عضو کمیسیون انرژی مجلس از ضرورت بودن ارز ترجیحی به «اقتصاد سرآمد» می‌گوید

مردم نگران بودند با حذف ارز ترجیحی اداره زندگی‌شان سخت‌ترشود

گروه اقتصاد - محمد آیتی - سیدابراهیم رئیسی با شعار بهبود شرایط اقتصادی در 28 خرداد موفق شد، رای اکثریت جامعه را به سبد خود بریزد. از این‌رو، او در شهریورماه سال جاری کابینه خود را تشکیل داد و همه هدفش همان‌طور که بارها اعلام کرده بود، ایجاد اقتصاد پویا و افزایش قدرت خرید مردم بود به طوری که در مراسم تنفیذ خود اعلام داشت اقتصاد را شرطی نخواهد کرد.
بیش از شش ماه از عمر دولت سیزدهم گذشته و اکنون در ماه آخر سال هستیم، اما نه شعار سال که «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» بود به وقوع پیوست و نه وضعیت معیشتی مردم بهتر از گذشته شد. از طرفی، به نظر اقتصاد کشور هم همچنان شرطی است، چون همه نگاه‌ها به مذاکرات وین است و مردم منتظرند ببینند به لطف توافق احتمالی، گشایش‌هایی صورت خواهد گرفت تا سال 1401، وضع بهتر از سال‌های سخت 1397 به بعد باشد یا نه؟
فارغ از اینکه مذاکرات به نتیجه برسد یا نه، خبر حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه 1401 دولت سیزدهم همه را نگران کرد. هرچند دولت از بابت این تصمیم در مجلس دفاع قاطع کرد و حتی بگو مگوی کوچکی هم بین رئیسی و قالیباف شکل گرفت، اما این صحبت‌ها باعث نشد که نگرانی جامعه کم شود و حتی برخی گفتند این تصمیم هنوز به قانون تبدیل نشده، برخی کالاها در بازار به لحاظ قیمت، دچار التهاب شده است.
به هر تقدیر، کمیسیون تلفیق با حذف تمام و کمال ارز ترجیحی در لایحه بودجه مخالفت کرد تا شاید فضا تا مدتی آرام‌تر شود.
از این‌رو، رمضانعلی سنگدوینی نماینده گرگان در مجلس یازدهم به اقتصاد سرآمد گفت: چندی پیش، کمیسیون تلفیق دو مصوبه داشت. یکی، بحث حفظ ارز ترجیحی که به نظر من، مردم از این موضوع خوشحال شدند. فعلاً 9 میلیارد دلار برای این موضوع درنظر گرفته‌اند، ولی احتمالاً این رقم در صحن بالاتر هم برود، چون این نیاز و ضرورت وجود دارد. این رقم، پارسال حدود هشت میلیارد دلار بوده و شاید به خاطر نوسان قیمت‌ها عدد را بالا برده‌اند.
وی افزود: بحث دوم، قیمت گندم است که خرید تضمینی آن 9500 تومان شد و این هم به نظرم خوب است، چون یکی از نیازهای مردم که قوت غالب‌شان می‌باشد «نان» است. پس گندم یکی از نیازهای استراتژیک است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: این دو مصوبه نوید خوبی را برای مردم داشت تا نگران اقلام اساسی نباشند. مردم نگران بودند که شاید قیمت‌ها بالا برود و توان خرید نداشته باشند و اداره زندگی‌شان سخت‌تر از همیشه شود.
سنگدوینی اظهار داشت: کمیسیون تلفیق در بحث درآمدها و هزینه‌ها این موضوعات را ویژه دیده است. با توجه به اینکه قیمت نفت هم افزایش پیدا کرد، دولت باید تمام توانش را برای فروش نفت بگذارد تا بتوانیم کالاهای اساسی مردم را تامین کنیم تا ان‌شاا... اعتماد از دست رفته مردم و موج نارضایتی‌ها تا حدی با این تحرکات کم و آن‌ها هم راضی‌تر باشند تا به امید خدا به مرور وضع بهتر هم شود.
نماینده گرگان یادآور شد: اگر ارز ترجیحی برداشته می‌شد مطمئنا قیمت کالاهای اساسی خیلی افزایش می‌یافت و این اتفاق برای ما نمایندگان هم نگرانی ایجاد کرده بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ارز ترجیحی باید آرام‌آرام با تشکیل قرارگاهی و البته برنامه، حذف شود و به یک‌باره نمی‌توان این کار را انجام داد. باید ارزش پول ملی بالا رفته و ارز ترجیحی پلکانی حذف شود در غیراین‌صورت به اعتقاد من، شاهد اتفاقات خوبی نخواهیم بود.
چند هفته پیش، احمد نادری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با نشان تجارت گفته بود: آواربرداری از فجایعی که دولت نئولیبرال آقای روحانی در هشت سال به بار آورد، نیاز به زمان دارد و طبیعی است که دولت سیزدهم در شش ماه نمی‌تواند معجزه کند، اما موضوع حائزاهمیت این است که دولت نوپا باید ریل‌گذاری‌هایش درست باشد.
نایب رییس کمیسیون آموزش مجلس افزود: وقتی نگاهی به لایحه بودجه ۱۴۰۱ می‌اندازیم، می‌بینیم که ریل‌گذاری در برخی جا‌ها درست نیست. مثلاً در بحث بودجه آسیب‌های اجتماعی درصد کمی به این حوزه اختصاص داده شده و یا در موضوع مهم و حساس ارز ترجیحی، دولت دچار اشتباه شده است.
او با ابراز نگرانی از تصمیم دولت در خصوص حذف ارز ترجیحی گفت: هشدار می‌دهم این رویکرد‌ها اگر ادامه پیدا کند، به سمتی خواهیم رفت که سال ۱۴۰۱ شاهد شورش‌های عظیم اجتماعی باشیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ضرورت دارد تا دیر نشده است، تجدیدنظر جدی در رویه‌ها شود. اگر کار‌ها با خردجمعی و برنامه جلو برود و مجلس و دولت با کمک هم، ریل‌های درستی را مخصوصاً در حوزه اقتصادی جاگذاری کنند، روز‌های بهتری برای همه مردم در پیش خواهد بود.
در همین رابطه، چندی پیش علیرضا پاک‌فطرت نماینده شیراز به رویداد24 گفته بود: اینکه دولت می‌گوید حذف ارز ترجیحی را جبران و مثلاً دارو و نهاده‌های دامی را مدل دیگری تامین می‌کنیم، حرف مفت است و ممکن است دو ماه بتوانند این کار را بکند، ولی بعد دیگر توان اداره کار را ندارد. تاریخ هم همین را می‌گوید. در گذشته قیمت مرغ کیلویی سه تومان بود، بعد کم‌کم حذف شد و گفتند مابه‌التفاوتش را می‌دهیم که آن را هم ندادند. پنیر هم به همین صورت و این‌ها همه کوپنی بودند. گفتند اگر یکی‌یکی حذف بشود ما کمک می‌کنیم، ولی حذف شد و هیچ کمکی هم نکردند.
به گزارش اقتصاد سرآمد، به هر تقدیر از روز گذشته جزییات بررسی لایحه بودجه سال 1401 در صحن علنی مجلس آغاز شد و باید دید بالاخره نمایندگان مجلس چه واکنشی به تصویب نهایی ارز ترجیحی نشان خواهند داد. چند هفته پیش، حسن نوروزی نماینده رباط‌کریم و بهارستان به خبرنگار اقتصاد سرآمد گفته بود: من موافق حذف ارز ترجیحی هستم و این رویکرد را فسادآور می‌دانم. با این‌گونه اظهارنظرها، به نظر، در روزهای آتی شاهد تقابل موافقان و مخالفان ارز ترجیحی در مجلس
 باشیم.
 مردم نگران بودند با حذف ارز ترجیحی اداره زندگی‌شان سخت‌ترشود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه