بازار، پس از اعلام توافق

محمد مولوی
معمولا این طور است که به دنبال سیر نزولی نرخ ارز، طلا و سکه نیز به تبع آن بر مدار کاهش قیمت قرار می‌گیرند.
در خبرها یا تحلیل‌های مختلف معمولا در کنار این مورد، جملاتی گفته می‌شود نظیر: «تاثیر اعمال برخی معافیت‌های بین‌المللی تحریم ایران، از سوی آمریکا در کنار انتشار اخبار مثبت از چگونگی روند انجام مذاکرات برجام...»
اما بهتر است این‌ها در وهله اول مورد توجه نباشد (به دلایل مختلف که اگر فرصتی به دست آمد در مطلبی دیگر عرض خواهد شد)
نکته اصلی کاهش نرخ ارز را به نظر می‌توان از آمارهای ارائه شده فهمید: از ابتدای سال تاکنون حدود ۴۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار تامین ارز شده که ۱۲ میلیارد دلار بیشتر از پارسال هست. عرضه ارز در بازار متشکل ارزی نیز در ۱۰ ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴ برابر شد و به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسید. همچنین در این مدت ۲۵ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه شد که ۴۳ درصد افزایش داشته است.
خب؛ فاکتور دیگری که بر نرخ طلای داخل کشورمان اثرگذار هست، انس جهانی می‌باشد که آن هم روندی تقریبا خنثی یا نزولی داشته است‌(جنگ پیش‌آمده، صرفا به صورت مقطعی بر افرایش آن اثرگذار می‌باشد)
به یک فاکتور دیگر هم اشاره کنم: «رونق اقتصادی و تمایل خرید مردم»؛ در مورد طلا اینطور عمل می‌کند که وقتی رو به ارزانی هست معمولا مردم صبر می‌کنند تا کاهش بیشتری ببینند و تا فاز صعودی به خودش گرفت، مردم به سمت بازار می‌روند و خرید می‌کنند که همین خودش باعث تثبیت قیمت طلای داخل یا روند صعودی می‌شود.
حالا به مورد آخری که عرض شد، این را نیز اضافه کنید: «انتظار احیای برجام»- که به احتمال زیاد، اخبار مذاکرات مثبت خواهد بود...
نتیجه: به زعم بنده با توجه به مواردی که در بالا عرض شد، طلای داخل روندی کاهشی البته با سرعتی بسیار کند خواهد داشت و نرخش تا پایان سال در دامنه یک میلیون و ۱۲۰ هزار تومان(۲۰۰۰۰ تومان + -) و همچنین دلار حدود ۲۵هزار تومان(۱۰۰۰تومان + -) ثثبیت خواهد شد. اما در سال بعد با توجه به پیاده‌سازی برنامه بودجه، احتمالا افزایش حجم نقدینگی را خواهیم داشت که همین عنصر کافیست تا تورم تقویت شود و به مرور شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم (مگر اینکه خبر مثبت توافق نهایی در اوایل سال آینده منتشر شود و به لحاظ روانی و مقطعی جلوی افزایش قیمت‌ها 
را بگیرد).
بازار، پس از اعلام توافق
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه