یک نماینده مجلس به «اقتصاد سرآمد» می گوید: با حرف و آمار دادن که مسائل حل نمی‌شود

حمایت به موقع از شرکت‌های دانش‌بنیان راه حل است

گروه تولید،دانش بنیان و اشتغال آفرین  - محمد آیتی - بیش از یک دهه می‌باشد که بحث شرکت‌های دانش بنیان بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاده است. بسیاری از کشورهایی که امروز از آن‌ها به عنوان «دولت‌های پیشرفته» نام می‌بریم و جزو اقتصادهای برتر دنیا هستند، کشورهایی هستند که زودتر از بقیه به نقش و اهمیت شرکت‌های دانش بنیان پی بردند و دولت‌های آن‌ها، با حمایت همه‌جانبه این نخبگان، مسیر را تا هدف نهایی جلو بردند.
حال، یکی از کلمات کلیدی در شعار سال 1401 که توسط رهبر انقلاب نام‌گذاری شده «دانش بنیان» است. به نظر، مسئولان ارشد نظام هم کم‌کم به این باور رسید‌ه‌اند که باید با تولید علم به جنگ اقتصادی رفت.
سال جاری، موقعیت خوبی برای محک زدن دولت سیزدهم است و باید دید دولتمردان، دغدغه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان که چند سالی است در کلام رهبر انقلاب دیده می‌شود را به منصه ظهور خواهند رساند یا باز هم سهل‌انگاری و عدم‌حمایت‌های لازم، کار را جلو نخواهد برد؟در همین رابطه، رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان در مجلس یازدهم به اقتصاد سرآمد گفت: انجام برخی کارها اصلاً نیازی به فکر ندارد، زیرا در گذشته، امتحان خود را پس داده‌اند. یکی از این کارها، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است.وی افزود: اکثر شرکت‌های دانش بنیان، متشکل از جوانان و نخبگان است و چه بهتر که این قشر مورد حمایت قرار بگیرند. بیش از شش هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعالند و اگر مدیریت دولت درست و حمایتی باشد، شک نکنید، نخبگان بیشتری را می‌توان پای کار آورد.
با حرف و آمار دادن که مسائل حل نمی‌شود
عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: عده‌ای از مسئولان مرتب نگرانند که نخبگان در حال مهاجرت‌اند. یا مثلاً بسیاری از جوانان در ایران برای کار، انگیزه ندارند. با حرف و آمار دادن که این مسائل حل نمی‌شود، باید رویکردها را تغییر داد تا جوانان و نخبگان حس کنند در کشورشان دیده می‌شوند و حتی کار به آن‌ها تعلق دارد.
نماینده گرگان اظهار داشت: سه سال است که رهبر انقلاب به طور خاص، حرف از اقتصاد و تولید را مطرح می‌کنند. اگر بخواهیم افزایش تولید داشته باشیم، یکی از بهترین و البته میان‌برترین راه‌ها، به کارگیری شرکت‌های دانش بنیان است. این شرکت‌ها، هم علاقه‌مند به کمک به کشور هستند و هم توان تحقق این اهداف مهم را دارند. اینکه این زحمتکشان به موقع حمایت شوند، اصلاً خواسته زیادی نیست. اینکه شرکتِ دانش بنیانی برای تحقق و پژوهش، تسهیلات بخواهد حتی اگر تحقیقاتش به شکست منجر شود، نه تنها برای کشور هزینه نیست، بلکه ارزش افزوده هم هست.
سنگدوینی در ادامه بیان کرد: چند سالی است که جنگ تمام عیار اقتصادی علیه ایران آغاز شده و دشمن هم از هر ابزاری برای فلج کردن اقتصاد ایران استفاده می‌کند. شایسته نیست که تصمیم‌گیران، این وضع را ببینند و کمتر به افرادی که می‌توانند به عبور از این بحران کمک کنند، میدان دهند. اگر رفاه و معیشت 84 میلیون ایرانی برایمان مهم است باید به کسانی که نقشه راه اداره کشور را بلدند، احترام گذاشت.
برخی افراد خوش‌فکر برنامه دارند و تنها نیاز به حمایت مادی و معنوی دولت دارند
وی با اشاره به رسالت دولت در خصوص اشتغال‌زایی، گفت: گاهی برای ایجاد شغل، نیازی نیست که بخش دولتی همه کار را به عهده بگیرد. بخش خصوصی و برخی افراد خوش‌فکر برنامه دارند و تنها نیاز به حمایت مادی و معنوی دولت دارند. حمایت باید منطقی و به موقع باشد وگرنه با خروجی توام نخواهد شد. وقتی جوانی برای ارائه طرح خود، تسهیلات می‌خواهد باید فضا به گونه‌ای آماده باشد که تا دو، سه هفته بعد پس از نشان دادن اهلیتش، تسهیلات را دریافت کند. اگر این زمان افزایش پیدا کرد، دیگر نباید انتظار روز اول را از آن جوان باانگیزه داشت.
تا همین امروز هم، فرصت‌های زیادی از دست رفته است
عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: تا همین امروز هم، فرصت‌های زیادی از دست رفته است، اما برای اینکه فردا و فرداها خود را ملامت نکنیم و جلوی نسل آینده که در قبال آن‌ها موظف به پاسخگویی هستیم، شرمنده نباشیم، می‌باید با خردجمعی، باقدرت و اراده بالا وارد میدان کار شویم. جوان یا نخبه‌ای که در کشور حاضر است برای سربلندی کشورش طرح دهد و کار را به عهده بگیرد باید دستش را بوسید. بیش از چهار دهه از مدیریت ما در انقلاب اسلامی می‌گذرد و حتماً با وجود زحماتی که کشیده شده، نواقص زیادی هم داشته‌ایم، چون اگر ایرادات کم بود، اکنون در نقطه قرار نداشتیم. وقت کم است و انتظار به حق مردم هم افزایش پیدا کرده و اگر می‌خواهیم از این پیچ تاریخی به سلامت عبور کنیم می‌باید استراتژی رهبر انقلاب در خصوص حمایت از تولیدکنندگان علم را در دستور کار قرار دهیم که اگر غیر از این باشد، محکوم به شکست هستیم و مشکلات جدید روز به روز سر باز 
خواهد کرد.
حمایت به موقع از شرکت‌های دانش‌بنیان راه حل است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه