بازگشت لوازم یدکی چینی شاید با موافقت نهایی وین« اقتصاد سرآمد» بررسی می کند

تجار از واردات پا پس کشیدند!

گروه اقتصاد - تعمیرگاه‌ها در آستانه شب عید شلوغ هستند اما جالب است بخش زیادی از خودروهایی که در تعمیرگاه‌ها در صف انتظارند خودروهای چینی هستند. ماجرا چیست؟ چرا تعمیر خودروهای چینی زیاد شد؟. خودروهای چینی در صف اول لیست انتظار برای تعمیر هستند. قطعه برخی خودروهای چینی بیش از دو ماه طول می‌کشد تا پیدا شود. یکی از تعمیرکاران می‌گوید: برخی از صاحبان این خودروها آن قدر به دنبال قطعه بودند که در نهایت خودروی چینی خود را در تعمیرگاه‌ها رها کردند و گویا دیگر سراغی از آنها نمی‌گیرند. هر چند در بازار ایران انتظار می‌رفت تعداد خودروهای پارک شده ایرانی زیاد باشد اما مشاهدات نشان می‌دهد این گونه نیست.
به گزارش اقتصادسرآمد، گویا تحریم‌ها و شرایط کرونا اجازه واردات قطعات خودرو را به تجار نمی‌دهد. تعمیرکاران می‌گویند اخیرا خودروهایی مانند «م وی ام» هم با مشکلات زیادی همراه است. برخی از این خودروها با چالش دیسک صفحه رو به رو شدند که در بازار این قطعه پیدا نمی‌شود. هر دارنده‌ی خودرویی بعد از مدتی مجبور به تهیه لوازم یدکی خودرو می‌شود. این تعویض قطعه می‌توان به علت تمام شدن عمر مفید آن و یا به دلیل صدمه و آسیب وارد شده به آن باشد. در هر صورت تهیه لوازم یدکی خودرو اجتناب ناپذیر است. اما قطعه نامناسب نیز می‌تواند به خودرو آسیب وارد کند. 
بخش زیادی از خودروهای چینی از جمله جک اس ۵ و اس ۳ در تعمیرگاه‌ها پارک هستند که صاحبان این خودروها می‌گویند قطعات این مدل خودروها در بازار پیدا نمی‌شود. یکی از تعمیرکاران خیابان آزادی به قطعه‌نیوز می‌گوید: برخی خودروهای ایرانی که قطعه ندارند بعد از گذشت دو تا سه ماه قطعه‌شان به هر حال یا ساخته یا وارد کشور می‌شود اما قطعات خودروهای چینی به سختی وارد کشور می‌شود. نمایندگی‌های خودروهای چینی هم حتی قطعه‌ای برای تعمیر خودروهای چند سال کار کرده ندارند. گفته می‌شود، در تامین قطعات یدکی خودروهای تولید داخل مشکلی نیست و تنها در برخی مواقع بازار با کمبود قطعات الکترونیکی مواجه می‌شود اما در برخی خودروهای چینی شرایط بدتری در بازار حاکم است.
نه تنها قطعات خودرو بلکه تخم مرغ را هم در بازار ایران کمیاب شده است
یک کارشناس بازار خودرو کمبود قطعات خودروهای چینی را تائید می‌کند و به خبرنگار اقتصادسرآمد، می‌گوید: تحریم‌ها، شرایط کرونایی و درگیری‌های اخیر منطقه نه تنها قطعات خودرو بلکه تخم مرغ را هم در بازار ایران کمیاب کرده است. قطعات خودروهای چینی نسبت به سایر خودروها کمیاب‌تر شده است. وقتی واردات خودرو خارجی ممنوع است و در مقابل خودروهای چینی قطره چکانی وارد می‌شود و در اکثر خیابان‌ها شاهد خودروهایی مانند پژو، پراید، سمند و... هستیم مشخص است که قطعه خودروهای چینی به سختی وارد می‌شود.
خودروهای چینی از خیابان‌ به در تعمیرگاه 
مهدی حسینی به خبرنگار ما بیان کرد: در تعمیرگاه‌ها خودروهای چینی زیاد مشاهده می‌شود علت این است که سهم خودروهای چینی در بازارهای خودروسازان ایرانی حدود ۷۰۰ یا ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو است. این در حالی است که سهم پژو و سمند در بازار ایران بالای ۲۰ میلیون خودرو است.
بازگشت لوازم یدکی چینی شاید با موافقت نهایی وین!! 
او به اقتصاد سرآمد گفت: به دلیل تحریم برخی خودروهای کره‌ای و دیگر برندها بازار خودروی ایران را ترک کردند. از سوی دیگر شیوع کرونا در ایران و تحریم‌ها دسترسی تجار را به واردات قطعه به نوعی قطع کرده است. همین مسائل باعث شده بازار ایران در تامین قطعات خودروهای چینی دچار مشکل شود.
تجار از واردات لوازم یدکی پا پس کشیدند
حسینی می‌افزاید: تقاضا برای خرید قطعات خودروهای چینی در بازار ایران افزایش پیدا کرده است این در حالی است که شیوع کرونا اجازه واردات قطعات چینی را نمی‌دهد. از طرفی افزایش هزینه‌های حمل و نقل باعث شده که تجار تمایلی به واردات قطعات یدکی به ایران نداشته باشند.این فعال بازار خودروهای چینی ادامه داد: خودروسازان داخلی با گستردگی قطعه در بازار رو به رو هستند. هر چند که در این شرایط تشدید تحریم‌ها و افزایش بدهی خودروسازان تامین قطعه این خودروها هم سخت شده اما اخیرا خودروهای چینی نیاز به برخی قطعات ریز دارند که تامین آنها برای صاحبان این خودروها غیر ممکن شده است.
این روزها با افزایش قیمت خیلی از قطعات خودرو، نمونه‌های تقلبی در بازار بیشتر شده است و صاحبان خودروها برای تأمین بعضی از قطعات خودروی خود به مشکل خورده‌اند. افزایش قیمت و کمبود قطعات در کنار نمونه‌های تقلبی بر این مشکلات افزوده است.  در خصوص تأمین قطعات خودروهای چینی به خاطر تنوع زیاد و عدم دسترسی به اطلاعات فنی و مشخصاتی، تأمین قطعات به سختی انجام می‌گیرد. هم اکنون انحصار در اختیار عده‌ای خاص بوده و نمایندگی‌هایی که خودروها را به بازار آورده‌اند اطلاعات خوبی ندارند. بازار توسط خودروهای چینی احاطه شده و ما باید به طوری این شرایط را مدیریت کنیم که بتوانیم قطعات مورد نیاز را تأمین کنیم.
نزدیک به 10 سال از ورود خودروهای چینی به بازار ایران می گذرد و از ابتدای ورود این خودروها تا به امروز، تامین لوازم یدکی اصلی بزرگترین مشکل پیش روی مالکان این خودروها بوده است. حتی در هنگام خرید این خودروها اولین سوال بسیاری از خریداران این است:آیا لوازم یدکی به راحتی یافت می شود؟ آیا قیمت قطعات این خودروها بالا نیست؟
 تجار از واردات پا پس کشیدند!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه