخلفان به کل جامعه تحمیل می‌شود. فعالیت این افراد به طور قطع بعد از گذشت زمان به وسیله دستگاه‌های کاشف مانند وزارت نیرو و نیروی انتظامی شناسایی می‌شود و به دلیل ضبط ماینر‌ها و اعمال جریمه‌های سنگین از سوی وزارت نیرو یا نفت و تشکیل پرونده در قوه قضاییه، نه تنها سودی کسب نخواهند کرد بلکه خود، افراد خانواده و همچنین سایر مردم را با آسیب‌های جدی مواجه می‌سازند.
بیشتر از دوسال است که بحث رمزارزها در کشور ما داغ است و از این مورد به عنوان یکی از راه های دور زدن تحریم نیز یاد می شود، برقراری رمز ارز ملی در اقتصاد ایران و راه‌اندازی آزمایشی آن که از سوی رییس کل بانک مرکزی عنوان شده، خبر خوشایندی است که می تواند برای فعالان این حوزه و مردم مفید باشد.اینکه قرار است رمز ارز در کشورما نیز مانند کشورهای دیگر قانون گذاری و حد و حدود آن مشخص شود اتفاق خوبی است که باید زودتر از اینها اتفاق می افتاد تا هم ریسک سرمایه گذاری در این حوزه را برای مردم کاهش دهد و هم برای کسب و کارهایی که در این بخش کار می کنند روشنگری و
 شفاف سازی کند.
 اغما ساماندهی تولید رمزارزها در ایران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه