در جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم اما تدوین قوانین کشور برای شرایط عادی است « اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

صنایع غذایی در دو راهی رقابت‌ و پشتیبانی

گروه مانع زدایی از تولید - در حالی که بسیاری از صنایع در حال حاضر در رکود نسبی به سر می‌برند، یکی از بخش‌هایی که امروز می‌توانیم به آن توجه ویژه داشته و برای تحقق فرمایشات رهبری از آن بیشترین استفاده را داشته باشیم، صنایع غذایی در ایران است، صنایعی که سهم بالایی از گردش اقتصادی و تولید ناخالص ملی کشورمان را به خود اختصاص داده‌اند. این صنعت مهم و پیشرو نقش بسیار تعیین کننده‌ای در توسعه اقتصادی کشور بویژه در شرایط حساس و استراتژیک فعلی ایران ایفا می‌کند. به این دلیل که توجه به این بخش از اقتصاد کشور علاوه بر تامین نیازهای داخلی و امنیت غذایی فرصتی برای ارزآوری با صادرات خواهد شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، براساس آمارهای موجود بیش از ۱۰ درصد از ارزش افزوده بخش صنعت کشور از تولیدات صنعت غذایی تامین می‌شود و در سال 97 صادرات محصولات تبدیلی کشاورزی و مواد غذایی ایران به 5/5 میلیارد دلار رسید که با وجود تحریم های شدید علیه ایران این رقم قابل توجه است. با توجه به کاهش آهنگ رشد جمعیت و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان داخلی ادامه رشد و توسعه‌ این صنعت مستلزم حضور در بازارهای منطقه است. از جمله مهم‌ترین بازارهای منطقه برای صادرات موادغذایی ‌ایران سه کشور روسیه، عراق و عمان است.
بررسی ساختار رقبا در بازار و ارزیابی شرایط عرضه و تقاضا در بازارهای بین المللی از محورهای اساسی موردنیاز برای حضور موفق این صنعت در بازارهای بین المللی و بویژه کشورهای همسایه است. نام گذاری امسال به این عنوان از سوی رهبر معظم انقلاب اولا حاکی از آگاهی و درک عمیق ایشان از نیازها و اولویت های کشور است، بدون شک با تحقق این شعار بخش زیادی از مشکلات و موانع پیش روی تولید و اقتصاد کشور از میان برداشته خواهد شد. دولتمردان و مدیران دستگاه های اجرایی باید برای تحقق این شعار به معنای واقعه کلمه بکوشند، متاسفانه خیلی از مدیران میانی و اجرایی در کشور توجه لازم را به شعار سال ها ندارند و در برخی مواقع نه تنها مانع زدایی نمی کنند بلکه خود نادانسته بر سر راه تولید و صادرات و کارآفرینی مانع ایجاد می کنند.
پشتیبانی از صنایع غذایی در سال مانع‌زدایی
مهدی چراغی  کارشناس صنابع غذایی در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: طبق برآوردها گردش مالی مواد غذایی در ایران حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است.  که در سال مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی از تولید این میزان باید افزایش یابد. بررسی‌ها نشان می‌دهد صنایع غذایی بالاترین سهم را در ایجاد اشتغال در کشور داشته است و پیش بینی‌ها بر این نکته استوار است که این بخش امکان توسعه اشتغال در اقتصاد کشور را بیش از سایر بخش‌های صنعتی خواهد داشت .
چه چیز مانع پشیبرد صنایع غذایی است
وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در دوران رکود پررنگ‌تر شده و تاثیر به‌سزایی بر روی عملکرد بنگاه‌های تولیدی داشته است، مشکلات تامین مالی و نقدینگی این بنگاه‌ها است. از سوی دیگر، کمبود منابع مالی صنایع غذایی و عدم کارایی بازار سرمایه، موجب بالا رفتن هزینه‌های تامین مالی در تولید صنایع غذایی در ایران شده است. به‌طوری که در مقایسه با رقبای خارجی، رقابت‌پذیری صنعت غذا را کاهش داده است.
نقش بخش خصوصی در حمایت از صنایع غذایی در سال مانع‌زدایی‌ها
وی در بخش دیگری از سخنان گفت: در شرایطی که بحران کرونا جهان را فرا گرفته است تامین مواد غذایی موردنیاز مردم که از کالاهای اساسی است قطعا در اولویت است و بنابراین تقاضا برای بسیاری از موادغذایی بیشتر از گذشته است و تولیدکنندگان در سنگر تولید بیش از گذشته با تلاشی مضاعف به تولید و تامین نیازهای اساسی مردم مشغولند.
جنگ تمام عیار اقتصادی با دشمن
چراغی معتقد است: قوانین اقتصادی کشور برای یک شرایط عادی تدوین شده اند در حالی که ما امروز در یک جنگ تمام عیار اقتصادی با دشمن قرار داریم و تحریم های ظالمانه و حضور فعالانه کشورهای منطقه در عرصه تولید و صادرات بازنگری در قوانین و مقررات را ضروری کرده است.
او یادآور شد: متاسفانه در۲ سال پایانی دولت دوازدهم شاهد تصمیم‌گیری‌های عجولانه، غلط و بدون برنامه ریزی در حوزه صادرات بودیم و با جرات می گویم که بانک مرکزی با بخشنامه های خود در این دوره ظلم زیادی به صادرات غیرنفتی کرد و صادرات کشور از ریل اصلی خود خارج شد. امیدواریم مدیران اقتصادی دولت سیزدهم و رییس بانک مرکزی که فردی جوان، کاربلد و خوش فکر است بتواند با تصمیمات درست و برنامه های مناسب صادرات کشور را به مسیر اصلی و ریل خود بازگردانند. برای اینکه فعالان اقتصادی بتوانند نسبت به ورود به فضای کسب‌وکار و انجام سرمایه‌گذاری ترغیب شده و برای آن برنامه‌ریزی نمایند ثبات ارزی یکی از مسائل مهم و تعیین کننده است. بعلاوه عدم امکان پیش بینی وضعیت ارزی نیز میتواند امنیت سرمایه گذاران را تهدید کند.در شرایط فعلی باید زمینه فعالیت بخش خصوصی را فراهم کرد اما در کنار آن نیز باید از اقشار ضعیف جامعه حمایتی مستقیم ‌شود. پتانسیل و ظرفیت تولید بالا، تنوع اقلیمی و تولیدی، انحصار تولید در برخی محصولات و وجود مزیت نسبی در تولید برخی محصولات کشاورزی از مزیت‌های مهم ایران نسبت به بسیاری از کشورها برای حضور در بازارهای جهانی است که استفاده از این فرصت بینظیر مستلزم یک عزم جدی برای رفع محدودیت‌ها و موانع این 
صنعت است.
 صنایع غذایی در دو راهی رقابت‌ و پشتیبانی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه