ارزیابی « اقتصاد سرآمد» از وضعیت نفت ایران در شرایط تحریمی

تکانه بر پیکره نفت؛ امکان تحقق هدف نفتی در بودجه نیست

گروه نفت و انرژی -فاطمه عباسی راد-  در صورت به ثم رسیدن مذاکرات برجام و توافق بین ایران و غرب و حذف بخشی از تحریم‌ها؛ گمان رسیدن درآمدهای نفتی به پیش از تحریم‌ها بازهم بسیار خوشبینانه است. دولت سیزدهم می‌گوید درآمدهای نفتی سال آینده را با فرض ادامه‌داربودن تحریم‌ها پیش بینی کرده است. پیش بینی صادرات ۱.۲ میلیون بشکه نفت در روز که با تخمین هایی که از میزان صادرات امسال زده می شود؛ فاصله زیادی دارد. با این حال تیم رییسی معتقد است می توانند حتی با وجود تحریم‌ها این میزان نفت را به فروش برسانند. چهارشنبه پیش رو دور هشتم مذاکرات آغاز می شود و به گفته انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌‌‌‌‌‌‌‌کننده کمیسیون مشترک برجام، در این جلسه مسیر پیش‌‌‌‌‌‌‌‌رو مشخص خواهد شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، به فرض باقی بودن تحریم‌ها انچه در انتظاربازار نفت است تغییر ناگهانی نیست. هرچند انتظارها این است که با برداشته شدن تحریم ها پول‌های نفتی به کشور سرازیر می شود ولی تحلیل‌های واقع بینانه از بازار بر تغییر ناگهانی و جهش دلالت ندارد. در این بین اما چاه های نفت روز به روز بر عمرشان افزوده شده و در سال هایی که نیاز داشتند با سرمایه گذاری هایی، افزایش بازدهی را تجربه کنند؛ در تنگنای تحریم و سرمایه گذاری قرار گرفتند و تولیدشان پاسخگوی انتظارات نیست. 
برخی دست اندرکاران حوزه نفت از توقف بازسازی چاه‌های نفت با شروع تحریم‌ها می‌گویند. در صورتی که گفته این فعالان صحیح باشد؛ توان چاه‌ها کاهش یافته و دیگر بازدهی گذشته را نخواهد داشت. پیش از این اما بیژن زنگنه وزیر سابق نفت در تاریخ ۱۴ تیرماه سال جاری اعلام کرده بود که به محض برداشته شدن تحریم ها به میزان صادرات قبل باز می گردیم. او گفته بود ایران تصمیم دارد پس از برداشته شدن تحریم‌ها، با تولیدی دست کم به میزان قبل از تحریم، به بازار نفت بازگردد و سهم خود را در بازار پس بگیرد.
عباس حسینی کارشناس صنعت نفت در گفت و گو با اقتصادسرآمد،ضمن ارزیابی وضعیت نفت ایران در شرایط تحریمی که کشور با آن مواجه است، به خبرنگارماگفت: برخی دست اندرکاران حوزه نفت از توقف بازسازی چاه های نفت با شروع تحریم‌ها می گویند. در صورتی که گفته این فعالان صحیح باشد؛ توان چاه ها کاهش یافته و دیگر بازدهی گذشته را نخواهد داشت.
امکان تحقق هدف  نفتی دولت در بودجه وجود ندارد
وی با اشاره به این مهم که، در بودجه ۱۴۰۱ صادرات ۱.۲ میلیون بشکه صادرات نفت پیش بینی شده است، ابراز داشت: هرچند دولت اعلام کرده این عدد با لحاظ تحریم در نظر گرفته شده است اما بنا به دلایلی امکان تحقق این هدف وجود ندارد.
وضعیت نفت ایران تکانه‌هرچند کوچک را احساس خواهد کرد
حسینی با تاکید بر این نکته که قطعا با حذف تحریم‌ها وضعیت نفت ایران تکانه‌هرچند کوچک را احساس خواهد کرد، گفت: با توجه به این‌که چاه ها اکثرا در نیمه دو عمر خود هستند و در ۲ سال اخیر که دچار تحریم شدیم افت تولید پیدا کرده اند؛ اگر همین امروز تحریم ها به طور کامل برداشته شود ما نمی توانیم مانند قبل از تحریم ۲.۵ میلیون بشکه نفت و میعانات بفروشیم.
وی به اقتصاد سرآمد یادآور شد: براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت نفت، از وضعیت حفاری چاه در کشور در چهار ماه نخست امسال، ۴۱ حلقه چاه نفت و گاز و نزدیک به ۵۱ هزار متر حفاری در مناطق نفت‌خیز خشکی و دریایی کشور حفر و تکمیل  شد.
کاهش تولید اجباری نفت در جهان
حسینی درباره کاهش تولید اجباری نفت در جهان و آسیب به چاه‌ها اظهار داشت: موضوع تحریم و بستن چاه‌ها موجب می‌شود، برخی از تأسیسات از مدار خارج شده و بخش مهمی از چاه‌ها بسته شوند، کاهش تولید، بستن چاه‌ها و تأسیسات فرآورشی نفت و گاز در درازمدت پیامدهای فنی و آسیب‌های خاص خود را برای میادین تولیدی دارد.
او تاکید کرد: باید تمهیداتی در نظر گرفت که تأسیسات و چاه‌ها برای از سرگیری تولید در کوتاه‌مدت برنامه‌ریزی شوند و در عین حال به تناوب در مدار عملیات تولید قرار گیرند. موضوع تزریق گاز، حفاری بین‌چاهی، بازسازی و ایمن‌سازی تاسیسات و خطوط لوله از جمله مهمترین فعالیت‌های این دوران است.
براساس این گزارش اقتصاد سرآمد، با این تفاسیر و به منظور غلبه بر آسیب‌ها در حوزه چاه‌های نفتی  و به خصوص در شرایطی که مدت توقف تولید را نمی‌توان پیش‌بینی کرد، شرکت‌های تولیدکننده یک طرح جامع و هماهنگ با در نظر گرفتن تمام عوامل اجرایی و عملیاتی داشته باشند. مهمترین کار، نگهداشت توان تولید با برنامه‌ریزی و اقدام همزمان در بخش چاه‌ها، تاسیسات سطح‌الارضی، و خطوط لوله است.
پیش از تحریم ها ظرفیت تولید سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز بود. برای رسیدن مجدد به این ظرفیت یک سال زمان مشروط بر افزایش سرمایه گذاری نیاز است. در حال حاضر با توجه به رشد مصرف بنزین یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز مصرف داخلی داریم. بنابراین در صورتی که میزان تولید به سه میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز برسد حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه ظرفیت صادراتی ایجاد می شود.
 تکانه بر پیکره نفت؛ امکان تحقق هدف نفتی در بودجه نیست
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه