وسایل خانگی قدیمی برق را می بلعند،« اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

چالش مصرف بالای برق در لوازم خانگی

گروه انرژی - مقدار مصرف انرژی لوازم برقی و گازی خانگی یکی از نقد‌هایی است که وزارت نیرو دارد و همواره گفته می‌شود که اگر میزان مصرف برق و گاز لوازم برقی خانگی بهینه باشد، می‌توان از قطع برق و گاز جلوگیری کرد. حال این روز‌ها که به‌دلیل عدم سرمایه‌گذاری دولت‌های گذشته در زیرساخت‌های برق و گاز، نگرانی از قطع این‌گونه انرژی‌ها وجود دارد، باید دید که لوازم برقی و گازی خانگی در مصرف برق و گاز چه میزان سهم دارند؟ آیا آنگونه که عنوان می‌شود بخش عمده مصرف در منازل متمرکز شده است؟.
به گزارش اقتصادسرآمد، در وسایل برقی، چون یخچال و فریزر، ماشین لباس‌شویی، ماشین ظرف‌شویی و پکیج هیچ مشکلی ازنظر مصرف انرژی وجود ندارد و هیچ کدام از این محصول‌ها کمتر از گرید A  نیستند؛ ولی در وسایل گازسوز از نظر طراحی مشکلاتی وجود دارد که باید نسبت به حل آنها اقدام کرد. در این حوزه به طور قطع نیازمند طراحی بهتر هستیم تا مصرف گاز کاهش پیدا کند. در تلاش برای کاهش صورت مصرف انرژی وسایل برقی و کاهش تأثیر آنها بر محیط زیست، سبب شده که بسیاری از صاحب خانه ها به دنبال راه‌هایی برای صرفه‌جویی در برق با ایجاد تغییر در عادات و روال روزمره خود باشند.
هر ماه قبض برق جدید به دست‌تان می‌رسد و تقریباً خواندن آن ترسناک جلوه می‌دهد. هر بار خواندن آن به بازی حدس و گمان بدل گشته است: آیا هزینه آن نسبت به دوره‌ی قبل بیشتر شده است یا کمتر؟ حتی در برخی از ماه‌های مشخص سال کنجکاو می‌شوید که چگونه و چرا قبض‌ها تا این حد غیر منصفانه محاسبه شده‌ است. در پاره‌ای از مواقع بهتر است برای تصمیم‌گیری راجع به استفاده کمتر از لوازم خانگی پرمصرف، آن وسایلی را بیابید که بیشترین انرژی را در منزل‌تان مصرف می‌کند. وزارت انرژی ایالات متحده تخمین می زند که تقریباً 10 درصد از قبض ​​برق خانگی به دلیل بارهای الکتریکی انرژی فانتوم است و با ایجاد برخی تغییرات کوچک می توانید فوراً پرداخت‌های ماهانه خود را کاهش دهید. 
چالش مصرف برق زیاد در لوازم خانگی
محمد احسانی دراینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: چاره اندیشی برای رفع مشکل اقتصاد صنعت برق، مهم‌ترین راهکار دستیابی به تولید و تامین پایدار برق در کشور است.
وی ادامه داد: طبق آمار موجود، ایران در سال ۲۰۲۰ با تولید ۳ هزار و ۲۲۲ میلیارد کیلووات ساعت برق رتبه ۱۲ را در جهان داشته است و البته این رقم می‌تواند بیشتر باشد اگر مشکلات این صنعت برطرف شود.
چرا تولید برق ایران درآمدزایی ندشته است
احسانی با بیان این مهم که، باوجود قابل توجه بودن حجم تولید انجام شده در سال ۲۰۲۰ ,، اما این رقم درآمدزایی چندانی برای این صنعت نداشته است، افزود مهار مصارف سنگین برق در کشور و ایجاد راهکارهای نوین در تولید برق و توجه وِیژه به تولید لوازم خانگی و ملزم شدن تولید کننده به این امر، می‌تواند دولت سیزدهم را در رسیدن به درامدزایی از صنعت برق و پیشگیری از خاموی‌ای مثال زدنی نقش تعیین کننده داشته باشد.
نقش وسایل خانگی قدیمی در بلعیدن برق
وی با اشاره به این مطلب که،  بخشی از انرژی که هر ساله از دست می‌رود به‌دلیل استفاده از لوازم خانگی فرسوده و قدیمی است، گفت: با هدف کاهش مصرف انرژی و بهینه‌سازی مصرف بهتر است که سیاستگذاران برای حذف لوازم خانگی فرسوده و پرمصرف برنامه‌ریزی کنند.
احسانی به ضرورت بازنگری در شیوه مصرف از سوی مردم پرداخت و گفت: چنانچه این کالای باارزش به قیمت واقعی عرضه شود و البته مشترکان هم توان خرید آن را با قیمت واقعی داشته باشند؛ بخش مهمی از مشکلات صنعت برق برطرف خواهد شد. 
بالا بودن مقدار پیک مصرف برق در فصول مختلف سبب افت شاخص‌های کلیدی شبکه برق می‌شود و این مسئله، ناپایداری تولید و کاهش سرمایه گذاری در صنعت برق را در پی دارد. اختلاف زیاد اوج بار و متوسط توان مصرفی در طول سال برای شبکۀ برق یک تهدید محسوب می‌‌شود. شاخص «ضریب بار شبکه» می‌تواند معرف میزان نزدیکی اوج بار و متوسط توان مصرفی سالانه باشد. برق از آن دسته انرژی‌های غیرقابل جایگزینی است که برای بدست آوردن آن انرژی و نیروی زیادی صرف می‌شود تا زندگی را راحت‌تر کند، اما برای صرفه‌جویی در مصرف آن چه راه‌هایی هست؟.
در گذشته شرکت‌های لوازم‌برقی توجهی به میزان مصرف انرژی وسایل تولیدی خود نمی‌کردند. امروزه مدل‌های جدیدتر لوازم برقی به گونه‌ای طراحی و ساخته می‌شوند که علاوه‌بر صرفه جویی اقتصادی، کیفیت بالاتری نیز داشته باشند. اما میزان مصرف آب و برق در این روزها که مردم با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند به طور فزاینده‌ای صعودی شده و می‌رود تا با تداوم آن مشکلات جدی را برای بخش تامین ایجاد کند و این درحالی است که راهکار کم هزینه و بدون زحمت پیشگیری از مصرف بی‌رویه روش‌های مدیریت مصرف است که پشتوانه‌ای برای فردا نیز به شمار می‌آید.
میزان مصرف برق این روزها انگار ترمز بریده و مرزها را یک به یک پشت سر می‌گذارد به گونه‌ای که در تازه‌ترین گام مرز حدود شصت هزارمگاوات را پشت سرنهاد. اما انگار وضعیت مصرف در داخل و آن هم در بخش غیر مولد خانگی جایی برای فعالیت بخش صنعت و نیز صادرات باقی نگذاشته و این احتمال می‌رود که بخش صادرات بازنده این میدان باشد.
چالش مصرف بالای برق در لوازم خانگی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه