میرتاج الدینی نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد»

مدام به دنبال خلق پول و فروش دارایی دولت بوده‌ایم

گروه اقتصاد - محمد آیتی -حدود پنج ماه از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد و حامیان دولت معتقدند اوضاع و احوال نابسامان کشور، میراث حسن روحانی و دولتمردانش است.
هرچند در هفته‌های گذشته چند اصولگرا که تعداد آن‌ها به انگشتان دو دست هم نمی‌رسد از تریبون مجلس انتقادهای تندی را به دولت سیزدهم روا داشتند، اما به نظر می‌رسد توده‌های جریان اصولگرایی همچنان بر این باورند که باید به دولت نوپا و جوان وقت داد تا بتواند برنامه‌های خود را پیش ببرد.اما منتقدان دولت سیزدهم این نظریه را برنمی‌تابند و می‌گویند هر ماه که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد بیش از دو درصد از زمان کاری آن‌ها سپری شده و باید قدر لحظه لحظه‌ها را دانست. اینکه حدود پنج ماه از زمان کاری دولت گذشته است، یعنی 10 درصد وقت سیدابراهیم رئیسی و همکارانش به پایان رسیده و اگر بنا به تغییر اوضاع بود لااقل باید 10 درصد شاهد بهبود شرایط می‌بودیم.حال، یکشنبه گذشته، سیدابراهیم رئیسی، رییس دولت سیزدهم، اولین بودجه دولت تحت مدیریت خود را تقدیم مجلس یازدهم کرد و باید دید در این شرایط بحرانی که در جنگ تمام عیار اقتصادی با آمریکا و هم‌پیمانانش قرار گرفته‌ایم، می‌توانیم از این پیچ‌های سخت و حساس به سلامت عبور کنیم یا نه؟دولت سیزدهم هم پس از مدتی دریافت که باید در جهت احیای برجام تلاش کند و نباید گرفتار شعار برخی که مرتب می‌گویند باید برجام را به سطل آشغال سپرد، بشود.
اما اینکه شاخص‌های اقتصادی به ما می‌گوید، وضع به نسبت چهار، پنج ماه گذشته بدتر شده و گویا این روند ادامه هم دارد، پس باید قاطعانه دولت را نقد کرد، مخالفان جدی در ارودگاه اصولگرایان دارد.یکی از افرادی که مخالف انتقاد تند و تیز علیه دولت سیزدهم در شروع کار می‌باشد، سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی است.
او به اقتصاد سرآمد گفت: در مورد مسائل اقتصادی کشور، شش ماهه و یک ساله نمی‌توان قضاوت کرد و زمان می‌برد تا تصمیمات جدی، اساسی و تحولی ایجاد شود، چون فقط استقرار دولت دو، سه ماه طول کشید. نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: دولت آقای رئیسی در عرض دو ماه به 9 استان کشور سر زده است در حالی که دولت‌های قبلی در شش ماه هم این‌قدر سفر نداشته‌اند. اکنون با این رویکرد، برخی مشکلات و گره‌های مردم در استان‌ها در حال باز شدن است؛ مثل آبرسانی به روستاهای استان خوزستان.
نماینده تبریز تصریح کرد: در مورد مشکلات کلان اقتصادی کشور، اقدامات خوبی در دست انجام است. تلاش‌هایی برای حذف کسری بودجه و کنترل نقدینگی در چند ماه گذشته صورت گرفته که این‌دست فعالیت‌ها، هم قابل ستایش است و هم به مرور زمان اثراتش دیده می‌شود.میرتاج‌الدینی با اشاره به اینکه اگر دولت بتواند رشد نقدینگی را پایین بیاورد، تورم هم کاهش می‌یابد، گفت: برای تنظیم بازار و تثبیت قیمت‌ها، برنامه‌هایی با خردجمعی در حال شکل‌گیری است که امیدوارم مردم به زودی برکات این زحمات را در زندگی شخصی خود هم احساس کنند.    
این چهره اصولگرای مجلس در پاسخ به اینکه چرا در این دهه‌ها روز به روز اوضاع اقتصادی کشور وخیم‌تر به اقتصاد سرآمد گفت: سوال شما نیاز به بحث اقتصادی و کنکاش ریشه‌ای دارد و همه مدعیان اقتصادی باید جمع شوند تا بشود به این سوال کلی جواب داد. اقتصاد ما از گذشته، بیماری‌های مزمن داشته و دارد. مثلاً اینکه نتوانستیم به منابع پایدار دست پیدا کنیم و مدام به دنبال خلق پول، اوراق اسناد مالی و فروش دارایی‌های دولت بوده‌ایم یک ضعف بزرگ در رویکرد دولت‌ها بوده که مرتب تکرار شده است. یعنی از این‌دست مشکلات که سال‌ها ادامه پیدا کرده و حل آن نیاز به جراحی داشته و صورت نگرفته، زیاد است. حل بحران‌های اقتصادی نیازمند کار جمعی و شجاعانه است که امید است با همت دولتمردان به مرور شاهد آن باشیم، زیرا که مردم از حرف و شعار خسته شده‌اند و می‌خواهند لااقل تا حدی رنگ آرامش را ببینند.
وی در پایان مصاحبه اش با اقتصاد سرآمد، خاطرنشان کرد: همیشه یک سوم بودجه ما با کسری مواجه است و به همین دلیل، مشکلات تورم را همیشه شاهد بودیم. دولت جدید می‌خواهد ساختار بودجه و رویکردها را عوض کند تا در 1401 کمتر گرفتار کسری بودجه شویم. اگر همین یک اتفاق به درستی بیفتد، بسیاری از چالش‌ها به مرور اصلاح می‌شود، پس اصلاح ساختار اقتصادی کشور را باید جدی گرفت و درک کرد که این کار بزرگ در چند روز و چند ماه شدنی نیست، بلکه گاهی چند سال زمان می‌برد، اما حرکت به این سمت خودش جای امیدواری دارد. همه مسئولان باید در عمل به مردم نشان دهند که تصمیمات خوب در حال گرفتن است و بروز اتفاقات مبارک، نزدیک است. وقتی مردم امیدوار باشند، بیش از پیش با دولت همکاری می‌کنند که این یعنی احیای سرمایه اجتماعی کشور.
مدام به دنبال خلق پول  و فروش دارایی  دولت بوده‌ایم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه