مسکن، بازیچه سودجویی و نقدینگی‌های سرگردان« اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

افتتاح‌های نمایشی بلای جان مسکن دولتی

گروه راه و ساختمان -زهرا عسکری- قیمت‌ها در بازار مسکن آنچنان بالارفته که کمتر کسی توان پرداخت اجاره‌ و یا رهن آپارتمان‌های متوسط متراژ را دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ یک زوج درخواست خانه‌ اجاره‌ای کرده و به دلیل نداشتن پول پیش متراژ را 12 متر تعیین کرده‌اند، این خانواده قادرند یک تا یک میلیون و 900 هزار تومان اجاره ماهانه پرداخت کنند. نگاهی به سایت‌ها و پلتفرم‌های فعال در حوزه مسکن نشان می‌دهد در ماه‌های اخیر بر تعداد درخواست برای اجاره آپارتمان‌ها و سوئیت‌های کوچک نسبت به سال‌های قبل افزوده شده است. 
به گزارش اقتصادسرآمد، کارشناسان معتقدند، اجاره مسکن حتی در شهرستان‌های اطراف تهران در نبود نظارت و ابزار برخورد کافی، نسبت به سال گذشته ۶۰ الی ۷۰ درصد افزایش داشته است. بررسی‌ها نشان از افزایش عجیب و غریب اجاره‌های مسکن در استان تهران دارد، افزایش قیمت‌هایی که همه را ناراضی کرده و در نهایت هیچکس نمی‌داند، مقصر این افزایش قیمت‌ها چه کسی است.یک حساب و کتاب ساده نشان می‌دهد، که اجاره‌بها در اطراف تهران به طور قابل توجهی افزایش داشته است و این افزایش اجاره‌بها شرایط را برای بسیاری از مردم سخت‌تر از گذشته کرده است. نرخ کرایه‌ها در حال رکورد شکنی است و هرکس هر قیمتی دلش بخواهد می‌گوید و کسی هم به مصوبه افزایش ۲۵ درصدی دولت اعتنایی ندارد. در واقع این ۲۵ درصد در میان نبود نظارت‌ها سقف نیست، بلکه کف ۲۵ درصدی است، چرا که مستأجران تا تقاضای تخفیف می‌کنند، موجران به این نرح ۲۵ درصدی اشاره کرده و می‌گویند، خود دولت ۲۵ درصد افزایش را مجاز و منطقی دانسته و بعد بهانه‌ای جور کرده و با آن کرایه ملک خود را بیشتر گران می‌کنند.
کاهش نرخ اجاره‌بها شاید وقتی دیگر
احمد ابوطالبی، کارشناس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران در گفت و گو با اقتصادسرآمد، با بیان این‌که نسبت به سال گذشته شاهد افزایش ۶۰ الی ۷۰ درصدی اجاره بهار درپایتخت  و شهرستان‌های آن هستیم، به خبرنگار ما می‌گوید: بازار مسکن ایران سالانه به تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار آپارتمان برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا نیاز دارد تا از حاشیه نشینی بیشتر کاسته و کاهش اجاره‌بها را باعث شود. 
افتتاح‌های نمایشی بلای جان مسکن دولتی
وی ادامه داد: اما متأسفانه دولت یازدهم و دوازدهم طی هشت سال گذشته ۵۰۰ هزار واحد وارد بازار کرده است و مابقی افتتاح‌هایی که بیشتر به صورت نمایشی انجام می‌شد، مربوط به مسکن مهر دولت‌های گذشته بود و این کاهش به شدت در قیمت بازار مؤثر بوده است.
موضوع مسکن باید ریشه‌ای حل شود، از جمله مواردی بود که ابوطالبی به آن پرداخت و به اقتصاد سرآمد گفت: باید از انبوه‌سازان حمایت شود، تسهیلات ارزان قیمت و پرداخت تسهیلات مناسب و کافی برای بافت‌های فرسوده می‌تواند، در این راستا مؤثر باشد، اما در سال‌های گذشته شاهد بودیم، که کسی دغدغه مسکن ندارد.
مسکن بازیچه سودجویی و نقدینگی‌های سرگردان
وی افزود: به نظر می‌رسد، مسکن به‌عنوان یکی از نیازهای اساسی خانوار در فرآیندهای سفته‌بازی و دلالی افتاده و آرامش خاطر مردم، بازیچه سودجویی‌ها و نقدینگی‌های بی‌حساب‌وکتاب شده است، باید منتظر ماند و دید، دولت سیزدهم چه اقدام عملی در جهت کنترل و کاهش قیمت مسکن انجام خواهد داد.
این کارشناس مسکن به اقتصاد سرآمد گفت: متأسفانه توان اجاره نشینی کاهش یافته و مستأجران نمی‌توانند، نرخ‌های تعیین شده توسط موجران را بپردازند و به همین دلیل یا از متراژ خانه کرایه‌ای کم می‌کنند و یا به محله‌های ارزان قیمت‌تر می‌روند. 
چرا کوچ از بازار مسکن کوچ نمی‌کند
او می‌گوید: به دلیل بالا بودن نرخ‌های اجاره در بسیاری از مناطق شمالی نشین تهران مردم مجبور شده اند به مناطق جنوبی تهران بیایند و همین باعث شده که مالکان هم سوء استفاده کنند و اقدام به افزایش نرخ‌های اجاره کنند.
آنچه بیش از هر چیزی در روز‌های اخیر در بازار مسکن رونق گرفته، آه و افسوس‌هایی است که بعد از شنیدن قیمت‌ها بر جان مشتریانی می‌افتد که سرمایه آنها محدود و انتخاب‌های آنها محدودتر است. بانک مرکزی در تازه‌ترین آمار خود در این مورد از افزایش 30 درصدی معاملات در همین ماه صحبت می‌کند. افزایش قیمتی که به تبع بازار اجاره را نیز به‌دنبال خود خواهد کشاند. با اینکه آمار رسمی می‌گوید اجاره‌بها در تهران طی یک سال اخیر ۳۲ درصد بالا رفته، گزارش‌های میدانی از رشد ۵۰ تا ۷۰ درصد در مناطق پرتقاضا خبر می‌دهد. در مناطق چهار و پنج که معمولا بیشترین تعداد معاملات خرید و فروش را به خود اختصاص می‌دهند، نرخ اجاره بعضا تا ۷۰ درصد و حتی بیشتر رشد کرده است. برخی مستاجران در غرب تهران می‌گویند که اجاره‌بها نسبت به تیرماه سال گذشته دو برابر شده است. در شرق تهران نیز مثل تهرانپارس و نارمک شاهد جهش نرخ اجاره هستیم. مشاهده آگهی‌های ملکی هم از افزایش قابل توجه قیمت‌های اجاره نسبت به تیرماه پارسال حکایت دارد. متغیرهایی هم‌چون تورم، رشد قیمت مسکن و نرخ سود بانکی بر بازار اجاره تاثیر می‌گذارد. از طرف دیگر قیمت مسکن از اواخر سال ۱۳۹۶ تاکنون ۴۶۵ درصد رشد کرده و این در حالی است که طبق آمار بانک مرکزی، نرخ رشد اجاره در همین بازه زمانی حدود ۹۰ درصد بوده است. تجربه نشان می‌دهد که نرخ رشد اجاره به تدریج خود را با قیمت مسکن بالانس می‌کند.
 افتتاح‌های نمایشی بلای جان مسکن دولتی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه