گزارش« اقتصادسرآمد» از بی توجهی به تبعات نخل فروشی به کشورهای حوزه خلیج فارس

نخلداران درختان را به تجار عربی می‌فروشند!

گروه جامعه - گفته می‌شود نخلداران منطقه جنوب هر اصله نخل را یک و نیم میلیون تومان به کشور‌های عربی می‌فروشند، آن‌ها این نخل‌ها را از ریشه و با خاک درآورده و به آنجا منتقل می‌کنند و احتمالا قصد دارند در کشور‌های خودشان پرورش داده و از محصول آن استفاده کنند. چند روزی است که تصاویری در شبکه‌های اجتماعی از درآوردن درخت‌های نخل در بخش ارم شهرستان دشتستان دست به دست می‌شود، بخشدار ارم در این خصوص توضیحاتی ارائه داد. نخل درخت توانایی ایجاد سازگاری در رطوبت پایین خاک را دارا است و از همین رو گل سر سبد باغات جنوب کشور محسوب می‌شود به طوری که جنوب را به آفتاب، نخل و دریا می‌شناسند.
به گزارش اقتصادسرآمد، به تازگی ویدئویی در فضای مجازی دست به دست شده است که افرادی در حال درآوردن نخیلات از ریشه هستند و در ادامه این اقدام را به دلیل شرایط اقتصادی، وضعیت بد بارش‌ها و کم شدن حقابه‌ها عنوان می‌کنند و می‌گویند که نخلداران بی رمق و درمانده درختان خود را به کشورهای همسایه خلیج فارس صادر می‌کنند.توضیحات این گزارشات که مربوط به روستاهای رود فاریاب و تنگ درکش در بخش ارم شهرستان دشتستان است ادعا می‎‌شود که صدها اصله نخل با عمر بیش از ده سال و در شرایط نرمال ثمردهی از زمین کنده و برای صادرات به کشور قطر از بوشهر منتقل می‌شوند.
به گفته برخی کشاورزان نخل فروشی در کل کشور از استان خوزستان گرفته تا هرمزگان رایج است، شاید برای شما هم پیش آمده است که در بلوار و پارک‌های شهر نخل‌های بالغی را می‌بینید که از نقاط گوناگون برای کاشت آورده‌ شده‌اند.
بی توجهی به تبعات نخل فروشی به قطر
سیدجواد ساداتی‌نژاد عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اما در این باره به روزنامه اقتصادسرآمد، می‌گوید: برخی کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس با ایجاد جزایر مصنوعی پله‌ پله مرزهای دریایی خود را به سوی کشورهای دیگر توسعه می‌دهند که می‌تواند تبعات سیاسی و امنیتی برای جمهوری اسلامی داشته باشد.
وی درباره خاک و نخل فروشی در استان‌های جنوبی کشور اظهار داشت: طبق قانون حفاظت از خاک، هر نوع خاک‌فروشی و قاچاق خاک ممنوع است و برخورد شدیدی با متخلفین صورت می‌گیرد ضمن اینکه در متن صریح قانون هم به آن اشاره شده که محافظت از خاک وظیفه‌ای حاکمیتی است.
قاچاق خاک از ایران به کشورهای عربی
ساداتی‌نژاد با اشاره به مهم که قاچاق خاک از ایران به کشورهای عربی جدا از این‌که تبعات محیط زیستی دارد بایستی به تبعات سیاسی و امنیتی آن این موضوع هم توجه داشته باشیم، افزود: هر یک سانتی‌متر خاک صدها سال طول می‌کشد که ایجاد شود لذا نباید با منابع خودمان، توسعه‌گرایی کشورهای جنوب خلیج فارس را منجر شویم. این در حالی است که همین کشورهای عربی جنوب خلیج فارس با ایجاد جزایر مصنوعی حریم مرز دریایی خود را جلوتر می‌آورند و می‌گویند این مساحت در زمره مرزهای کشورشان محسوب می‌شود.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره صادرات نخل‌های کشورمان به کشورهای عربی نیز،  گفت: اگر شرایط نخل‌ها به گونه‌ای است که امکان خشک شدن آنها وجود دارد شاید صادرات منطقی نخل‌ها به شرطی که طبق تمامی ضوابط و قوانین محیط زیستی باشد چاره‌ای غیر از این نباشد اما باید به گونه‌ای تصمیم‌گیری کرد که بتوان ذخایر طبیعی خود را در داخل کشور حفظ کرده و مانع از خروج آن شویم.
قاطعیت در برخورد با توسعه‌گری اعراب حوزه خلیج فارس
وی خاطرنشان کرد: وقتی یک کشور تلاش می‌کند مرز دریای خود را به سمت کشورهای دیگر توسعه دهد این موضوع را در زمره قوانین بین‌المللی می‌داند و تلاش می‌کند دست کشور شاکی را در عرصه‌های حقوق بین‌الملل ببندد. لذا بایستی با جدیت و قاطعیت با توسعه‌گری کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در ایجاد جزایر مصنوعی مقابله کرد.ایران دومین کشور بزرگ تولید کننده خرما در جهان است. لذا گفته می‌شود نخلداران منطقه جنوب هر اصله نخل را یک و نیم میلیون تومان به کشور‌های عربی می‌فروشند، آن‌ها این نخل‌ها را از ریشه و با خاک درآورده و به آنجا منتقل می‌کنند و احتمالا قصد دارند در کشور‌های خودشان پرورش داده و از محصول آن استفاده کنند. نخل درختی چند ساله است که به بار آمدن آن شاید چند سال و دهه‌ها وقت و هزینه بگیرد و انتقال آن باعث می‌شود که از این همه وقت و هزینه به نفع کشور‌های عربی صرفه‌جویی شود.
ایران به قطر و کشورهای همسایه نخل صادر می‌کند برخی با مجوز و برخی قاچاق
 نائب رئیس انجمن خرمای ایران می‌گوید امسال قطر بیشتر از همیشه مشتری نخل‌های ایران است. چون سال آینده قرار است مسابقات جام جهانی در قطر برگزار شود. به همین دلیل مردم نخل‌ها را از ریشه در می‌آورند و به قطر می‌فرستند. نخل‌داران می‌گویند صادرات و قاچاق نخل از شهرهای جنوبی به کشورهای اطراف یک پدیده رایج است و اتفاقا ماجرای تازه‌ای هم نیست. به نظر می‌رسد مدت‌هاست صادرات نخل زیاد شده و نخلستان‌های جنوب کشور را به بیابان تبدیل کرده است. در جنوب کشور هزینه‌های زیادی برای بیابان‌زدایی شکل گرفت اما حالا جهادکشاورزی با مجوز بی‌رویه قطع نخل‌ها، محیط زیست را تخریب می‌کند و باعث افزایش بیابان‌ها می‌شود.
 نخلداران درختان را به تجار  عربی می‌فروشند!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه