عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» : امکان اداره کشور با مفروضات وجود ندارد

اکثر تصمیمات در حوزه اقتصاد کارشناسی نیست

گروه اقتصاد - محمد آیتی - سال‌هاست که بحران در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در کشور بیدا می‌کند و بارها شاهد این بودیم که مسیری را با هزینه زیاد طی کردیم، اما بعدها مجبور شدیم برای ساختن راه، دوباره به عقب بازگردیم و با هزینه بیشتر، روند دیگری را در پیش بگیریم. از قوانین عجیب و غریب یک شبه که برای حوزه‌های مسکن، خودرو، ارز، بورس، کالاهای اساسی و... گرفته شده است و تاثیرات منفی آن بر سفره تک‌تک مردم نمایان شده می‌توان دریافت خیلی چیزها در این مملکت سر جای خودش نیست. موضوع غم‌انگیز دیگر که کمتر از بحران یادشده نیست، عدم‌پذیرش مشکل و معضل و یا عادی جلوه‌دادن امور توسط مسئولان می‌باشد که خشم بسیاری از مردم را مخصوصاً در این یک دهه در پی داشته است. 
اینکه برخی مسئولان یا عوامل آن‌ها در حوزه رسانه تا چه زمانی بنا دارند این روند فضایی و رویایی را نشان دهند، موضوعی می‌باشد که جوابش همچنان بر عموم مردم پوشیده است.
سال‌هاست که حال اقتصاد خوب نیست و برخی بنگاه‌های اقتصادی، نفس‌شان به شماره افتاده است. اگر عوامل تصمیم‌گیر در کشور همین امروز به فکر چاره نباشند، خواهیم دید چقدر فردا برای جبران دیر است. 
در همین خصوص، حسن لطفی نماینده رزن در مجلس یازدهم به اقتصاد سرآمد گفت: یکی از عمده مشکلاتی که در کشور ما سال‌ها خودش را نمایان کرده، نبود اطلاعات آماری دقیق است.
وی افزود: امروز در دستگاه‌های مختلف، آمارهای مبتنی بر واقعیت وجود ندارد و متاسفانه سیستم اداری کشور با مفروضات مدیران اداره می‌شود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: وقتی پایگاه اطلاعاتی در کشور نیست، چطور می‌خواهیم برای حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد، برنامه‌ریزی کنیم؟ به طور مثال، اگر ما بخواهیم برای بخش پوشاک روی به تصمیم‌گیری و اجرای برخی قوانین بیاوریم، زمانی که حتی جمعیت دقیق کل کشور را نمی‌دانیم، این امر شدنی نیست. بر فرض که بدانیم جمعیت دقیق ایران چقدر است، حتماً باید اطلاعات داشته باشیم که نیاز داخل چقدر است، چند تولیدکننده در کشور داریم، میزان واردات چقدر است و... در چنین شرایطی است که هم می‌توانیم تولید داخل را حمایت کنیم و هم در حد معقول و نیاز مردم، واردات پوشاک داشته باشیم.
لطفی اظهار داشت: آقای علی لاریجانی، رییس سابق مجلس در یک جمعی به ما می‌گفت وقتی حرف می‌زنید یک نیمچه عقلی هم برای مخاطب خود عاقل شوید. وقتی برخی مدیران بدون توجه به واقعیت‌های جامعه روی به آمارسازی می‌آورند، نه تنها اوضاع بهتر نمی‌شود که موج بی‌اعتمادی کشور را فرا می‌گیرد.
وقتی آمار و ارقام واقعی باشند، تصمیم‌گیری در این شرایط می‌تواند، کمک به اقتصاد باشد
وی با اشاره به اینکه نجات اقتصاد در گرو جمع‌آوری اطلاعات به روز است، گفت: وقتی آمار و ارقام واقعی باشند، نگاه به پدیده‌ها هم واقعی و تصمیم‌گیری در این شرایط می‌تواند، کمک به اقتصاد باشد. مدیران نباید به دنبال رزومه‌سازی کاذب باشند، چون مردم استباط درستی از وضع کنونی دارند.
نماینده رزن یادآور شد: ساختار اقتصادی کشور با مشکلات زیادی روبرو است. به طور مثال، در بودجه سالیانه، برای وزارت جهادکشاورزی پنج ردیف تعریف شده است، حال من نماینده وقتی می‌خواهم برای حوزه انتخابیه خودم اعتبار بگیرم باید یا در سازمان برنامه و بودجه و یا در وزارت جهادکشارزی منت مدیران را بکشم. آیا با این سیستم می‌توان معیشت مردم و اقتصاد کشور را در ریل درست قرار داد؟
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: مدیران باید هرچه زودتر اصلاح ساختار اقتصادی کشور و رسیدن به اطلاعات جامع و کامل را در دستور کار خود بگذارند، چون وضع کنونی که حاصل دهه‌ها سهل‌انگاری است به این زودی‌ها قابل حل نیست و باید از یک نقطه شروع کرد تا مردم حس کنند، روند امیدوارکننده است.
وی با اشاره به اعتراضات مختلفی که گاهی در جای جای کشور شاهد آن هستیم، گفت: به طور مثال در همین اعتراضات اخیر اصفهان که کشاورزان به کم‌آبی و مردم به خشکی زاینده‌رود اعتراض کردند، اگر در گذشته به این فکر می‌شد که آب بالادست در حال خشک‌شدن است و در 10 یا 20 سال دیگر هم در پایین‌دست به مشکل می‌خوریم و تصمیمات عادلانه‌ای مدنظر گرفته می‌شد، هیچ‌وقت شاهد این‌گونه اعتراضات مدنی نبودیم.
لطفی در پایان خاطرنشان کرد: اکثر تصمیماتی که در کشور مخصوصاً در حوزه اقتصاد گرفته می‌شود، کارشناسی نیست و گاهاً با فشارهای سیاسی هم توام می‌شود. به هر حال امیدوارم خیلی زود مدیران کشور به خود بیایند و فارغ از نگا‌ه‌های سیاسی، سر و شکلی منطقی به حوزه‌های تصمیم‌گیری بدهند، چون زمان در این ایام واقعاً حکم طلا را دارد.
 اکثر تصمیمات در حوزه اقتصاد کارشناسی نیست
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه