بررسی «اقتصاد سرآمد» از لزوم روشن‌سازی اقدامات شهرداری تهران در ساخت مسکن

رهاسازی ساخت و ساز در بافت فرسوده و اراضی ناکارآمد

گروه راه و مسکن- اعظم زندیه - برخی اعضا و خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران با ذکر اینکه شورا در بودجه 1401 ردیفی برای ساخت مسکن که شهردار قول داده در نظر نگرفته است، از شهردار تهران خواستند که اعضای شورا را در این خصوص توجیه کند. نکته دیگر این است که در اخبار زاکانی شهردار تهران اظهار داشته که قرارگاه جهادی مسکن درست شده است و قول داده‎ که در ۱۴۰۱ ، صد و هشتاد هزار مسکن در تهران ساخته شود. به نطر این موضوع که افتتاح ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در سال ۱۴۰۱ توسط شهرداری اعلام شده است  به این صورت است که فقط در جهت قولی که دولت داده شهرداری تسهیل گری می ‏کند. به گونه ای که، زمین، ساخت و ساز را دولت انجام می‎دهد و موانعی که در بحث ساخت و ساز و پروانه است را مدیریت شهری حل وفصل خواهد کرد. به گزارش اقتصادسرآمد، باید به گونه ای عمل کرد تا توقعی نزد همشهریان ایجاد نشود. بالا رفتن قیمت مسکن و اجاره بها در تهران به یکی از معضلات اساسی شهروندان تبدیل شده است. برخی از مردم به حاشیه شهر رفته و دیگر تأمین مسکن برای آنها در تهران کاری دشوار شده است. دولت وعده ساخت مسکن داده است و قرار است که اقداماتی در این زمینه صورت گیرد. قرار است به زودی تفاهم نامه ای  بین شهرداری تهران و وزارت راه در خصوص تأمین مسکن  امضا شود. مسکن در داخل شهر ساخته می شود و قرار نیست شهر افقی رشد کند.
بر اساس آمار به دست آمده کلان‌شهر تهران نیازمند سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی است این در حالی است که از سال ۹۳ تا کنون سالانه حدود ۶۰ هزار واحد مسکونی در تهران ساخته شده است، عقب ماندگی های جدی در این زمینه وجود دارد. در خصوص آخرین وضعیت تامین مسکن در تهران، امضای تفاهم نامه بین شهرداری و وزارت راه، ساخت و ساز در بافت فرسوده و اراضی ناکارآمد شهری، رفع موانع تولید مسکن، راه کار برای رفع معضلات اجتماعی، بحث تامین خدمات پشتیبان سکونتگاه‌ها به گفته بسیاری از کارشناسان ابهام وجود دارد باید شهرداری پیش از هر اقدامی به آن توجه ویژه داشته باشد.
برنامه مسکن‌سازی شهرداری ردیف 
بودجه دارد؟
مهدی خسروی کارشناس حوزه مسکن در اینباره به وزنامه اقتصادسرامد، گفت: برنامه مسکن‌‌سازی شهرداری تهران دارای تناضاتی است و لازم است شهرداری هر چه سریع‌تر نسبت به شفاف‌‌سازی درباره جزئیات این برنامه و رفع ابهام از آن اقدام کند. مراسم تفاهم نامه ساخت ۱۰‌هزار واحد مسکونی در شهر تهران بین شهرداری پایتخت و بنیاد مسکن در حالی برگزار شد که هنوز مشکلات موجود در طرح مرتفع
 نشده است.
لزوم روشن‌سازی اقدامات شهرداری در ساخت مسکن
وی در این زمینه بر لزوم رفع ابهام و روشن‌سازی اقدامات شهرداری تهران در جهت ساخت واحدهای مسکونی توسط قرارگاه جهادی مسکن شهرداری تهران تاکید کرد و افزود: باید امیدوار بود موضوع مسکن شهری به دلیل دیده نشدن بودجه لازم در برنامه بودجه شهر، اگر به سرنوشت دولتی دچار نشود.
استنباط اشتباه در خصوص مسکن شهری
او بیان اینکه قرارگاه جهادی مسکن تشکیل و وعده داده شده در سال آینده ۱۸۰‌هزار مسکن در تهران ساخته شود، گفت: اما برای شورا در این زمینه ابهام وجود دارد چرا که کارمندان شهرداری تهران در مناطق مختلف مراجعه می‌کنند و استنباط انها این است که این واحدهای مسکونی برای کارمندان ساخته می‌شود و شهروندان هم فکر می‌کنند که این واحدها برای آنها ساخته خواهد شد.  
ساخت و سازهایی در بافت فرسوده و اراضی ناکارآمد رها شده
به گفته وی، قرار است که ساخت و سازهایی در بافت فرسوده و اراضی ناکارآمد رها شده صورت گیرد. همکاری بین دو دستگاه زمینه را برای توسعه ایجاد می کند. برخی موانع و مشکلات هم  که برای تامین مسکن و نوسازی وجود دارد با این تفاهم برطرف می‌شود.
خسروی معتقد است: تجربه نشان داده که اگر در داخل شهر تامین مسکن صورت گیرد دیگر سکونتگاه های غیر رسمی در محدوده پیرامونی شهر رخ نمی دهد. اگر در این زمینه گام برداریم اتفاقات خوبی رخ می دهد. در حال حاضر تعدادی از مردم برای اشتغال به تهران می آیند و برای جابجایی از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده می کنند. به عنوان مثال اگر امروز ۱۰ میلیون سفر در شهر رخ دهد سه و نیم میلیون سفر یعنی ۳۵ % مربوط به کسانی است که در سکونتگاه های اطراف تهران زندگی می کنند و برای کار و آموزش به تهران می آیند.
در  سال‌های گذشته تامین مسکن در تهران کاهش پیدا کرده است. جمعیت در شهرها و روستاهای پیرامونی پایتخت افزایش چشمگیری یافته است و در برخی از سکونتگاهها رشد ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.تقریبا سالانه 60 هزار واحد مسکونی در تهران ساخته شده است. این که نگذاریم جمعیت از یک حدی بالاتر رود مشکل را حل نمی کند شاید مشکلات جدیدتری هم ایجاد کند.با توجه به محدود بودن جغرافیایی شهر تهران باید به سمت ایده شهر فشرده و هوشمند حرکت کنیم.در واقع مدل های مختلف شهرها و کلانشهرها را باید بررسی کنیم که با افزایش جمعیت چه اقداماتی انجام داده اند. فقط تهران هم این شرایط را ندارد و در همه جای دنیا مردم به سمت کلان‌شهرها حرکت می کنند چراکه کانون فرصت و توسعه استانی است.
رهاسازی ساخت و ساز در بافت فرسوده و اراضی ناکارآمد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه