بررسی «اقتصاد سرآمد» از ضرورت جهت دهی معادن به سمت زیرساخت‌های نفت

قدرت معادن نفت را به زانو در‌می آورد؟

گروه انرژی - ضرورت تمرکز بر توسعه فناوری حوزه‌های معدنی، تحقق هدف جایگزینی نفت با معدن را با اصلاح ساختارها، رویکردها و برخی سیاست‌گذاری‌ها در این بخش ممکن است اگر ارداه‌ای در این باره در کشور وجود داشته باشد. صدور مکرر قواعد، بخش معدن و صنایع معدنی را با مشکلات جدی مواجه کرده است که با آسیب شناسی انجام شده و بهره‌مندی از نظرات و دیدگاه‌های نخبگان این بخش در مسیر اصلاح ساختارها و سیاست‌گذاری‌ها هستیم. بهره‌گیری از ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و دیدگاه‌های بخش خصوصی نه فقط در مرحله احصاء مشکلات، بلکه تا پیگیری اجرای راه‌حل‌های ارائه شده و محقق شدن نتایج تصمیمات اتاق های فکر مشورتی ادامه خواهد داشت.
به گزارش اقتصادسرآمد، با بررسی‌های انجام شده به نظر می‌رسد بیش از موضوع افزایش اختیارات و تفویض‌های انجام شده، عدم بهره‌مندی استان‌ها از تفویض اختیارات قبلی، حجم انبوهی از ارجاعات به این معاونت را موجب شده است که در اصلاح ساختارها و فرآیندها، این مهم باید مورد بازنگری و توجه ویژه قرار گیرد و جایگزینی آن با نفت محقق شود. در بسیاری از کشوره حتی کشورهای جهان سوم مصارف خانگی انرژی تابع مصرف تولید کشور است و در کشور ما نیز باید با اصلاح مدل‌های غلط توزیع انرژی و فرهنگ مصرف‌گرایی، توجه بیشتری به تولید کشور داشته باشیم.
ايران سرزميني بكر از حيث مواد معدني است كه در صورت سرمايه گذاري و برنامه ريزي همه جانبه مي تواند جايگزين مناسبي براي صنعت نفت و ناجي اقتصاد كشور شود كه تاكنون از اين ظرفيت كم نظير بهره برداري اصولي و علمي نشده است. اقتصاد ايران وابسته به حوزه صنعت، معدن و تجارت است اما اين در حالي است كه توليد ارزش افزوده بالا با سرمايه گذاري بر روي معدن امكان پذير است. چراکه  انرژی‌های فسیلی در حال زوال هستند و چاره‌ای جز گذر از  آنها به منابع جدید اقتصادی و تجاری نیست. گفته می‌شود سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني متولي اين كار است اما تاكنون هيچ اقدام جدي صورت نداده است.
آیا معدن چاره روی گردانی
 از اقتصاد نفتی است؟
محمد میبدی کارشناس مسایل اقتصاد انرژی و استاد دانشگاه در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: چنانچه در کشور به معدن توجه جدی‌ کنند این بخش به راحتی می‌تواند جایگزین نفت شود همچنین معدن نه تنها توانایی جایگزینی نفت را دارد بلکه می‌تواند چندین برابر درآمد‌های نفتی را برای کشور ایجاد کند.
ضرورت جهت دهی معادن به سمت زیرساخت‌های جایگزینی نفت
او ادامه داد: توسعه بخش معدن توسعه کشور را به همراه دارد در آینده دولت‌ها به جای اینکه درآمد‌های نفتی را صرف هزینه‌های جاری کشور کنند می‌توانند درآمد‌های ارز حاصل از نفت را به سمت زیرساخت‌هایی، چون تقویت ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، توسعه حمل ونقل ریلی، توسعه بنادر که در صادرات و واردات مهم است بروند.
پتانسیل معادن به اندازه کافی فعال نشده است
به گفته این کارشناس انرژی، هرچند ایران از ذخایر معدنی قابل توجهی در دنیا برخوردار است اما این پتانسیل معدنی به اندازه کافی فعال نشده و معدنکاری سهم کمی در اقتصاد کشور دارد. یکی از مهمترین دلایل این اتفاق، نفت خیز بودن ایران و درآمدزایی این بخش بوده که مانعی برای توجه مناسب به سایر توانمندی های اقتصادی کشور شده است.
میبدی تصریح کرد: بیشترین اکتشاف معادن در ایران مربوط به «مس، سنگ آهن و زغال سنگ» است؛ اما هنوز بهره کافی از اکتشافات عمیق در این زمینه نبرده‌ایم. از این رو، متولیان معدنی کشور، در راستای جایگزینی درآمدهای نفتی در تلاش هستند تا از معادن کشور در اعماق بیشتر استفاده کنند.
قدرت معادن نفت را به زانو در‌می آورد؟ 
اوافزود: جایگزینی درآمدهای معدنی به جای درآمدهای نفتی نشان می‌دهد ظرفیت‌های موجود در بخش معدن به قدری بالا است که می‌توان درآمدهای آن را جایگزین بخش بزرگی به نام نفت کرد. البته اجرایی شدن این نکته نیازمند عزم دولتمردان و همکاری بخش خصوصی و دولتی با یکدیگر است.
وی معتقد است: بازار نفت که با یک اشاره قدرت‌ها و در پی آن اقدامات عناصر خبیث منطقه، بسیار فراز و فرود دارد و لذا  به هیچ وجه قابل اطمینان نیست و باید به فکر جایگزین مناسب برای آن باشیم که بهترین جایگزین، بخش معدن است.
پس از نفت یکی از منابع خدادادی کشور ما ذخایر معدنی است که بزرگترین سرمایه در کشور محسوب می‌شود و کمتر کشوری این میزان از منابع معدنی به همراه تنوع بسیار را در خود جای داده است. با توجه به ظرفیت‌های موجود در بخش معدن باید به نحو صحیح از آن استفاده کرد، اما متاسفانه در این زمینه تاکنون توفیقات چندانی کسب نکرده‌ایم و درحال‌حاضر از معادن موجود در کشور به میزان ۱۵درصد یا کمی بیشتر بهره‌برداری داشته‌ایم.
ظرفیت‌های موجود در بخش معدن به قدری بالا است که می‌توان درآمدهای آن را جایگزین بخش بزرگی به نام نفت کرد. البته اجرایی شدن این نکته نیازمند عزم دولتمردان و همکاری بخش خصوصی و دولتی با یکدیگر است. به‌طوری‌که در بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب نیزآمده است؛ برای حل مشکل رکود، باید برخی از طرح‌ها به بخش خصوصی سپرده شود. معادن می‌تواند جایگزین مناسبی برای درآمدهای نفتی باشد؛ از این رو اکتشاف در معدن از لحاظ اهمیت چیزی شبیه ساخت داخل در صنعت است و این در حالی است که بخش عمده ارز مورد نیاز را در سال گذشته واحدهای معدنی تامین کردند.
قدرت معادن نفت را به زانو در‌می آورد؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه