در گفت و گوی« اقتصاد سرآمد» با کارشناس بازارخودرو بررسی شد

خودرو وارداتی به تعدیل بازار کمک می کند؟

گروه صمت - اعظم زندیه - به زعم تحلیلگران صنعت خودرو، بزرگترین مشکل این صنعت انحصاری بودن آن است و تا زمانی که ما شاهد رقابت‌پذیر شدن صنعت خودرو نباشیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم صنعت خودرو محصولات متنوع و با کیفیت با قیمت اقتصادی تولید و در بازار عرضه کند، این در حالی است که با احیای برجام و ورود شرکت‌های خارجی خودروسازان تا حدودی می‌تواند این روند را تغییر دهند، حال باید دید آیا به مانند سال ۲۰۱۵ خودروسازان خارجی دوباره به ایران خواهند آمد.
به گزارش اقتصادسرآمد، در حال حاضر بازار چشم انتظار تعیین تکلیف مذاکرات برجام است، از سویی با توجه به اینکه قیمت دلار با نوسانات جزئی روبرو است، در بازار خودرو نیز در طول یک روز یکی، دو میلیون برخی از خودرو‌ها ارزان شده، در مقابل فردای آن روز خودرو‌ها همین میزان با افزایش قیمت روبرو می‌شوند، بنابراین بازار در حال حاضر راکد است و خرید و فروش بسیار کمی در آن انجام می‌شود. متاسفانه نهاد‌هایی که هیج کارکرد مشخص و درستی ندارند، از بودجه منابع دریافت می‌کنند و در مقابل دولت برای جبران هزینه‌های خود اقدام به چاپ پول و یا استقراض از بانک مرکزی می‌کند که این موضوع باعث تحمیل شدن تورم افسار گسیخته‌ای اقتصاد کشور شده است.  بنابراین تا زمانیکه چنین چرخه‌ای ادامه داشته باشد، افزایش قیمت‌ها در تمامی بازار‌ها از جمله خودرو در سال آینده نیز اجتناب ناپذیر است، هر چند که ممکن است سرعت رشد قیمت‌ها کند شود. آخر سال و بازار گرم خودرو؛ این گزاره ای است که هر سال تکرار می شد؛ اما امسال خبری از آن نیست و آنطور که فعالان این بازار می گویند، تعداد معاملات عملاً به صفر رسیده و خریداری در بازار نیست. در حقیقت همه چشم به نتایج توافق و کاهش قیمت دلار دوختند. در این شرایط برزخی، رکود بر بازار سایه افکنده است. اما با این وجود نگاهی به بازار امروز خودرو نشان می دهد که قیمت ها همچنان در مسیر صعود قرار دارد حتی اگر خریدار نباشد.
بازار خودرو در انتظار کاهش یا افزایش قیمت
یک کارشناس بازار خودرو با اشاره به اینکه قیمت خودرو‌های وارداتی در چند سال اخیر با افزایش بیش از ۱۲ برابری روبرو بوده است، به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: دلیل عمده این رشد افسار گسیخته قیمت خودرو‌های وارداتی بخصوص در برخی از مدل‌های لوکس که حتی چندین برابر بیشتر از خودرو‌های داخلی بالا رفته‌اند، ممنوعیت واردات خودرو بوده است.
آیا خودرو وارداتی به تعدیل بازار در کشور کمک خواهد کرد؟
حبیب افضلی در ادامه افزود: اگر پس از کشمکش‌های زیادی در این رابطه، ممنوعیت واردات به طور کامل و برای تمامی خودرو‌ها برداشته شود، می‌توان انتظار داشت قیمت این نوع از مدل‌ها به نوعی متعادل شده و بازار از این وضعیتی که در آن قرار دارد، خارج شود.
شرایط اقتصادی کشور هموار آمیخته
 با تورم است
وی گفت: هرچند ممکن است با احیای برجام یک شوک به بازار وارد شود، اما با توجه به اینکه شرایط اقتصادی کشور هموار آمیخته با تورم است، بعد از مدتی قیمت‌ها دوباره به سر جای خود باز خواهند گشت، از سویی در حال حاضر با توجه به اینکه قدرت خرید مردم برای خرید خودرو بسیار کاهش یافته، بازار در رکود به سر می‌برد و خرید و فروش چندانی انجام نمی‌شود.
رشد دوازده برابری قیمت خودروهای وارداتی
 در چند سال اخیر
افضلی با اشاره به اینکه قیمت خودرو‌های وارداتی در چند سال اخیر با افزایش بیش از ۱۲ برابری روبرو بوده است، تصریح کرد: دلیل عمده این رشد افسار گسیخته قیمت خودرو‌های وارداتی بخصوص در برخی از مدل‌های لوکس که حتی چندین برابر بیشتر از خودرو‌های داخلی بالا رفته‌اند، ممنوعیت واردات خودرو بوده است.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: اما در طرف واردات تاثیر چندانی بر روی خودرو‌های ساخت داخل نخواهد داشت، بنابراین خودرو‌های پرتیراژ داخلی با از سرگیری واردات نمی‌توانند کاهش قیمت را تجربه کنند، این در حالی است که اگر دولت می‌خواهد بازار خودرو را کنترل کند، باید در سیاست‌های کلان اقتصادی حاکم بر کشور یک تجدید نظر اساسی کند.
دلار بالا برود یا پایین، تقاضا باشد یا نباشد؛ هر اتفاقی که در بازار بیفتد، قیمت خودرو خیال پایین آمدن ندارد. امروز هم تقریبا تمام مدل‌های پرتقاضا افزایش قیمت را ثبت کردند و در این میان ساینا تنها خودرویی بود که کاهش قیمت را تجربه کرد. اما امروز چشم‌ها به وین دوخته شده تا شاید توافق باعث کاستن از سطح قیمت خودرو شود. واردات محدود خودرو راهکار اصلی خروج از شرایط نابسامان بازار است. در این صورت ابتدا قیمت خودروهای خارجی واقعی می‌شود، پس از آن قیمت مدل‌های قدیمی‌تر همان خودروها کاهش خواهد یافت و اثر روانی خوبی بر بازار مونتاژی‌ها و داخلی‌ها نیز خواهد گذاشت.
در چند ماه گذشته به دنبال رشد قیمت‌ها در بازارهای مختلف، قیمت‌ها در بازار خودرو نیز افزایش یافته است؛ بسیاری از کارشناسان معتقدند که اگر واردات خودروهای خارجی آزاد شود، کیفیت خودروهای داخلی در رقابت با خودروهای خارجی افزایش پیدا می‌کند. برخی بر این باورند در صورت آزادسازی واردات خودروهای خارجی، تولید کننده داخلی برای بقا در بازار مجبور به استفاده از روش‌های مدرن تولید برای کاهش مخارج خود خواهد شد؛ البته این شرایط برای زمانی است که تولید کننده داخلی برای استفاده از تکنولوژی‌های روز با محدودیتی روبه‌رو نباشد.
خودرو وارداتی به تعدیل بازار کمک می کند؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه