موج دوم گرد و غبار در راه تهران « اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

با منشاء ریزگردهای چه کنیم

گروه انرژی - اعظم زندیه - ذرات معلق با قطر کوچک‌تر از ۱۰ میکرون که دو روز است تنفس را برای تهرانی‌ها و بسیاری از شهرهای کشور دشوار کرد از کشورهای عراق، سوریه و عربستان به ایران منتقل شدند. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، احتمال تکرار این رخداد دست‌کم تا مرداد وجود دارد، چراکه منشأ اصلی این پدیده کم‌بارشی در خاورمیانه طی سال‌های اخیر تحت تاثیر تغییرات اقلیمی است. به این ترتیب می‌توان این طور برداشت کرد که پس از سیل و خشکسالی، توفان خاکی سومین عارضه بزرگ بحران اقلیمی است که با آن روبه‌رو شده‌ایم.
به گزارش اقتصادسرآمد، پیش‌بینی کارشناسان درست از آب درآمد. بالاخره گردوغباری که سال‌ها دامن خوزستان را گرفته بود و مردم را عاصی و طبیعت را به عصیان کشانده، روی کدر و زشتش را به پایتخت هم نشان داد. این وضعیت هرچند ۱۲ استان دیگر کشور را هم درگیر کرده است، اما هوا در تهران بدتر از سایر شهرها گزارش شده به طوری که روز گذشته پایتخت ایران آلوده ترین شهر جهان شناخته شد. سد آتاتورک که ۷۵ درصد آب فرات را ذخیره می‌کند و با ظرفیت ۵۰میلیارد مترمکعب معادل ۶۵۰ سد ایران و معادل نیمی از ظرفیت تمام آب‌های ایران است و سد ایلیسو بیش از ده میلیارد متر مکعب نیز مانع ورود ۵۶ درصد آب دجله و متروکه کردن میلیون‌ها هکتار از اراضی کشاورزی عراق و سوریه می‌شود.
سدسازی های بی حساب کتاب در سال های گذشته یکی از عوامل اصلی بحران های زیست محیطی در ایران اعلام می شود. اما سوال اینجاست که سدسازی تا چه اندازه به شکل گیری بحران های ریزگردها در ایران دامن زده استعدم پرداخت حقآبه رودخانه ها و سدها مشکلات متعددی را در سال های گذشته ایجاد کرده که یکی از آنها می تواند شکل گیری بحران های ریزگردها دانست. اما آیا این موضوع در معادلات بین‌المللی می‌تواند مانع استفاده از منابع آبی در دراز مدت باشد؟ 
موج دوم گرد و غبار در راه تهران است
فیروز عبادی کارشناس  حوزه آب و فعال محیط‌زیست با اشاره به این که موج دوم گرد و غبار در راه تهران است و از تمدید وجود ریزگردها در تهران خبر داد و به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: ترکیه با اجرای طرح GAP که شامل ۲۲ سد و ۱۳ نیروگاه بر روی سرشاخه‌های دجله و فرات است، مشکلات زیست محیطی بسیاری را برای عراق، سوریه و ایران ایجاد خواهد کرد.
ریزگرد اینبار شرق کشور را هم درنوردید
او با بیان اینکه بحران ریزگردها دیگر تنها محدود به غرب کشور نبوده وشرق کشور را هم با خود درگیر ساخته است، به اقتصاد سرآمد افزود: با تداوم فصل تابستان شاهد بروز بحران‌های جدی‌تر در این حوزه هستیم و امنیت پایدار ایران با مشکل جدی مواجه می‌شود.
علت بروز این پدیده، گرمایش زمین
 و به تبع آن خشکسالی و بیابان زایی بود
وی عنوان کرد که آلودگی هوای شهر تهران ناشی از توده‌ گرد و غبار بوده که منشاء آن نیز از خارج از کشور بوده است. علت بروز این پدیده، گرمایش زمین و به تبع آن خشکسالی و بیابان زایی بوده که همگی این مسائل ناشی از پدیده تغییر اقلیم است. برهمین اساس، لزوم در نظر گیری برنامه جامع و کشوری به جهت مقابله با اثرات تغییرات اقلیمی مورد ضرورت بوده و در همین راستا با توجه به اینکه منشاء آن خارج از کشور بوده، موضوع دیپلماسی محیط زیست را می طلبد.
کارشناس حوزه آب و فعل محیط‌زیست، یادآور شد: خیزش شدید گردوغبار که دیروز علاوه بر تهران بخش‌های غربی و شمالی کشور را درنوردید، اگرچه نخستین موج ریزگرد با آغاز همزمان فعالیت کانون‌های داخلی و خارجی است، اما آخرین آن نخواهد بود.
تنها  بخشی از ریزگردهای اخیر داخلی است
عبادی در ادامه به خبرنگار اقتصاد سرآمد تصریح کرد: جریانات جوی که طی دهه اخیر در اثر تغییر اقلیم به‌وجود آمده بخشی از عوامل این وضعیت است و خشکیدگی مناطق غربی عراق، به‌ویژه استان الانبار و رهاشدگی اراضی کشاورزی و کمبود آب در این کشور در پی احداث سد ایلیسو، عامل دیگر هجوم ریزگردهاست.  نقشه‌های هواشناسی نیز نشان می‌دهد منشأ بخشی از ریزگردهای اخیر داخلی است، اما موج اصلی ناشی از هجوم ریزگرد عربی است.
او تاکید دارد: طی سال‌های اخیر شهرهای استان خوزستان، به‌علت خشک شدن بستر تالاب هورالعظیم و رود کارون با ریزگرد مواجه شدند و این وضع در اصفهان نیز با خشک شدن بستر زاینده رود ایجاد شد اما کانون‌های ریزگردی تهران بر اثر فرسایش خاک که حاصل چاه‌های متعدد آب غیرمجاز است، شکل گرفته و این وضع هر سال افزایش می‌یابد.
ریزگردها پدیده ای بودند که در سال های اخیر کم تر به تهران سر می زدند و در حوالی استان های غربی کشور، زمین گیر می شدند اما این پدیده در روزهای اخیر تهران را نیز تحت تاثیر قرار داده و حتی شاخص هوای تهران را به فراتر از عدد ۵۰۰ رسانده است. امری که تنفس در تهران را دشوار و چرایی آن در ذهن سوالی مهم ایجاد کرده است. ریزگردهایی که پس از روزهای طوفانی تهران در نوروز به پدیده غالب تبدیل شدند. 
اطراف تهران نیز کانون هایی وجود دارد اما آن چه که امروز رخ داده است منشا خارجی دارد و کانون های گرد و غبار اطراف تهران فعال نشده اند. در روز اولی که گرد و غبار وارد کشور شد، به علت این که وزش باد شدت داشت، اندکی نیز کانون های داخلی را فعال کرد اما در مجموع منشا اصلی کانون های گرد و غبار کشورهای همسایه بود.
با منشاء ریزگردهای چه کنیم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه