حکایت فروختن مادر و قانون آزاد سازی واردات خودرو

 مشهور است که  جوانی قصد فروش مادر خود کرد، جوانمردی بر او نهیب زد، ای نابکار از فروش مادر شرم نمیکنی؟ جوان گفت، محزون مباش چنان قیمتی بر او گذارده ام که برای خرید او هیچ خریداری پا پیش ننهد !!
  قانون پر کش و قوس آزادسازی واردات خودرو هم  که ظاهر آن آزاد شدن واردات خودرو و ایجاد فضایی برای رقابت در بازار بسته خودرو و گشایشی برای مردم در این صنعت غیر رقابتی است، اما شروطی برای عملی شدن آن در این قانون گنجانده شده که مصداق عینی حکایت فرزند مادر فروش است. در قانون مذکور فقط کسانی مجاز به واردات خودرو هستند که خود صادرکننده خودرو و قطعات آن باشند. صرف نظر از دیگر شروط قانون که مشکلات خاص خود را دارند فقط با لحاظ کردن شرط مذکور، سوالات زیر به ذهن متبادر می‌شود:
چه کسانی قادر به صادرات خودرو و قطعات آن هستند ؟
 خودرو سازان داخلی که انحصار بازار خودروی کشور را در فضای غیر رقابتی دربست در اختیار دارند.
 آیا حالا که انحصار عرضه خودرو در انحصار کامل خودرو سازان وطنی است، با قانون جدید انحصار واردات هم به آنها واگذار می‌شود؟
 بله، دقیقاً همینطور است.
آیا خودرو سازان داخلی در بازار جهانی به شدت رقابتی خودرو، که در آن خودروهای قرن بیست و یکمی با کیفیت بالا و با شرایط فول گارانتی بلند مدت و اقساط چند ساله با بهره نازل عرضه می‌شوند قادر به فروش خودروهای قرن بیستمی با کیفیت نازل که با شرایط پیش فروش با نوبت های تحویل چند ساله عرضه می‌شوند در بازارهای جهانی هستند ؟
صفحه 2
حکایت فروختن مادر و قانون آزاد سازی واردات خودرو
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه