شعار سال بر اقتصاد هوشمند صنعت ایران اثرگذار بوده است؟

سهم واقعی ایران از اقتصاد دیجیتالی جهان

گروه مانع زدایی از تولید - از چند سال گذشته اقتصاد دیجیتال بر دنیای مشاغل و زندگی حرفه‌ای ما به‌شدت تاثیر گذاشته است. طبق نتایج یک تحقیق، سرعت تغییرات ۱۰ برابر و شدت آن ۳۰۰۰ برابر اولین انقلاب صنعتی است. از چند سال گذشته اقتصاد دیجیتال بر دنیای مشاغل و زندگی حرفه‌ای ما به‌شدت تاثیر گذاشته است. بر اساس مطالعات انجام‌شده در سال‌های گذشته، پیش بینی می‌شد که تا سال ۲۰۲۵ حدود ۲۴ درصد از سهم اقتصاد جهان مربوط به اقتصاد دیجیتال شود، اما گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که با همه گیری ویروس کرونا، رشد اقتصاد دیجیتال در جهان بیشتر از پیش بینی‌های گذشته افزایش‌یافته و پیش بینی‌های قبلی زودتر محقق شده است. اما این نوع از اقتصاد در سال حمایت از تولید، مانع‌زدایی و پشتیبانی‌ها بر صنایع ایران اثرگذار بوده است یا نه سوالی است که پاسخ آن چندان آسان به نظر نمی‌رسد. به گزارش اقتصادسرآمد، در دنیایی که لحظه به لحظه در حال تغییراست کوچک‌ترین تحرکات آن با مقیاس دیجیتال مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و رهبر انقلاب نیز آن را سال زدودن موانع از صنعت و تولید نام‌گذاری کردند. باید تلاش کرد تا فاصله کشور از نسل سوم و چهارم انقلاب صنعتی را کاهش داد و به این باور رسید که هوشمندسازی یک فرصت طلایی هم برای بخش خصوصی و هم بخش دولتی است و می توان با تلاش در جهت استقرار اقتصاد هوشمند در کشور، سکویی مستحکم و غیرقابل تخریب در راستای دستیابی به اهداف شعار سال با عنوان تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها ایجاد کرد. امسال مجمع اقتصادی بروکسل با موضوع تاثیر فناوری‌های دیجیتال و اتوماسیون مشاغل بر بهره وری اقتصادی و زندگی شهروندان برگزار شد. مجمع اقتصادی بروکسل رویداد اقتصادی کمیسیون اروپا است که هر سال با حضور سیاستمداران اروپایی و بین‌المللی، اساتید علم اقتصاد، نمایندگان جامعه مدنی و رهبران کسب و کار برای بحث پیرامون موضوعات اقتصادی و به چالش کشیدن دیدگاه های روز و به اشتراک گذاشتن دیدگاه‌های جدید اقتصادی برگزار می‌شود. آنچه امید به اصلاح انجام کار در زمینه بهبود محیط کسب و کار را در کشور زنده نگه می دارد ایجاد سامانه های چهارگانه در وزارت امور اقتصادی و دارایی و امید به اصلاح و تکمیل آن ها با توجه به برنامه راهبردی ارائه شده تحت عنوان اقتصاد هوشمند در سال های اخیر است که نشان می دهد سیاست گذاران اقتصادی آینده توسعه و پیشران های آن را درک کرده و به دنبال پیاده سازی آن هستند.
تاثیر اقتصاد هوشمند بر صنعت 
در سال پشتیبانی از تولید 
جعفر زمانی کارشناس گرایشات اقتصادی در گفت و گو با اقتصادسرآمد در ارتباط با تاثیر اقتصاد دیجیتال بر صنعت در سال مانع‌زدایی‌ها به خبرنگارما گفت: یکی از پرسش‌هایی که به دنبال دیجیتالی شدن و اتوماسیون مشاغل مطرح می‌شود این است، آیا دستمزدها ثابت خواهد می‌ماند؟.وی با بیان این مطلب که زمانی‌که بدانید یک فناوری جدید چطور شکل گرفته است،‌ آن گاه می‌فهمید آيا به نفع مردم عادی است یا به نفع کسانی است که بالای نردبان اجتماعی قرار دارند، به اقتصاد سرآمد، افزود: موضوع کاهش یا افزایش دستمزدها در بازار مشاغل دیجیتال به‌ویژه برای شرکت‌هایی بزرگ دانش بنیان مطرح می‌شود که اساس کارشان اپلیکیشن‌های رایگان است. 
آمارهای اقتصاد دیجیتال در ایران متناقض
 به نظر می‌آیند
وی در ادامه با اشاره به این که آمارهای مربوط به اقتصاد دیجیتال در ایران کمی متناقض به نظر می‌آیند اما افزایش نفوذ تکنولوژی‌های نوین در میان ایرانیان در دهه 90 خورشیدی قابل لمس است، گفت: سهم اقتصاد دیجیتال در GDP ایران از ۲/۶ درصد در سال ۹۲ به ۶/۸۷ درصد در سال ۹۹ افزایش یافته است. با آن‌که متوسط رشد در این بخش از متوسط رشد در سایر بخش‌های اقتصاد ایران بیشتر بوده، اما هنوز فاصله زیادی تا میانگین ارزش آن در اقتصاد جهان دارد. پیش بینی کارشناسان این است که سهم اقتصاد دیجیتال از GDP تا پایان امسال به ۷/۴۵ درصد برسد.
ظرفیت‌های تولیدی در داخل تضعیف شده‌اند
زمانی معتقد است؛ بیشتر سال‌های دهه ۹۰ برای اقتصاد ایران همراه با تحریم، رکود و رشد منفی بوده. ظرفیت‌های تولیدی در داخل تضعیف شده اند، نرخ‌های تورم سالیانه عددهای بالایی را به ثبت می‌رسانند، ارزش پول ملی در چندین مقطع، سقوطی آزاد را تجربه کرده است. با این حال آمارها و واقعیت‌های قابل مشاهده، راوی رشد اقتصاد دیجیتال در داخل هستند.این کارشناس اقتصاد معتقد است؛ با وجود رشد سهم اقتصاد دیجیتال از GDP، رشد تولید ناخالص داخلی نیز درسال‌های زیادی منفی بوده. رشد اقتصادی منفی در بالا رفتن نسبت اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد موثر بوده است. پیش‌بینی‌های انجام شده توسط سازمان برنامه و بودجه و همچنین صندوق بین‌المللی پول برای سال ۱۴۰۰ نشان می‌‌دهند با فرض رشد اقتصاد در سال جاری، حجم GDP در پایان سال ۱۴۰۰ به نزدیکی میزان آن در پایان سال ۹۰ یعنی ۶۳۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد.زمانی با بیان این که هر چند کاهش نداشتن میزان مطلق ارزش اقتصاد دیجیتال در شرایط رکودِ تورمی اقتصاد ایران نکته قابل اعتنایی است،به خبرنگار اقتصاد سرآمد می گوید: معتقد است سنجش و اندازه‌گیری اقتصاد دیجیتال به علت تنوع و گستردگی حوزه‌های فعالیت و ماهیت خدمات دیجیتال، کار ساده‌ای نیست و برای اندازه‌گیری میزان اقتصاد دیجیتال و سهم آن در اقتصادهای ملی در سطح بین‌المللی یک روش جامع و استاندارد وجود ندارد، چرا که مفهوم اقتصاد دیجیتال مدام در حال تکامل و تغییر است.باید به این مهم توجه داشت که برای ارتقای سهم اقتصاد دیجیتال لزوماً توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و توسعه فناوری‌های تحول آفرین نتیجه بخش نخواهد بود. در حال حاضر طبق گزارش‌های بین‌المللی وضعیت کشور در زیرشاخص‌های ارتباطی مانند زیرشاخص دسترسی در وضعیت مناسب‌تری نسبت به متوسط منطقه و جهان قرار دارد اما بهبود این جایگاه نیاز به توانمندسازی افراد، توسعه و تسهیل کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات، توسعه اینترنت، بازنگری در قوانین مربوط به حوزه اقتصاد دیجیتال، گسترش همکاری‌ها و تعاملات بین‌المللی در سایه همکاری و تعامل سازنده میان همه بخش‌ها و نهادهای مرتبط با اقتصاد دیجیتال در کشور دارد.
سهم واقعی ایران از اقتصاد دیجیتالی جهان
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه