بررسی« اقتصاد سرآمد» از فروش اینستاگرامی املاک و ایجاد حلقه جدید واسطه گری

رونق فروش املاک «مورد دار» در فضای مجازی

در پی ثبات قیمتی در بازار مسکن، دو گروه خاص فضای تبلیغات ملک در دنیای مجازی را در دست گرفته‌اند؛ گروهی که تلاش دارد با کاهش قیمت‌های پیشنهادی املاک لوکس در منطقه یک پایتخت، با هدف رها کردن سرمایه‌های دپو شده، املاک احتکار شده را در بازار شب عید و قبل از امضای برجام به بازار عرضه کند. گروه دوم اما سازندگانی هستند که در زمین‌هایی که از نظر قضایی «مورددار» محسوب می‌شوند و احتمالا پروانه ساخت نیز ندارند، اقدام به ساخت و ساز کرده‌اند و تلاش دارند تا از طریق تبلیغات در فضای مجازی، این واحدها را به صورت «پیش‌فروش» به بازار عرضه کنند. این در حالی است که به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، هیچ یک از فعالیت‌های تبلیغاتی مدعی پیش فروش مسکن در تهران مجوزی دریافت نشده است.
به گزارش اقتصادسرآمد؛ از مدت‌ها پیش واسطه‌های ملکی با ایجاد صفحات اینستاگرامی آگهی‌های فروش خانه را به فضای مجازی کشانده و حتی پیج‌های فروش خانه، مبالغی بیش از حق کمیسیون مشاوران املاک را برای آگهی‌های خود از خریداران دریافت می‌کنند. از تابستان امسال که فروش اینستاگرامی املاک وارد بازار ملک شد تا همین هفته گذشته، آگهی‌های خانه‌های کلید نخورده در مناطق تهران به‌ویژه منطقه یک پایتخت با قیمتی بیشتر از رقم‌های موجود در دفاتر مشاوران املاکی به فروش می‌رفت.
فروش اینستاگرامی املاک موجب ایجاد حلقه جدیدی از واسطه گران می‌شد و قیمت تمام شده آپارتمان‌ها را گاهی تا ۲۰۰ میلیون تومان بیشتر افزایش می‌داد، اما صاحبان این پیج‌ها چند هفته‌ای می‌شود که هم بی‌خیال چشم‌پوشی از سود تبلیغات اینستاگرامی شده و هم واحدها را با قیمت‌های ویژه آگهی می‌کنند. این طور به نظر می‌رسد که، چشم‌انداز بازار مسکن به سمت ثبات قطعی همراه با افزایش قدرت چانه‌زنی مشتری پیش می‌رود، برای همین انتظار سودهای کلان از بازار مسکن به پایان رسیده است و بر همین اساس با افزایش آگهی‌های فروش خانه به قیمت ویژه به خصوص در منطقه یک پایتخت مواجه هستیم.
سرمایه‌گذاران‌ مسکن کوتاه آمدند
محمد جعفری کارشناس حوزه راه و مسکن در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: تخلیه تدریجی حباب مسکن این روزها بیشتر در مناطقی نمود دارد که در چند سال اخیر بیشترین سود را از جو روانی در صنعت ساخت و ساز می‌برد.گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد، سرمایه‌گذارانی که در یک سال گذشته در مناطق پر سود ده تهران اقدام به خرید آپارتمان کرده‌اند، درحال حاضر یا قید فروش املاک خود را زده‌اند یا حاضر به فروش با قیمت ویژه و تخفیف هستند. بازده سرمایه در بازار مسکن تحت تاثیر شرایط اقتصادی در بسیاری از مناطق پایتخت رو به کاهش است.
ارسال پیامک پیش‌فروش برای شهروندان
او ادامه داد: پیامک‌های متعددی برای شهروندان تهرانی در هفته‌های اخیر مبنی بر پیش فروش مسکن با ارقامی که تقریباً با قیمت مسکن در تهران فاصله نجومی و وسوسه‌انگیز دارد، در حال ارسال است. پیامک‌ها و ادعاهایی که مشخص نیست مرجع اعلام صحت و سُقم آنها چه دستگاهی است. 
آگهی‌های پیش‌فروش مسکن مجوز ندارند
کارشناس مسکن درباره مساله ممنوعیت تبلیغات پیش فروش مسکن در تهران تصریح کرد: ما در اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، هیچیک از تبلیغات پیش فروش مسکن را تأیید نمی‌کنیم.مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران افزود: از مردم درخواست می‌شود که اگر قصد خرید یا پیش خرید از واحدهای آگهی شده برای پیش فروش دارند، قبل از واریز وجه، از اداره کل راه و شهرسازی استان تهران در خصوص قانونی بودن یا نبودن فعالیت انبوه‌سازی مدعیان پیش فروش مسکن، استعلام کنند تا مشکلی برای آنها پیش نیاید.
نه زمین ملکی وجود دارد، نه پروانه ساختی
جعفری گفت: غرب تهران در یک دهه اخیر کانون ساخت و ساز پایتخت به خصوص از سوی تعاونی‌های انبوه‌سازی بوده و هیچ منطقه‌ای در تهران به اندازه این منطقه به واسطه تغییر کاربری‌های گسترده پتانسیل مسکن‌سازی نداشته است؛ همچنین به خاطر جاذبه‌های گردشگری متعدد منطقه و نقطه ورودی باد به شهر تهران و دریاچه چیتگر، رویکرد و اقبال خوبی از سوی مردم به این منطقه شد. پروژه‌های مسکن‌سازی پر سروصدایی که تبلیغات آنها در سطح شهر پراکنده شده، اکثراً به شرکت‌هایی اختصاص دارد که ظاهراً ساختار تعاونی دارند اما هیچ نظارتی روی آنها نیست و همگی روی زمین‌های غیرقانونی ساخته می‌شود؛ حتی از نظر صدور پروانه هم هیچ تضمینی نیست که توانسته باشند پروانه ساخت دریافت کرده باشند؛ اسناد این اراضی را هم اگر مشتری طلب کند، بعید است که شرکت‌های مدعی انبوه‌سازی در منطقه یاد شده، بتوانند اسناد قابل قبولی ارایه کنند. این انبوه‌ساز با اشاره به تبلیغات این شرکت‌ها و پروژه‌های پیش‌فروش مسکن با پیش پرداخت‌های زیر ۳۰۰ میلیون تومانی گفت: جدای از قانون پیش فروش مسکن که وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی اجرای قانون، ملاحظاتی در این خصوص دارد، سایر موارد قانونی هم در این پروژه‌ها رعایت نمی‌شود. وی ادامه داد: برخی شرکت‌های تعاونی مدعی انبوه‌سازی، بر اختلافات حقوقی اتحادیه تعاونی‌های مذکور با وزارت راه و شهرسازی سوار شده و می‌گویند تبلیغات پروژه‌های انبوه‌سازی ما، شامل قانون پیش‌فروش نمی‌شود.
 رونق فروش املاک «مورد دار» در فضای مجازی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه