مواجهه تولیدکنندگان با وضعیت اسفبار افزایش قیمت ها،« اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

چشم به راه مانع‌زدایی‌ از نرخ نهاده‌های ساختمانی

گروه مانع زدایی از تولید - اعظم زندیه -  با اعلام شعار سال در سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب، بسیاری از بخش‌های صنعتی و تولیدی آنرا سرفصل امور خود قرارداده و یساست‌های خود را بر آن استوار کردند هر چند که با شرایط اقتصادی کشور، تحریم‌ها و جابه‌جایی دولت‌ها این اقدام قطعا به نتایج مطلوب نخواهد رسید. اما در این بین بانک مسکن اعلام داشته، سیاست جدید تسهیلات دهی به فعالان بخش مسکن و ساختمان در چارچوب برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی نامگذاری شده است، از ابتدای در تمامی شعب بانک مسکن به اجرا درآمده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌ مناسبت آغاز سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، سال ۱۴۰۰ را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری کردند. بر این اساس، مدیر عامل بانک مسکن با تشریح بسته پشتیبانی از تولید مسکن در سال 1400، خبر داده و گفته است؛ 12 طبقه تسهیلات ساخت مسکن متناسب با نوع و شرایط سازنده و همچنین منطقه شهری محل ساخت و ساز، برای تامین مالی پروژه های خانه سازی در کشور در سال جدید در نظر گرفته شده است که امکان دریافت آنها از طریق شعب بانک مسکن در سراسر کشور وجود دارد. بانک مسکن در نظر دارد تا با همراهی در بخش مسکن با مردم و دولت در بخش مصالح ساختمانی نیز همراه خوبی برای پیشبرد اهداف باشد.
یش‌بینی روند قیمتی مسکن در کشور وابستگی بسیاری به متغیرهای کلان همچون رشد نقدینگی، نرخ تورم ورشد اقتصادی، کشور دارد. این مهم بر همه‌ی ارکان ساخت مسکن مثل مصالح ساختمانی و سازه‌های فولادی همچون تیرآهن و میلگرد اثرگذار بوده است. طی سال‌های اخیر مسکن از یک کالای مصرفی تبدیل به سرمایه‌ای امن و بی‌خطر برای سرمایه‌گذاران شده و قیمت مسکن و پیش‌بینی آن اهمیتی بیش از پیش پیدا کرده است.
مواجهه تولیدکنندگان با نرخ نهاده‌های ساختمانی 
محمد حمیدزاده، کارشناس حوزه اقتصاد و مسکن، ضمن اشاره به نهاده‌های مورد نیاز برای ساخت یک متر مربع واحد مسکونی، به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: به استناد آمار ارائه شده توسط مرکز آمار، کلیه مصالح ساختمانی به کار رفته در ساخت واحد مسکونی در بهار سال جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل دچار پدیدۀ افزایش قیمت بوده‌اند. این مهم به ویژه در سال مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها از تولید قطعا مسائل زیادی را برای مردم و انبوه سازان در بر خواهد داشت.
وابستگی بسیاری به متغیرهای کلان 
درحوزه مسکن به یکدیگر
وی معتقد است، به طور کلی پیش‌بینی روند قیمتی مسکن در کشور وابستگی بسیاری به متغیرهای کلان همچون رشد نقدینگی، نرخ تورم و رشد اقتصادی کشور دارد. این مهم بر همه‌ی ارکان ساخت مسکن مثل مصالح ساختمانی و سازه‌های فولادی هم‌چون تیرآهن و میلگرد اثرگذار بوده است. 
دادن شعار در مورد مسکن با داشتن دیدگاه در این بخش متفاوت است
حمیدزاده  به موضوع قیمت محصولات فولادی بسته به نوع اسکلت ساختمان تاثیر بسزایی بر بهای تمام شده مسکن دارد، پرداخت وافزود: به طور کلی میلگرد در اسکلت بتنی و تیرآهن در اسکلت فلزی مصرف دارد. اگر ساختمانی دارای اسکلت فلزی باشد هزینه فولاد آن به همان نسبت بیشتر خواهد بود اما بتن مصرف شدت در آن کمتر خواهد شد و سرعت ساخت وساز و وزن بنا کاهش خواهد یافت. 
مانع‌زدای‌ها و تاثیر نرخ نهاده‌های ساختمانی در قیمت تمام شده مسکن
این کارشناس اقتصادی، در پاسخ به این سوال که افزایش نهاده‌های ساختمانی تا چه میزان بر افزایش قیمت مسکن اثر گذار است، عنوان کرد:« با توجه به اینکه مسکن مجموعه‌ای از همه نهاده‌های مطرح شده است، در نتیجه میزان افزایش قیمت هر بخش با توجه به میزان به کار رفته آن تحت عنوان شاخصی با عنوان درصد ضریب اهمیت، باید مورد توجه قرار گیرد.
با توجه به این‌که قیمت نهاده‌های مسکن همچنان روند افزایشی دارد و بخش زیادی ازبی اعتمادی و ریسک در بازار برقرار است؛ کم و بیش شاهد ادامه وضعیت افزایشی نرخ ها در بازار مسکن باشیم. از نیمه آبان بازار مسکن تقریبا وارد دوره سکون و رکود شد و این وضعیت تا پایان سال ادامه یافت و تحت تاثیر ادامه شرایط اقتصادی کشور و نبود چشم انداز مثبت نسبت به رفع تحریم‌ها در کوتاه مدت و حل مناقشات برجامی، بعید به نظر می‌رسد حداقل تا پایان بهار ۱۴۰۰ و پس از انتخابات ریاست جمهوری، اتفاق جدید در بازار مسکن رخ دهد. البته باید توجه داشت؛ دادن شعار در مورد مسکن با داشتن دیدگاه در این بخش متفاوت است بنابراین امیدواریم شاهد اجرای برنامه ها و مصوبات واقعی در بخش مسکن باشیم. به این ترتیب به نظر می‌رسد بازار مسکن وارد دوره میان‌مدت بهبود وضعیت گردد و در این مسیر تلاش برای کاهش هزینه ساخت و ساز اقدامی بسیار موثر خواهد بود. به نظر می‌رسد توجیه سازندگان و مشاوران املاک در زمینه ارتباط افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی با افزایش قیمت مسکن تنها یک شوخی تلخ است. در حقیقت حضور تقاضاهای سرمایه‌ای و حجم عظیم سوداگران فعال در بازار مسکن زمینه‌ساز افزایش قیمت سرسام آور در بازار مسکن و متولیان مسکن در کشور باید هرچه سریعتر، چاره‌ای برای این آشفته بازار بیندیشند.
چشم به راه مانع‌زدایی‌ از نرخ نهاده‌های ساختمانی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه