از عدم محدودیت جنسیتی تا مهاجرت فارغ‌التحصیلان رشته های دریایی در گفت و گو با معاون آموزشی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر

۴۰ درصد از دانشجویان مهندسی دریا جذب شده اند

گروه اقتصاد دریا - متاسفانه تعداد فارغ‌التحصیلان مهاجرت کرده از دانشگاه‌های معتبر ما، نظیر امیرکبیر و شریف در رشته معماری کِشتی زیاد و حدود ۵۰ درصد است اما خوشبختانه مهاجرت دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاه خرمشهر بسیار پایین و کمتر از ۱۰ درصد است.
به گزارش اقتصاد سرآمد، «کمال غانمی» معاون آموزشی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، درباره خروجی‌های رشته مهندسی معماری کشتی و سرنوست دانشجویانی که در این رشته فارغ التحصیل می‌شوند، به ایلنا خاطر نشان کرد: ما از سال ۱۳۸۷ رشته مهندسی کشتی (مقطع کارشناسی) را در دانشگاه خود داشتیم. بعدها این رشته در سال ۹۴ به رشته مهندسی دریا تغییر نام پیدا کرد. به این دلیل که مهندسی دریا یک نام عام‌تر است و حتی می‌تواند گرایش‌های مختلف کشتی‌سازی را پوشش دهد.
وی در ادامه تاکید کرد: پذیرش دانشجو در رشته مهندسی دریا نیز تا به امروز توسط دانشگاه ما همچنان ادامه داشته و در این رشته دانشجو می‌پذیریم به طور میانگین ما سالانه بین ۴۰ تا ۴۵ دانشجو کارشناسی در رشته مهندسی دریا جذب می‌کنیم.
غانمی افزود: یک رشته دیگر هم تحت عنوان مهندسی کشتی- موتور داشتیم که این رشته هم در سال ۹۴ به رشته مهندسی ماشین آلات دریایی تغییر نام پیدا کرد. رشته ماشین آلات دریایی یک اسم عام بوده تا بتواند تمام اجزایی مربوط به کشتی را شامل شود.
معاون آموزشی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر درباره استقبال دانشجویان از این رشته بیان کرد: آمار پذیرش دانشجو در این رشته بسیار خوب است؛ دانشکده مهندسی دریا، رشته‌های مهندسی دریا و مهندسی ماشین آلات از جمله رشته‌هایی هستند که می‌توان گفت هرساله به طور کامل دانشجو می‌پذیرند و میزان ریزش دانشجو در این رشته‌ها خیلی کم است.
وی در پاسخ به این سوال که فارغ التحصیلان این رشته در نهایت در کجا به کار گرفته می‌شوند؟ گفت: عمده این دانشجویان و فارغ التحصیلان وارد سازمان بنادر و دریانوردی می‌شوند. همچنین شرکت‌های کشتی‌سازی که در استان فعال هستند این دانشجویان را جذب می‌کنند و آن‌ها را به عنوان بازرس فنی یا مسئول خرید تجهیزات فنی کشتی استخدام می‌کنند.
غانمی توضیح داد: فارغ التحصیلان مهندسی دریا در شناورهای که در حال حاضر هستند و نیاز دارند به طور مرتب بازبینی شوند، به کارگیری خواهند شد. در شرکت‌های کشتی‌سازی یا سازمان‌های وابسته دریا نوردی نیز می‌توانند به عنوان بازرس‌های ویژه یا بازرس فنی شناورهایی که ساخته شدند و در حال کار هستند، استخدام شوند.
معاون آموزشی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر ادامه داد: به غیر از سازمان بنادر و شرکت‌های خصوص که عنوان کردم صنایع نفت و گاز هم به این رشته‌ها نیاز دارند، به عنوان مثال در سکوهای نفتی به عنوان ناظر عملیات و بخش‌های مختلف دیگر، این افراد به کار گرفته می‌شوند. این نوع سازمان‌ها و شرکت‌ها در استان ما هستند و فارغ التحصیلانی داشته‌ایم که جذب این سازمان‌ها و صنایع شدند.چقدر از فارغ التحصیلان این رشته به صورت مرتبط شغل پیدا می‌کنند؟ گفت: حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد از فارغ التحصیلان ما جذب شده‌اند اما مابقی دانشجویان نیز وارد فیلدهای دیگر شدند و یا ادامه تحصیل دادند که آماری از آن‌ها نداریم.
وی تاکید کرد: به طور کلی طبق آماری که دانشکده مهندسی به ما داده‌اند نشان می‌دهد بین ۳۵ تا ۴۰ درصد از دانشجویان رشته مهندسی کشتی یا همان مهندسی دریا در همین سازمان‌ها و یا شرکت‌های وابسته به سازمان بنادر که عنوان شد، جذب شدند و اکنون مشغول به کار هستند.
غانمی درباره تحصیل دانشجویان دختر در رشته مهندسی دریا گفت: الان محدودیت جنسیتی در این رشته نداریم و این خود داوطلبان هستند که رشته مورد نظرشان را انتخاب می‌کنند ولی حضور داوطلب دختر نسبت به سایر رشته‌ها در این رشته درصد کمتری دارد. به طور کلی میزان داوطلبان خانم در رشته‌های مهندسی ما، کمتر است.
وی در پاسخ به این سوال که ایران چقدر در حوزه علوم و فنون دریایی همگام با دنیا است؟ گفت: سطح علمی طبق رنکینگ Academic ranking of world universities از ایران دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حوزه مهندسی دریا جایگاه ۴۴ قرار دارد که در قیاس با جایگاه کلی (سایر رشته‌ها) از رتبه قابل قبولی در سطح جهانی برخوردار است. حتی بالاتر از MIT که در جایگاه ۴۸ و دانشگاه کالیفرنیا که در جایگاه ۴۷ هستند، قرار داریم.
غانمی در ادامه با اشاره به اینکه از میان دانشجویان فارغ التحصیل در این رشته چه میزان مهاجرت می‌کنند؟ گفت: متاسفانه تعداد فارغ‌التحصیلان مهاجرت کرده از دانشگاه‌های معتبر ما، نظیر امیرکبیر و شریف در این رشته زیاد و حدود ۵۰ درصد است اما خوشبختانه مهاجرت دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاه خرمشهر بسیار پایین و کمتر از ۱۰ درصد است که شاید به علت نزدیکی در مناطق دریایی و آشنایی با صنعت و اشتغال پس از فارغ‌التحصیلی باشد.معاون آموزشی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر گفت: البته مسلما سایر عوامل نیز تاثیرگذار هستند. شرکت‌های کشتیرانی ما نیز قبل از تحریم‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بودند به عنوان نمونه شرکت ملی نفتکش ایران همیشه جز پنج شرکت کشتیرانی معتبر دنیا قرار می‌گرفت همچنین کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز همیشه در بین ۱۰ شرکت کشتیرانی معتبر بوده طبق آمارهای رسمی و معتبر سازمان جهانی دریانوردی، این موضوع قابل استناد است.
وی در پاسخ به این سوال که از سوی دولت و نهادهای مربوط چقدر برای تربیت نیرو به دانشگاه شما اعلام نیاز می‌شود؟ گفت: از سوی دولت اعلام نیازی برای ما نمی‌آید اما برخی شرکت‌ها اعلام نیاز می‌کنند. مثلا سالانه از سوی شرکت‌های خصوصی که امکان استخدام دارند برای ما نامه‌هایی می‌آید که به عنوان مثال، 10 نفر نیرو در زمینه مهندسی دریا نیاز دارند.
معاون آموزشی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در پایان تاکید کرد: در میان همه رشته‌هایی که ما داریم این رشته مهندسی دریاست که نامه‌های کتبی برایش می‌آید اما از طرف شرکت دولتی نبوده و اغلب خصوصی هستند.
۴۰ درصد از دانشجویان مهندسی دریا جذب شده اند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه