تاثیرات سویه جدیدکرونا و مذاکرات وین بر قیمت طلا، « اقتصاد سرآمد» بررسی می کند

هجوم سرمایه‌گذاران بزرگ به بازار طلا

گروه بازارسرمایه - نشست وین برای مذاکره در مورد احیای برجام، بار دیگر از سر گرفته  شده. تحلیل کارشناسان از تاثیر مذاکرات بر بازار طلا و روند قیمتی فلز گرانبها در ماه‌های پیش رو چیست؟ مذاکرات برای احیای برجام که به نشست وین معروف است، در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم متوقف شد. اکنون که حدود پنج ماه از آغاز به کار دولت سیدابراهیم رئیسی می‌گذرد، مذاکرات از سر گرفته شده. برخی کارشناسان بازارهای مالی در مدت اخیر پیش‌بینی‌های خود از قیمت طلا را در سناریوهای مختلف برجامی و روند قیمتی آن را در ماه‌های آینده، بیان کرده‌اند.
به گزارش اقتصادسرآمد، خبر سویه جدید کرونا باعث شد تا بازارهای مالی ریزش زیادی داشته باشند اما به نظرمی رسد طلا گارد صعودی دارد و انس جهانی طلا احتمالا تا هزار و ۸۵۰ دلار رشد می‌کند. طلای داخلی در صورت رشد دلار بازار جذابی خواهد بود اما اگر دلار ریزش کند سرمایه‌گذاری در طلا زیاد جذاب نیست. قیمت اونس جهانی احتمالا صعودی است و می‌تواند به دو هزار دلار نیز برسد. در بازار داخلی، طلا شرایطی مشابه با دلار را تجربه می‌کند.
با توجه به نرخ ارز در ایران، امکان بازدهی حدود ۲۰ تا ۲۸ درصد در بازه زمانی ۸ ماهه، وجود دارد. اما به دلیل بالا بودن هزینه نگهداری طلا، بهتر است افراد گواهی سپرده خریداری کنند. در کوتاه‌مدت اونس کاهشی و در درازمدت احتمالا صعودی خواهد بود. در ایران، مساله نرخ ارز هم مهم است که به مذاکرات گره خورده است. اما افراد تا یک ماه آینده بهتر است خریدی در بازار طلا انجام ندهند چرا که ریسک آن زیاد است. بازار اونس جهانی چندان نوسانی ندارد اما طلا در ایران بیشتر تحت تاثیر قیمت ارز قرار می‌گیرد. طلا یکی از دارایی‌هایی که می‌تواند در سبد افراد باشد و تبدیل دارایی به طلا، از جمله گزینه‌های مناسب محسوب می‌شود. متاسفانه  قیمت طلا در بازار داخلی تابعی از نرخ دلار و اونس جهانی  است اونس جهانی تحت تاثیر سیاست‌های فدرال رزور آمریکا در مورد تورم قرار دارد که اکنون نگرانی‌هایی در مورد آن وجود دارد. اما در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات، احتمال ریزش قیمت وجود دارد البته کمتر از نرخ دلار. در آن صورت فرصت خرید مناسبی است.
هجوم سرمایه‌گذاران بزرگ به بازار طلا
صادق میرزایی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با اقتصادسرآمد، گفت: طلا علاوه بر اینکه کالایی سرمایه‌ای و نوعی شبهه پول است کالای ترس هم محسوب می‌شود. به این معنا که هر زمان عاملی نگران‌کننده‌ای دراقتصاد جهان وجود دارد، شاهد هجوم سرمایه‌گذاران بزرگ به بازار طلا هستیم.
وی ادامه داد: انتظار کاهش شدید در قیمت اونس را با به نتیجه رسیدن مذاکرات وین را نباید داشت. اما در مقابل، بازار دلار در ایران را افزایشی باید دانست و در نتیجه قیمت طلا هم صعودی خواهد بود.
احتمال کاهشی شدن قیمت طلا 
او با بیان این مطلب که، ممکن است در مقاطعی نیز قیمت طلا کاهشی داشته باشد، افزود: ممکن است از قیمت طلا از آنچه هست کمتر شود اما در درازمدت و متناسب با قیمت تورم، روند طلا نیز افزایشی است. چرا که بازار ایران نشان داده همواره تحرکات سیاسی بر ان تاثیرگذار بوده است.
اونس جهانی تحت تاثیر سیاست‌های پولی آمریکا است 
میرزایی یادآور شد: اونس جهانی تحت تاثیر سیاست‌های پولی آمریکا است که احتمالا به سمت ضد تورمی می‌رود. در این صورت طلا نمی‌تواند سقف تاریخی خود را بزند چرا که دلار تقویت می‌شود و مذاکرات برجام نیز بر نرخ دلار در سطح جهانی تاثیر بزرگی نخواهد داشت.
بازار طلا در مقایسه با دلار و رمزارز شرایط بهتری دارد
به گفته او رشد دلار و طلا در بازه یک ساله می‌تواند حدود ۲۵ درصد باشد. بازار طلا در مقایسه با دلار و رمزارز شرایط بهتری دارد.
حال در این شرایط، فعالان بازار طلا معتقدند با وضعیتی که بازار دارد، احتمال این‌که شوک شدید قیمتی را در بازار طلا شاهد باشیم، کم است.این‌گونه نشست‌ها در کل دنیا بدون تاثیر در حوزه اقتصاد نمی‌تواند باشد. این نشست هم به دلیل این‌که یک نشست بین‌المللی است، تاثیرهایی هم برای کشور ما و هم کشورهای دنیا خواهد داشت. اگر توافقی صورت گیرد، به‌هرحال روی بحث قیمت‌ها اثرگذار است و احتمال این‌که بازار را به سمت آرامش ببرد و مقداری نوسانات را کاهشی کند، به طور طبیعی وجود خواهد داشت؛ هم در بحث اونس جهانی و هم در بازار ارز و طلای داخلی.
در صورتی هم که خروجی مذاکرات مثبت نباشد، باز هم اثرات آن را در بازار خواهیم دید؛ البته مدیریت دقیق اقتصادی اگر اتفاق بیفتد، واکنش بازار کم خواهد بود. کارشناسان بازارهای مالی تاکنون پیش‌بینی‌های خود از قیمت طلا را در سناریوهای مختلف برجامی و روند قیمتی آن را در ماه‌های آینده بیان کرده‌اند. این در شرایطی است که روند قیمت طلا از ابتدای سال صعودی بوده است.
پایین‌ترین سطح قیمتی طلا در سال جاری مربوط به ۱۵ اردیبهشت‌ماه است که هر گرم طلای ۱۸عیار که ۸۹۸ هزار تومان قیمت داشت، اما از آن زمان مسیر صعودی را طی کرده است؛ به طوری که با افزایش حدود ۴۱ درصدی، به دامنه یک میلیون و ۲۶۹ هزار تومان رسیده است. اما آیا با به ثمر رسیدن مذاکرات برجام، احتمال این‌که قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به کمتر از یک میلیون تومان کاهش یابد، وجود دارد؟
هجوم سرمایه‌گذاران بزرگ به بازار طلا
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه