بررسی « اقتصادسرآمد» از بکارگیری ملک های نیمه ساز در شهرداری ها

پدیده نوظهور فروش مسکن در شهرها

گروه راه وساختمان - شیوع گسترده بهره‌‌‌برداری ناشی از فروش ساختمان بدون پایان کار دردسرساز شده است. فروش ساختمان پیش از اینکه گواهی پایان کار برای آن صادر شود در گذشته نیز شایع بود اما اکنون این روند نادرست بیش از هر زمان دیگری در بازار مسکن چه در تهران و چه در سایر شهرها رایج شده است؛ موضوعی که می‌توان از آن به عنوان نیمه کاره فروش‌ها یاد کرد، چراکه اغلب بناهای فاقد پایان‌‌‌کار در حالی به فروش می‌‌‌روند که ۱۰ تا ۱۵‌درصد از مراحل تکمیلی ساخت نظیر نصب برخی تاسیسات در آنها انجام نشده و به این معنا ساختمان کامل ساخته نشده، فروخته می‌شود. 
به گزارش اقتصادسرآمد، بررسی مفاد مقررات ناظر بر صدور گواهی پایان کار توسط شهرداری‌‌‌ها نشان می‌دهد استناد به ظاهر قانون مرتبط با این موضوع به جای روح این قانون زمینه‌‌‌ساز شیوع بیش از پیش این شکل از فروش ساختمان شده است. فروش ساختمان‌های فاقد پایان‌کار نه تنها در پایتخت که در خیلی از شهرها به‌ویژه مناطق خاص نیازمند پایش شهرداری‌ها، رواج گسترده پیدا کرده است. شهرداری با استناد به ظاهر ماده‌ای از قانون شهرداری‌ها عملا اجازه بهره‌برداری از ملک ناقص را می‌دهد؛ به‌طوری‌که این چراغ سبز متولی اصلی پایش ساخت‌وسازهای شهری نساز و بفروشی را رواج داده است. 
این در حالی است که روح قانون شهرداری‌ها و قانون نظام مهندسی مسوولیت تایید ایمنی و سلامت ساختمان را از طریق پایان‌کار برعهده شهرداران گذاشته است. نساز و بفروشی حداقل سه پیامد بزرگ دارد. 
پدیده نوظهور فروش مسکن در شهرها
امید نمازی کارشناس اقتصاد مسکن در گفت و گو با اقتصادسرآمد، گفت: این روزها دیده می‌شود که از ساختمان های نیمه کاره و یا ساختمان‌هایی که در اثر تخلفات ساختمانی ایجاد شده‌اند و یا بواسطه تخلف ساختمانی،با دخالت شهرداری، عملیات ساختمانی آنها متوقف شده است، بهره برداری می‌شوند و یا مالک و سازنده مبادرت به اجاره دادن آنها می‌کند و متاسفانه چنین اقدامی مشکلاتی را در پی داشته و خریداران را با چالش عجیبی مواجه کرده است.
استفاده از ملک نیمه تمام منطقی
 به نظر نمی‌رسد
وی با بیان این نکته که، قاعدتاً تا پیش از تکمیل بنا مطابق پروانه صادره، استفاده از ملک نیمه تمام منطقی به نظر نمی رسد و به نوعی مشوّق افراد برای استفاده از سازه‌های نیمه کاره محسوب می‌شود، به اقتصاد سرآمد، افزود: با توجه به خلاء قانونی دراین باره،ضروری است که قانونگذار در این خصوص چاره ای اندیشیده و قانونگذاری نماید تا استفاده از ساختمان های نیمه تمام و بهره برادری از آنها توسط مالک یا از طریق اجاره دادن ممنوع شود و در این خصوص ضمانت اجرایی مانند تعطیلی محل کسب و یا تخلیه محلی که به عنوان سکونتگاه است، پیش‌بینی شود.
انتقال بدهی سنگین سازنده به خریدار
او معتقد است: بی‌توجهی نهادهای مسئول کنترل و بازرسی ساخت‌و‌سازهای مسکونی نسبت به کار و رفتار بسازوبفروش‌ها باعث شده دسته‌ای از سازنده‌ها بدون آنکه گواهی بهره‌برداری ساختمان تاسیس شده را از شهرداری دریافت کنند، واحدها را با بدهی سنگین به شهرداری و همچنین نواقص تجهیزات، روانه بازار کنند. خرید این آپارتمان‌ها، باعث انتقال طلب شهرداری بابت هزینه‌های صدور پایان‌کار از سازنده به خریدار می‌شود.
احتمال بروز تخلفات گسترده و وجود
 بدهی‌های سنگین
نمازی یادآور شد: نداشتن پایان کار در ساختمان‌های تازه‌ساز که از طرف سازنده برای فروش به بازار مسکن ارائه می‌شوند خود می‌تواند یک علامت از وجود نقص و عیب در ساختمان چه به لحاظ فنی و چه از نظر احتمال بروز تخلفات گسترده و وجود بدهی‌های سنگین باشد. این در حالی است که خریدار این گروه از واحدهای مسکونی تازه‌ساز که بدون پایان کار هستند امکان فروش واحد را نیز ندارند. 
خطر تحمیل هزینه‌ای معادل ۲۰ تا ۲۵ درصد ارزش کل مسکن
اوبا اشاره به این مهم که با این مدل خرید کردن، خریدار در معرض خطر تحمیل هزینه‌ای معادل ۲۰ تا ۲۵ درصد ارزش کل آپارتمان‌ خریداری‌شده بدون پایان کار است، گفت: با توجه به اینکه هم‌اکنون بخش عمده‌ای از پرونده‌های قضایی مربوط به دعاوی ملکی است، قوه‌قضائیه نیز می‌تواند برای عرضه طرح یا لایحه‌ای از طرف مجلس و دولت برای وضع قوانین صریح در این باره وارد عمل شود.
بازار مسکن این روزها با اتفاقات جالبی روبرو شده است. از یک سو نبود نقدینگی در دسترس مردم و خریداران موجب‌شده که این بازار به رکود فرو برود و از سوی دیگر همین رکود باعث شده تا قیمت‌ها به صورت اندک با افت مواجه شود. اما از میان همه این اتفاقات، رخداد دیگری هم در بازار مسکن و برای کسانی‌که نقدینگی به‌قدر کافی ندارند به‌وقوع پیوسته و آن تمایل به خرید واحد‌های نیمه‌ساز و غیرتکمیل است.
در این شرایط سازندگان که با رکود در فروش مواجه شده‌اند مشتری را تا پای معامله می‌کشانند و در عوض ساختمان یا واحدی خام را با توجه به بودجه کم به او پیشنهاد می‌کنند. به عنوان مثال ساختمانی که هنوز راهروی بیرون آن کامل نیست، آسانسور ندارد، فاقد سینک آشپزخانه یا کابینت است، رنگ نشده، کولر ندارد و حتی کاسه توالت دستشویی یا شیر آلات حمام آن کامل نیست. در اینگونه خرید و فروش‌ها که قبلا مشابه آن در مسکن مهر هم وجود داشت واحدها به متقاضی واگذار می‌شود آن هم بدون هیچ امکاناتی مثل: پکیج، رادیاتور، کمد دیواری، کولر و نقاشی. حتی هزینه خرید و نصب سرویس بهداشتی فرنگی نیز برعهده متقاضی است.
این موارد قبلا درخصوص خانه‌های حاشیه شهرها و مسکن مهر بیشتر باب بود اما اکنون در خود مراکز شهرها نیز اینگونه خرید و فروش‌ها در حال باب شدن است! در چنین شرایطی سازنده که به‌گفته خودش گیر پول است ترجیح می‌دهد برخی واحدها را به‌صورت خام یا نیمه خام به مشتری بفروشد و مشتری هم که این روزها خرید خانه برایش به یک آرزوی دست نیافتنی مبدل شده ترجیح می‌دهد همان سقف بالای سر را داشته باشد اما در خانه خودش زندگی کند.
پدیده نوظهور فروش مسکن در شهرها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه